RMC 359 octubre-novembre 2017

Vols llegir la Revista Musical Catalana? Subscriu-te ara clicant al baner:

EN PORTADA

Piotr Beczala

El tenor del seny i la rauxa

Com a bon Capricorn, és un home metòdic, amb un pla d’acció molt clarivident. Així almenys és com es mostra en conversa, amb la fermesa i seguretat que també transmet a l’escenari i sense deixar de banda, naturalment, una expressivitat i capacitat de commoure extraordinàries. Aquesta tardor inaugura la temporada del Gran Teatre del Liceu com a protagonista d’Un ballo in maschera de Giuseppe Verdi. Serà el proper dissabte 7 d’octubre, amb un repartiment en què hi també hi apareixen els veus de Carlos Álvarez i Dolora Zajick, entre d’altres.

Text: Mercedes Conde Pons. Fotografies: Quim Roser

CORAL

Nit de consagració a Londres

L’Orfeó Català debuta amb gran èxit als Proms sota la direcció de Simon Rattle

El debut de l’Orfeó Català als Proms de Londres va coincidir en el temps amb els atacs terroristes esdevinguts a Barcelona i Cambrils l’agost passatL’Orfeó Català va entonar un cant per la pau, tot interpretant l’O vos omnes de Pau Casals a les portes del Royal Albert Hall, que es va estendre viralment per la xarxa.

Text: Mercedes Conde Pons.

ÒPERA

Après moi, le déluge

El vals de l’horror

A partir de l’aclamada obra teatral Après moi, le déluge de Lluïsa Cunillé, el TNC estrena aquesta tardor l’òpera homònima amb música de Miquel Ortega, direcció escènica de Jordi Prat i Coll i amb Antoni Comas i Marisa Martins com a protagonistes. Serà els dies 26 i 29 d’octubre a la Sala Tallers. L’obra “mostra la invisibilitat que Occident no vol veure”, en paraules de Xavier Albertí, director del TNC.

Text: Marta Porter.

REPORTATGE

La integral del Quartets de corda de Ludwig van Beethoven

Quatre anys després d’haver-ho fet amb l’obra de Franz Schubert, el Quartet Casals ens porta en concert la integral dels Quartets de Ludwig van Beethoven, l’assalt a un dels cims de la música clàssica. Aprofitant aquest esdeveniment, val la pena preguntar-nos què ens diuen avui unes obres compostes fa més de dos-cents anys.

Text: Miquel Gené.

ENTREVISTA

Craig Hella Johnson

L’esperit de Gèminis

Nascut en una petita ciutat minera a l’estat de Minnesota (Estats Units), estrena a Europa la seva principal obra, Considering Matthew Sheppard, un oratori laic que explica l’assassinat d’un jove estudiant de la Universitat de Wyoming pel fet de ser homosexual. L’obra, considerada una Passió moderna (amb paral·lelismes evidents amb les Passions de J. S. Bach), és un clam a favor dels drets humans en ple segle XXI. L’estrena tindrà lloc el 21 d’octubre al Palau de la Música Catalana.

Text: Wiebke Roloff.

DOSSIER

Centenari de la Secció de música de la Biblioteca de Catalunya

Conservar tresors i joies musicals

És un dels fons musicals més singulars i remarcables del nostre país, i s’hi custodien més de 150 arxius personals i més de 20.000 manuscrits. Com i per què es va crear? Qui van ser-ne els artífexs?

Text: Albert Fontelles-Ramonet

Per cent anys més!…

L’actual fons musical ha canviat força des que Felip Pedrell el va idear l’any 1917 a partir d’una donació pròpia a l’Institut d’Estudis Catalans. Així és avui. Del 17 d’octubre al 16 de desembre es podrà conèixer de prop a través d’una exposició a la Biblioteca de Catalunya.

Text: Albert Torrens

DANSA

Constel·lacions en Dansa

La nova etapa del Mercat amb Àngels Margarit

Conversem amb la ballarina i coreògrafa sobre el seu nou projecte al capdavant del Mercat de les flors i de la temporada 2017-18. Les seves prioritats són fer de la casa de la dansa, la casa dels artistes i apostar pels espectacles de gran format de factura pròpia. Del 5 al 8 d’octubre, Rosas danst Rosas inaugura la temporada 2017-18.

Text: Clàudia Brufau.

L’ÀNIMA DEL SO

El claviorgue Hauslaib

400 anys després, torna a sonar

El claviorgue, un instrument gairebé oblidat en la recuperació de la música antiga (i considerat rar), era dels més valorats i sofisticats als salons aristocràtics dels segles XVI i XVII. El Museu de la Música en conserva un exemplar construït per l’orguener de Nuremberg Lorenz Hauslaib. És l’únic dels tres que hi ha arreu del món que funciona avui dia. L’organista Juan de la Rubia acaba d’enregistrar un cedé amb aquest instrument amb obra d’Antonio de Cabezón.

Text: Jaume Ayats. Fotografies: Quim Roser / Sara Guasteví

EL COMPOSITOR

Krzysztof Penderecki

Una (in)evolució musical compromesa

Ha col·locat el seu país d’origen, Polònia, al capdavant de l’avantguarda musical europea en convertir-se en una de les figures creatives més significatives de la música de la segona meitat del segle XX. Ha guanyat els premis de música més prestigiosos. La seva obra mai deixa indiferent. Anne-Sophie Mutter interpretarà les seves sonates per a violí el 17 de novembre al Palau de la Música Catalana.

Text: Sergi Moreno-Lasalle. Il·lustració: Roger Pibernat.

ESCENARIS DEL MÓN

Metropolitan Opera House de Nova York

The Big House

Del carrer 39 al Lincoln Center i del Beaux Arts al Futurisme, el teatre novaiorquès porta des del 1883 liderant indubtablement el panorama operístic dels Estats Units. Havent celebrat els cinquanta anys a la nova seu, l’organització encara no pocs reptes per al seu futur.

Text: Marc Busquets Figuerola. Fotografies: Jonathan Tichler/Metropolitan Opera

ACCENTS

Novetats discogràfiques

Lisa Batiashvili, Marta Zabaleta, Grigory Sokolov, Jan Lisiecki, Xavier Sabata, Sílvia Pérez Cruz…

L’hereva de l’escola pianística de Granados, Marta Zabaleta, directora de l’Acadèmia Granados-Marshall per voluntat d’Alicia de Larrocha, publica la seva versió de les Goyescas i El pelele en el segell La mà de guido. També destaquem el darrer disc amb concerts per a piano de Mozart i Rachmàninov a càrrec del encisador pianisme de Grigory Sokolov en el segell groc Deutsche Grammophon, les Simfonies de Robert Schumann a càrrec de la Orquestra de Cadaqués sota la direcció de Gianandrea Noseda en el segell Tritó i el darrer volum operístic del contratenor d’Avià, Xavier Sabata, al segell Aparté. En un altre registre, Sílvia Pérez Cruz, per Universal, publica el sou nou disc, Vestida de nit.

MELÒMANS

Donna Leon, escriptora

“La música de Händel fa la vida millor”

Les aventures del comissari venecià Guido Brunetti han fet que la seva creadora sigui una de les escriptores més llegides del món: els seus llibres s’han traduït a més de vint idiomes. El que no és tan conegut és l’amor gairebé devot de Donna Leon per la música barroca i que aquesta suposa per a ella “un gran plaer físic i espiritual”.

Text: Sílvia Díez. Fotografía: Verlag AG

Post Your Thoughts