Subscriu-te

Atenció, sisplau

MARATÓ BEETHOVEN. Diverses formacions. Integral de les Sonates per a violí i piano, violoncel i piano i Trios amb piano. L’AUDITORI. 11 DE GENER DE 2020.

L’èxit aclaparador de públic i de seguiment mediàtic que la Marató Beethoven de l’Auditori de Barcelona ha tingut ens convida a pensar amb optimisme sobre qüestions que sovint valorem amb una mirada més fosca.

– Formar part d’una llarga cua que espera per entrar a una sessió dels Trios amb piano de Beethoven i saber, més tard, que 4.500 persones han passat per la Sala 2 de L’Auditori durant les 14 hores i 9 concerts de Marató.

– Detectar entre el públic una gran quantitat de nens i nenes, també adolescents i joves estudiants, que són capaços de seure i escoltar amb atenció i gaudir, cadascun des de la perspectiva que li ofereix el seu bagatge, d’obres importants del repertori clàssic.

Trio Ludwig. © May Zircus

– Veure als passadissos i a les butaques, o actius a les xarxes socials, músics membres d’altres formacions del país, algunes de les quals estan irrompent amb força en el panorama musical internacional, com el Kebyart Ensemble o el Cosmos Quartet, i que segueixen amb atenció allò que passa al seu entorn.

– Poder gaudir d’interpretacions de primer nivell a càrrec de músics vinculats al país, com els experimentats trios Ludwig i Arriaga i els duos Vera i Claudio Martínez Mehner, Josep Colomé i Enrique Bagaría, i Arnau Tomàs i Kennedy Moretti, i els joves talents que s’estan fent un lloc en el panorama musical nacional, com el Trio Fortuny i els duos Miguel Colom i Víctor del Valle, i Daniel Claret i Àlex Ramírez.

– Trobar els responsables de premsa de L’Auditori atabalats perquè no donen abast per atendre el seguiment mediàtic que ha generat l’acte.

Trio Arriaga. © May Zircus

Tot això són mostres que la música de Beethoven desperta interès en públics de perfils molt diferents, des dels aficionats de qualsevol edat als professionals més destacats. I que ben presentada i comunicada pot mobilitzar milers de persones fins a les butaques de les sales de concerts. La fórmula sembla senzilla de pensar i no s’allunya gaire de la que ofereixen setmanalment desenes d’equipaments del país: música i músics de qualitat. Potser la diferència més significativa és el suport mediàtic que l’acte ha tingut durant la setmana. Una atenció que caldria demanar també per a la quantitat de propostes artístiques i culturals, no només musicals i clàssiques, que setmanalment ens passen inadvertides a fregar dels sentits.

Per acabar, cal recordar-nos que és feina de tots mantenir les sales plenes i és important no fer-ne fora aquells que encara han d’aprendre a ser-hi. Si un infant plora durant un concert i els músics han de deixar de tocar, siguem generosos i no el castiguem amb la nostra censura. Pensem que la foscor l’ha espantat i que encara no sap com manegar aquesta emoció. Esperem pacientment que els seus acompanyants el puguin dur fora de la sala i rebem-lo amb tendresa la propera vegada que es decideixi a entrar.

Trio Fortuny. © May Zircus

La Marató Beethoven ha estat el tret de sortida del Festival Beethoven amb el qual l’Auditori de Barcelona retrà homenatge durant el 2020 a un dels compositors més influents de la música occidental amb motiu del 250è aniversari del seu naixement. El Festival Beethoven s’estendrà tota la temporada i implicarà diversos cicles de la casa, com la Temporada de Cambra, l’OBC, la Banda Municipal, les Jazz Sessions, les Sampler Sèries, els concerts familiars o el Museu de la Música.

Imatge destacada: Josep Colomé, violí, i Enrique Bagaría, piano. © May Zircus

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *