RMC 360: desembre 2017 – gener 2018

 

Vols llegir la Revista Musical Catalana? Subscriu-te ara clicant al baner:

EN PORTADA

Albert Guinovart

El pianista i compositor català, gran protagonista del curs musical 2017-2018

En el moment artístic més dolç de la seva carrera, el músic català pensa gaudir al màxim de tots els concerts que li dedica el Palau de la Música Catalana com a compositor convidat de la temporada. A la seva agenda també té cites emocionants al Liceu i a l’Auditori com a compositor i pianista, fet que el converteix en un dels grans protagonistes del curs musical 2017-2018. “Aquesta temporada faig els tres pilars de la vida musical a Barcelona i això m’omple de satisfacció”. Les cites més properes són al Palau de la Música Catalana: el 2 de desembre de 2017 al cicle Simfònics al Palau i el 24 de gener de 2018 en un recital de piano en solitari.

Text: Javier Pérez Senz. Fotografies: Quim Roser

MÚSIQUES MODERNES

El Rock Simfònic o quan la música pop coneix la “clàssica”

El món del rock i la música moderna, des de ja fa un temps flirtegen amb la música clàssica i l’òpera. ¿La frontera entre els uns i els altres és realment tan extrema o, al contrari, aquests estils poden combinar-se a la perfecció? Coneguem els músics de pop que han gosat travessar la subtil línia que els separa del món “clàssic” i preguntem-nos on està aquesta divisió.

Text: Eduard Sant Chalois

REPORTATGE

25 anys del Concurs Internacional de Direcció de la Orquestra de Cadaqués

Oferir oportunitats als joves directors per iniciar la carrera, aquest és el propòsit pel qual es va crear el 1992 aquest concurs internacional que arriba a la 12a edició amb el premi d’un contracte per dirigir trenta-cinc orquestres. Enguany el concurs tindrà lloc al llarg del mes de desembre, culminant amb la final el proper 18 de desembre del 2017 en un concert al l’Auditori de Barcelona.

Text: Lourdes Morgades

REPORTATGE

Una mirada a Goyescas

Darrere el títol Los majos enamorados, les sis peces que componen la suite Goyescas ens transporten, a mode de somni romàntic, a l’Espanya idealitzada de Francisco de Goya (1746-1828), amb les seves llums i ombres, i ens relaten una història d’amor amb final tràgic, seguit de la conclusió: que l’amor perdura més enllà de la mort.

Text: José Menor

ENTREVISTA

Sabina Puértolas: una Poppea d’alta volada al Liceu

La soprano navarresa viu un 2017 daurat amb tres intervencions al Gran Teatre del Liceu. Després de la gran acollida amb La Fille du régiment i Il viaggio a Reims, ara és el torn de L’Incoronazione di Poppea de Claudio Monteverdi, en què interpretarà el rol titular a les ordres de Jean-Christophe Spinosi els dies 1 i 3 de desembre.

Text: Aleix Palau. Fotografies: Quim Roser

DOSSIER

Memòria viva de la postguerra

Mantenint l’harmonia

Tot i l’aïllament i les restriccions viscudes durant la feixuga postguerra, la música no abandonà mai els escenaris catalans. Entitats culturals i promotors privats aconseguiren que la vida concertística del país continués ben viva.

Text: Ana María Dávila

Compondre sota el franquisme

L’exili després de la guerra i la repressió de la postguerra varen estroncar la creació musical que recuperarien només en part i amb dificultats la generació perduda i la generació del 51.

Text: Rosa Massagué

REPORTATGE

Glenn Gould: intel·ligència i extravagància d’un geni

Pocs noms susciten tanta controvèrsia en l’àmbit de la interpretació com el d’aquest pianista, que ha despertat admiració i alhora ha desconcertat il·luminant nous camins, insubornable en la manera d’entendre la música. El 2017 fa trenta-cinc anys que va traspassar. Glenn Gould tindria actualment 85 anys. L’editorial Acantilado ha publicat per a la ocasió el llibre de Bruno Monsaingeon No, no soy en absoluto un excéntrico, mentre que el segell SONY Classical ha editat una nova remasterització de les mítiques Variacions Goldberg de 1956.

Text: Jacobo Zabalo

L’ÀNIMA DEL SO

Laura de Castellet: reconstruint el so de fa deu segles

A la porta de l’estudi, hi té una placa d’estètica anys vuitanta amb el seu nom. I a sota, amb humor fi, hi diu: “historiadora i dibuixant. Major d’edat”. Però Laura de Castellet és molt més que això: és cantant, intèrpret, lutier, dinamitzadora… i una veritable vivenciadora del passat.

Text i fotografies: Josep Barcons.

EL COMPOSITOR

John Williams: caminant entre estrelles

El seu immens palmarès permet fer-nos una idea de l’enorme impacte que la seva música ha tingut els darrers seixanta anys, en els quals s’ha convertit en un dels compositors de música de cinema més reconeguts i una figura imprescindible de la cultura popular occidental. El 16 i 17 de desembre el Palau de la Música acull un concert de l’Orquestra Simfònica Camera Musicae, en què sonarà la banda sonora d’Star Wars i altres pel·lícules, mentre que el 18 de febrer ho farà amb la Banda Municipal de Barcelona a l’Auditori.

Text: Miquel Gené. Il·lustració: Roger Pibernat.

ESCENARIS DEL MÓN

Bayerische Staatsoper: esplendor i destrucció

L’Òpera estatal bavaresa, a Munic, ha estat testimoni de les pàgines musicals més esplendoroses d’Europa, amb Wagner i Strauss com a protagonistes, però també de les més fosques, amb el nazisme i la seva destrucció total el 1943. Enguany acull una de les temporades d’òpera més prestigioses a nivell internacional i és també la casa de la “parella perfecta” de l’òpera dels nostres dies: la soprano Anja Harteros i el tenor Jonas Kaufmann.

Text: Marc Busquets Figuerola. Fotografies: Bayerische Staatsoper.

ACCENTS

Novetats discogràfiques

Jonas Kaufmann, Jordi Savall, Juan de la Rubia, Pierre Réach, Khatia Buniatishvili, Anna Netrebko…

El tenor bavarès presenta el seu nou treball discogràfic, “L’Opéra”, en què homenatja l’òpera francesa romàntica. Jordi Savall ens mostra la música de Henricus Isaac en el temps de Lorenzo di Medici, mentre que Juan de la Rubia mostra la fragilitat i màgia de l’Orgue Hauslaib del Museu de la Música en el seu treball amb música d’Antonio de Cabezón. La pianista Khatia Buniatishvili posa sobre la graella tota la seva passió amb el Segon concert per a piano de Rachmàninov, mentre que Pierre Réach s’enfronta a la difícil transcripció de Franz Liszt de la Simfonia Fantàstica de Berlioz. També descobrirem un nou enregistrament de Manon Lescaut de Puccini en les veus d’Anna Netrebko i el seu marit Yusif Eyvazoy i la darrera versió de Goyescas de Granados que ens ha portat el doble any Granados, aquesta en la visió de José Menor, qui signa un interessant article sobre la obra icònica del compositor lleidatà en aquesta mateixa edició.  Com a lectures, dues opcions molt diferenciades, d’una banda el llibre de Bruno Monsaingeon: Glenn Gould. No, no soy en absoluto un excéntrico que edita Acantilado. De l’altra, la proposta de Llorenç Balsach més enfocat al músic professional: Los fundamentos de las tensiones armónicas, editat per Boileau i La mà de guido.

MELÒMANS

Sergi Belbel, director teatral

“La física afirma que l’univers és música”

Premi Nacional de Literatura Dramàtica l’any 1996, a aquest autor i director de teatre la música l’acompanya a la seva vida personal i professional. Els seus millors amics, Òscar Roig i Albert Guinovart, són compositors, i als seus muntatges la música té un protagonisme enorme, perquè junt amb les paraules és el millor vehicle per expressar les emocions.

Text: Sílvia Díez. Fotografia: Felipe Trueba

Post Your Thoughts