RMC 361: febrer – març 2018

Vols llegir la Revista Musical Catalana? Subscriu-te ara clicant al baner:

NOVETAT!

Enguany inaugurem dues noves seccions:

Passacaglia, píndoles d’actualitat musical en diverses categories i formats

Batutem!, una nova secció dedicada als lectors infantils i les famílies que vulguin aprendre plegats a acostar-se a la música.

EN PORTADA

Patricia Kopatchinskaja

La musa inconformista del violí

Prové d’una família de músics folklòrics de Moldàvia, per als quals la música és “un estil de vida”. Les vicissituds econòmiques en haver d’emigrar per buscar un futur millor la van portar a dedicar-se al violí, tot i que la composició sempre ha estat un somni a la rereguarda. Innovadora, flexible, inconformista, lliure… Patricia Kopatchinskaja torna a Barcelona en un concert de la temporada de cambra de l’Auditori aquest proper 15 de febrer, acompanyada de la pianista Polina Leschenko.

Text: Mercedes Conde Pons. Fotografies: Julia Wesely i Marco Borggreve

ÒPERA

La nova òpera viatja d’oest a est

Les estrenes operístiques de la temporada 2017-18 porten noms de primera magnitud: Aribert Reimann, John Adams, George Benjamin o Toshio Hosokawa. Un menú ben saborós que no pot deixar indiferent.

Text: Xavier Cester.

REPORTATGE

En el 30è aniversari, la “mala salut” de ferro de la Simfònica del Vallès

Aquesta orquestra singular, privada, constituïda com a societat anònima laboral en la qual els músics són responsables del seu futur, ha arribat als trenta anys tot i viure en crisi permanent.

Text: Lourdes Morgades. Fotografies: Quim Roser.

ENTREVISTA

Ignasi Cambra

“Vull que la gent m’escolti, però sempre tenint en compte que el concert no va sobre mi”

Resulta difícil trobar un jove pianista amb les credencials artístiques que presenta aquest artista català. Valery Gergiev el va escoltar en una audició privada i de seguida el va llançar a l’estrellat. Ignasi Cambra és cec. Els propers 9, 10 i 11 de febrer de 2018 farà el seu debut amb l’OBC amb una padrina de luxe: Maria João Pires.

Text: Ana María Dávila. Fotografies: Quim Roser

REPORTATGE

Imatges musicals i fragments històrics

Petit abast del Fons Fotogràfic del CEDOC

Fins al 21 de febrer de 2018 el Centre de Documentació de l’Orfeó Català (CEDOC) presenta al Foyer del Palau de la Música una nova exposició. Es tracta d’una selecció d’una setantena d’imatges del Fons Fotogràfic del CEDOC que comprèn des de finals del segle XIX fins al primer terç del segle XX.

Text: Marta Grassot. Fotografies: Centre de Documentació de l’Orfeó Català.

BATUTEM!

Les notes d’en Pere i els ritmes del Llop

La música per a tota la família

Teniu a les mans unes pàgines musicals dedicades als menuts i als mitjans de la casa (encara que alguns ja diuen que són grans!): hi trobareu propostes, idees, històries, dibuixos i, sobretot, hi trobareu una invitació constant a batutar, a viure la música d’una forma activa i participativa. La batuta serveix per dirigir l’orquestra, però també la podem fer servir per remoure la música i que soni tot allò que vulguem. Us convidem a batutar amb nosaltres!

Text: David Puertas. Il·lustració: Laura Borràs.

DOSSIER

100 anys de la mort d’Achille-Claude Debussy

…plena de tenebres blaves. La història i la música de Pelléas et Mélisande

Si bé el compositor va treballar en diversos projectes teatrals al llarg de la seva carrera, Pelléas et Mélisande és la seva única òpera acabada. Basada en un drama molt representatiu del moviment simbolista, és una joia única del repertori operístic. Enguany ho recordem en el centenari de la seva mort.

Text: Víctor Estapé

La genialitat de Debussy vista pels músics actuals

Subtilesa, trencament d’estructures, imaginació sonora infinita, visionari, radical… Aquests són alguns dels qualificatius amb què pianistes i compositors de casa nostra defineixen Claude Debussy. Coneixem què ens expliquem sobre el compositor francès.

Text: Marta Porter

L’ÀNIMA DEL SO

Pascal Comelade: Músic(a) de frontera

Fa quaranta anys que aquest músic del Conflent volta pels escenaris a la recerca d’un món sonor construït amb peces de joguina. Amb pianets que no arriben a les quatre octaves i tecles on quasi no caben els dits ha edificat una poètica totalment recognoscible, atrinxerada en la frontera de gèneres i estils.

Text i fotografies: Josep Barcons.

EL COMPOSITOR

Hugo Wolf: poeta del piano

Tendres, audaços, incisius, transparents, singulars, divertits, seductors, sorprenents, colpidors, radicals, així són els Lieder d’Hugo Wolf. Apassionants… i, estranyament, poc coneguts. El dissabte 24 de febrer tindrem la ocasió excepcional d’escoltar el seu Cançoner italià al Palau de la Música Catalana, de la mà de Jonas Kaufmann i Diana Damrau.

Text: Sílvia Pujalte. Il·lustració: Roger Pibernat.

ESCENARIS DEL MÓN

Pierre Boulez Saal: Música per a l’oïda que pensa

La nova sala de concerts de Berlín, inaugurada el març del 2017, representa l’ànima de Daniel Barenboim, materialitzada per Frank Gehry i Yasuhisa Toyota i lliurada com a homenate al compositor i director francès que dona nom a la sala, Pierre Boulez.

Text: Martí Sancliment Solé. Fotografies: Volker Kreidler (Pierre Boulez Saal).

ACCENTS

Novetats discogràfiques

Carles Marigó, Enrique Bagaría, Josep Colomé, Francesco Tristano, Isabel Villanueva, Benjamin Appl…

Enguany la secció de novetats discogràfiques demostra els fruits musicals d’una generació de músics catalans o radicats a Catalunya que estan donant a conèixer la seva personalitat artística a través d’interpretacions plenes de personalitat i innovació del repertori musical més clàssic, però també de la més estricta contemporaneïtat. Parlem de músics com  Carles Marigó (Moments, Seed Music), Francesco Tristano (Circle Songs, Sony), el duo format per Josep Colomé i Enrique Bagaría (Brahms, Solé Recordings), Isabel Villanueva (Bohèmes, IMM Stage), Ignasi Cambra (Live in Barcelona, Solé Recordings) o els Barcelona Clarinet Players (Czernowitzer Skizzen, Orpheus Classical). També us presentem el darrer treball del jove baríton Benjamin Appl (Heimat, Sony) o el Quartet per a la fi dels temps de Messiaen amb uns intèrprets d’excepció: Martin Fröst, Lucas Debargue, Janine Jansen i Torleif Thedéen (Sony). Com a lectura, l’extraordinari treball El espectáculo operístico de l’expert i crític d’òpera Jaume Radigales (Huygens Editorial).

MELÒMANS

Narcís Comadira, poeta i pintor

“La música ens afina l’ànima”

L’any en què celebra el seu 75è aniversari, aquest gran poeta, pintor, dramaturg, traductor i assajista és també un melòman que necessita escoltar música cada dia perquè si no ho fa la troba molt a faltar. ¿Com va sorgir el seu amor per la música i què significa per a ell? Ens ho explica.

Text: Sílvia Díez.

Post Your Thoughts