Subscriu-te

Cantata espiritual laica

VEUS-Cor Infantil Amics de la Unió (imatge promocional del concert)

L’AUDITORI CAMBRA. VEUS-Cor Infantil Amics de la Unió (Josep Vila i Jover, director). Orquestra de Cambra de Granollers. Teresa Nogueron, clarinet. David Pintó, direcció escènica. Direcció musical: Edmon Colomer. Cançons nocturnes de Bernat Vivancos. L’AUDITORI (SALA ORIOL MARTORELL). 12 DE GENER DE 2018.

Per Jaume Comellas

No sé si es pot definir exactament com a cantata, en la seva definició convencional –obra vocal en diferents parts que inclou àries, recitatius i cors–, aquesta composició ambiciosa i extensa de Bernat Vivancos que s’acaba de reestrenar a L’Auditori. Sense una línia temàtica concreta, o un argument estructurat pel que fa a la multicèfala paternitat literària, aquesta composició té com a nexe comú la creació d’un clima d’una rara intensitat indefinidament evocadora enllà del concepte –la nit– a què al·ludeix el títol. En tot cas evocadora de la nit en la seva dimensió més serena, més ascètica, més reflexiva i hi afegiria també espiritual i fins i tot mística; però no en l’accepció més introspectiva del concepte; de fet, podríem parlar, si val la paradoxa, d’un misticisme lluminós, fins i tot vital a vegades, recolzat en una sedimentació de textures que mantenen l’oient en un clima vivencial molt particular i alhora molt intens; del qual no eximeix un fragment cap al final exultant de llum, amb el retrovisor endevinant d’esquitllentes el Llibre vermell de Montserrat, i una conclusió fins i tot grandiloqüent amb la recreació esponerosa d’El cant dels ocells.

En una època en què els entesos diuen que disminueix la disposició vers la religiositat i creix vers l’espiritualitat, hom apunta que aquesta composició resulta fins a un cert punt representativa d’aquest apriorisme. Definitivament es tracta d’una obra que deixa petja, que eleva l’espectador a un enllà del prosaic i del quotidià plebeu.

Una obra també que exigeix una versió exigent. Edmon Colomer va saber treure tot el partit possible del per altra part magne equip artístic –individualitats i col·lectius– de què va disposar. Té molt mèrit per a un cor infantil com el d’Amics de la Unió de Granollers mantenir amb fermesa i sense partitura els gairebé seixanta minuts de cant; excel·lent la clarinetista Teresa Nogueron servint amb calidesa els bells interludis, i grata constatació de solvència la de l’Orquestra de Cambra de Granollers.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

La seixantena edició del @ConcursoVinas arriba al final aquest cap de setmana. L'únic finalista català, Gerard Farreras, hi ha obtingut cinc premis extraordinaris. Més informació, al nostre web! 📸 Toni Bofill http://www.revistamusical.cat/la-soprano-sudcoreana-yewon-han-guanya-la-seixantena-edicio-del-concurs-internacional-tenor-vinas/

L' @AkramKhanLive és aquests dies al @Liceu_cat . "L’equilibri dels llenguatges per explicar aquest conte està molt ben aconseguit", diu @claudiabrubo a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 Ambra Vernuccio 2 http://www.revistamusical.cat/critica/el-llibre-de-la-selva-postapocaliptic-dakram-khan/

La pianista @alba_ventura va oferir dos dels primers concerts del Centenari d' @alicia_larrocha. "Traspua calidesa, emoció i una tècnica sublim", diu @PorterMarta a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 @JoanManen http://www.revistamusical.cat/critica/alba-ventura-digna-hereva-dalicia-de-larrocha/

El cicle internacional de piano Hammerklavier arriba enguany a la vintena edició. Fundat el 2003 pels Artistes Steinway @carleslama i @SofiaCabruja, del 29 de gener al 24 de maig hi passaran nou valors del piano d’arreu del món. Concerts a @casadeculturagi i Jorquera Pianos.

4

Segueix-nos a Twitter