Subscriu-te

Banda sonora per a un desastre nuclear

Chernobyl
Hildur Guðnadóttir
Deutsche Grammophon, 2019

Sons de reactors inauguren la primera pista. Semblen emesos per una rotació centrífuga, que s’irisa en tonalitats. Es percep una recurrència mecànica gairebé sense rastres de melodia. L’estètica industrial impregna la música de la compositora islandesa per a la banda sonora de Txernòbil, exitosa sèrie d’HBO. El timbre, la materialitat dels sons permet intuir colors, amb predomini dels tons grisos i marronosos. Entre les escletxes de les ruïnes metàl·liques s’insinua eventualment un feix de llum.

El llibret informatiu d’aquest disc és mínim, però al costat dels noms de la creadora, els productors i enginyers de so apareix una informació valuosa, relativa als llocs de gravació de les peces. La immensa majoria es van fer a la Central Nuclear d’Ignalina, a Lituània, en actiu fins al 2009. Una altra a Lviv, Ucraïna, i només el tema tradicional per a veus en un estudi de Berlín. D’una manera deliberada Hildur Guðnadóttir, aclamada per la seva creativitat com a compositora de peces per a violoncel, s’impregna de l’atmosfera de llocs comparables a la malmesa central. Les reverberacions explícites o implícites aporten una inequívoca aura d’autenticitat, que en la sèrie funciona tan naturalment, com si no fos artificiosa i sí producte de les màquines. L’artifici és doble, en realitat, i el resultat, un disc visionari que torna la mirada al passat per endinsar-se en les noves formes de compondre. El format digital i les mescles fan possible, no tan paradoxalment, una representació material de sonoritats que sovint passen desapercebudes, però que conformen el paisatge –industrial, urbà o bucòlic– d’allò que anomenem “realitat”. No poc sovint donem per feta la seva tendència a “ser” o a “perseverar en l’ésser”, d’acord amb la noció spinoziana de conatus. Aquesta música revela el revers: la possibilitat real de la desintegració.

Aquest enregistrament agradarà sobretot als aficionats a la sèrie, ja que permetrà reviure escenes a través de la música, havent acompanyat inconscientment la trama i despertat emocions que el cervell grava amb foc.

Imatge destacada: fotograma del tràiler oficial de la miniserie Chernobyl (2019)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

"Cal entendre el @museumusicabcn com un museu del segle XXI", diu Jordi Alomar, el nou director de la institució, en una de les seves primeres entrevistes. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/entrevistes/nou-director-del-museu-de-la-musica/

Musica Reservata de Barcelona va estrenar al @palaumusicacat la 'Missa' de @JoanMagrane, una obra que "evoluciona en un constant joc de confluències i dispersions dins d'una unitat d’estil", en paraules d' @AlbertFFlamari1. Llegeix la crítica al web! http://www.revistamusical.cat/critica/magrane-missa-escrita-est/

El Mandelring Quartet oferirà aquest diumenge l'estrena mundial del quartet de corda 'Post lucem' de @ferrancruixent a @FIMMarvao (Portugal). L'obra consta de dos moviments contrastats amb al·lusions al 'Quartet op. 133' de Beethoven (Foto: May Zircus)

Serena Sáenz interpreta el rol titular de ‘Lucia di Lammermoor’ en la funció d’aquesta nit al Liceu, en el que suposa un doble debut de la barcelonina: al Gran Teatre i en el rol de Lucia. La soprano @nadinecsierra no podrà cantar a causa d’una indisposició mèdica.

#LuciaLiceu

Segueix-nos a Twitter