Subscriu-te

De l’àmbit domèstic a la sala de concerts

PALAU BACH. Carolyn Sampson, soprano. Juan de la Rubia, clave i orgue positiu. J. S. Bach: Quadern d’Anna Magdalena Bach. PETIT PALAU. 10 DE JUNY DE 2021.

El Petit Palau va acollir amb gran presència de públic la interpretació a càrrec de Juan de la Rubia i de la soprano Carolyn Sampson de l’Àlbum d’Anna Magdalena Bach, un compendi de petites peces escrites per a clavicèmbal i orgue a les quals cal sumar una dotzena de pàgines vocals i que suposa el reflex de la vida musical en l’àmbit domèstic familiar dels Bach, en aquells moments ja instal·lada de per vida a la ciutat de Leipzig. Els cèlebres minuets, musettes, preludis i àries vocals conviuen en aquest cèlebre volum que ha figurat i segueix essent referent ineludible dels primers passos en l’aprenentatge de la música per a piano i teclat en general i que ha fet les delícies de tantes i tantes generacions.

Més d’una vintena de peces que anaven alternant les parts instrumentals i vocals van fer-nos reviure una música que, quan és interpretada amb tant de mestratge i sensibilitat, transcendeix el seu caràcter “domèstic” per elevar-se a meravelloses peces per a una sala de concerts. I Juan de la Rubia, per enèsima ocasió, va estar entregat –bé des del clavicèmbal, bé des del petit orgue de sonoritat deliciosa– a la interpretació d’aquesta música que, a més de ser escrita pel propi Johann Sebastian, inclou obres de Petzold, Carl Philipp Emanuel Bach, Hasse, François Couperin o Stölzel. De la Rubia va tocar deliciosament, copsant el sentit dels famosos minuets, del “Preludi en Do major” que inicia el primer volum d’El clavecí ben temperat, de l’“Ària” inoblidable que dona peu a les Variacions Goldberg, interpretada amb una sensibilitat expressiva excepcional, atenent en les respectives repeticions temàtiques a una utilització d’ornaments i diferents figuracions que atorgaven un color preciosista a la versió. Aquestes breus pinzellades musicals brollaven amb qualitat i aprofundiment interpretatiu fins elevar-se a un grau d’estudi en les aplicacions ornamentals que defugia les versions convencionals.

I què es pot dir de la deliciosa i càlida veu de Carolyn Sampson, soprano que podrem escoltar de nou al Palau el març del 2022 en l’òpera Giulio Cesare de Händel i el mes de maig amb The Heath Quartet en un programa que inclourà música de Haydn, Schönberg i Widmann? La seva veu cristal·lina, dotada d’un centre en la seva tessitura elegantíssim, de projecció controlada, de domini total del fiato, del vibrato, de les notes apianades, va sonar amb tota la naturalitat en àries que no demanen una gran exigència tècnica, però sí una sensibilitat expressiva i emocional per fer-ne emergir el lirisme encisador. Com a exemple, la deliciosa versió que va oferir acompanyada, primer per l’orgue i ja fora de programa pel clavicèmbal, de l’encisadora Bist du bei mir, música atribuïda a Gottfried Heinrich Stölzel que, integrada en el Quadern, n’esdevé una de les joies vocals.

Escoltar la música d’aquest Àlbum, pensada a priori per ser oferta dins un àmbit domèstic, en una sala de concerts ha estat un encert absolut de la programació i més encara quan la interpretació ens ve donada per una veu com la de Sampson i per un clavicembalista i organista –del qual en tantes ocasions ja hem lloat la qualitat excepcional– com és Juan de la Rubia.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter