RMC 358 agost-setembre 2017

RMC #358 baixa (1).pdf

Vols llegir la Revista Musical Catalana? Subscriu-te ara clicant al baner:

EN PORTADA

Quartet Casals

Vint anys de referència

En arribar al vintè aniversari, el Quartet Casals emprèn un camí només a l’abast de les grans formacions. La integral de Quartets de corda de Beethoven esdevé un repte i alhora una prova contundent de la seva esplèndida maduresa. Parlem amb ells per conèixer el dolç moment d’aquesta celebració que s’inicia aquest mes d’agost a la Schubertíada de Vilabertran i continuarà al llarg de la temporada 2017-18 a diversos auditoris europeus, entre ells, l’Auditori de Barcelona.

Text: Ana María Dávila. Fotografies: Igor Cortadellas

ACTUALITAT

La Sonda Voyager

Nova salutació a l’univers 40 anys després 

¿Volem contactar amb extraterrestres? Molts científics ho desaconsellen, però si és el nostre desig, fem-ho amb música! El 20 d’agost de 1977 es va llançar a l’espai la primera Sonda Voyager, però si avui hi enviéssim una altra amb sons de la terra, hi hauríem de canviar la playlist.

Text: Javier Blánquez

REPORTATGE

A la vora de la mar

Instruments musicals de la Mediterrània

Al Museu Marítim de Barcelona, l’exposició “A la vora de la mar. Instruments musicals de la Mediterrània”, comissariada pel musicòleg Oriol Rossinyol -autor d’aquest article- recull fins a 82 instruments dels segles XVII al XXI: instruments de percussió que marcaven el ritme per remar, les primeres arpes egípcies, instruments de vent i d’altres, els quals, tots, posen en relleu l’estreta relació entre la música i la cultura marítima.

Text: Oriol Rossinyol.

REPORTATGE

Salvar la Sala Granados

Com es perden les sales de concerts de Barcelona

L’abril passat el Concurs Internacional de piano Maria Canals es va sumar a la reivindicació de recuperar la Sala Granados, situada a l’Avinguda del Tibidabo, per retornar-li la funció original: una sala de concerts. Barcelona ha anat perdent espais per a actuacions musicals els últims cinquanta anys i no sembla que es vulgui fer res per compensar-ho.

Text: Mònica Pagès. Fotografies: Centre de Documentació de l’Acadèmia Marshall (CEDAM)

ENTREVISTA

Carlos Álvarez

“L’escenari és un lloc lliure de prejudicis, de complexos i, sobretot, d’autocensura”

La carrera d’aquest baríton malagueny està marcada pels anys de silenci a què es va veure obligat entre el 2008 i el 2011 degut a una severa lesió vocal. Ara viu una segona edat daurada. Aquest estiu el tornarem a sentir al Festival Castell de Peralada i a l’octubre inaugurarà la temporada del Gran Teatre del Liceu, assumint el rol de Renato a Un ballo in maschera de Giuseppe Verdi, en substitució de Dmitry Hvorostovsky.

Text: Mercedes Conde Pons. Fotografies: Quim Roser

DOSSIER

180è aniversari del Conservatori del Liceu

Fundat el 21 de febrer de 1837, el Conservatori del Liceu és la institució dedicada a la pedagogia musical més antiga de Catalunya i una de les deganes a escala estatal. Una gran història que mira al futur.

Text: Mila Rodríguez Medina

L’educació musical avui

L’ensenyament musical a Catalunya continua sent una història incompleta. Tot i existir una arquitectura legislativa potent, la situació de les escoles de música és anòmala i genera desigualtats educatives entre centres.

Text: Francesc Xavier Alern

MÚSIQUES MODERNES

Revisitings

La transformació com a eix d’una proposta musical

Els processos de mescla i transformació estan a la base de tot acte creatiu. Partint d’aquesta premissa, fa tres anys que l’Auditori proposa a joves músics de jazz revisitar obres de la música clàssica des d’un llenguatge i una sensibilitat propis. Us convidem a descobrir, a través de les seves veus, els projectes que n’han sorgit i la manera com els han concebut.

Text: Miquel Gené. Fotografies: L’Auditori

L’ÀNIMA DEL SO

Jose Ramos

Elèctriques “made in” Barberà

Des de fa uns anys la moda de tenir guitarres elèctriques personalitzades s’ha estès, a casa nostra. I si bé encara se’n compren moltes de fabricades en sèrie, han sortit diversos lutiers que posen les seves creacions a l’abast dels qui busquen un so i una estètica més exclusius.

Text: Josep Barcons. Fotografies: Quim Roser

EL COMPOSITOR

Giuseppe Verdi

El triomf de la perseverança

Rebutjat en la seva primera joventut pel Conservatori de Milà, actualment aquesta institució porta el seu nom. La vida i la carrera del compositor de Busseto anà del fracàs a l’èxit, però sempre estigué marcada per la perseverança i la fidelitat als seus valors, tant personals com musicals.

Text: Marc Busquets Figuerola. Il·lustració: Roger Pibernat.

ESCENARIS DEL MÓN

Bayreuth Festspielhaus

Un teatre per a l’obra d’art total

L’obsessió vital de Richard Wagner va ser crear un espectacle digne de ser anomenat obra d’art total (Gesamtkunstwerk). Segons ell, la forma ideal de recuperar l’esperit autèntic de la tragèdia grega, en què música i text es fusionaven per fer un nou gènere musical que ell va anomenar “drama musical”. El teatre del Festival de Bayreuth reuneix les condicions específiques que requereix l’ambiciosa fita.

Text: Mercedes Conde Pons. Fotografies: Bayreuther Festspiele

ACCENTS

Novetats discogràfiques

Varvara, The Brahms Project, Jonas Kaufmann, Teodor Currentzis, Philippe Jaroussky…

Nous projectes pianístics com el volum de Varvara amb sonates de Mozart, el darrer volum de Javier Perianes amb dues sonates de Franz Schubert (inclosa la D960), el nou disc d’Àlex Alguacil amb les Visions fugitives de Prokofiev i el disc sui generis de Lang Lang amb clàssics del jazz… Però també el Don Giovanni de Mozart de l’excèntric Teodor Currentzis, el vessant més íntim d’Eduard Iniesta amb “La petita casa de mi mateix”, les cantates de J. S. Bach amb Philippe Jaroussky i Juan de la Rubia o La cançó de la terra de Gustav Mahler amb un Jonas Kaufmann acaparador, assumint totes les parts, tant la de baríton com la de tenor. I com no, produccions nacionals, com aquest magnífic testimoni discogràfic del The Brahms Projecte, o el primer disc de Beltempo Records, Unterdenblumen, The museum is closed. I per llegir durant les vacances, el recull d’assajos i conferències d’Alfred Brendel a Sobre la música, publicat per Acantilado, i el curiós volum de Víctor García de Gomar, Y tú ¿Qué escuchas? Las músicas preferidas de los grandes artistas, per conèixer el vessant melòman més inconfessable dels millors artistes.

MELÒMANS

Manuel Huerga, realitzador

“La figura de Glenn Gould em va fascinar”

Fa 25 anys, per aquestes dates, estava submergit en la voragine dels darrers preparatius de les cerimònies d’inauguració i clausura dels Jocs Olímpics de Barcelona 92, de les que era el director. I l’octubre del mateix any estrenava el premiat documental Les variacions Gould sobre el genial Glenn Gould. Dos aniversaris que celebrem amb el seu protagonista.

Text: Sílvia Díez. Fotografía: Pepo Sol.

Post Your Thoughts