Subscriu-te

Crítica

Dos pianistes de Rússia i una ucraïnesa arriben a la final del Maria Canals

Els tres finalistes d’aquesta 60a edició del Concurs Internacional de Música Maria Canals de Barcelona. © Oliver Adell
Els tres finalistes d’aquesta 60a edició del Concurs Internacional de Música Maria Canals de Barcelona. © Oliver Adell

SEMIFINAL CONCURS INTERNACIONAL DE MÚSICA MARIA CANALS. PETIT PALAU. 30 DE MARÇ DE 2014.

Per Lluís Trullén  

La pianista ucraïnesa Regina Txernitxko i els pianistes russos Tatiana Txernitxka i Serguei Beliavski han estats seleccionats pel jurat que presideix Carlos Cebro per participar en la prova final del Concurs Maria Canals el proper dimecres, 2 d’abril, al Palau de la Música Catalana.

Ahir diumenge, en una jornada maratoniana, set pianistes –tots ells d’unes qualitats musicals innegables– van disputar-se tres dels llocs per assolir la prova final. La sala del Petit Palau va presentar un bon ple durant la jornada matinal i un ple absolut en el decurs de la tarda, quan precisament van participar els dos pianistes russos finalment escollits.

D’una banda, cal destacar que malgrat que més de la meitat dels setanta participants que finalment van participar en el concurs eren orientals, curiosament només un xinès va arribar a les semifinals, tot compartint la prova amb un israelià, una georgiana, una ucraïnesa, dos russos i una pianista de l’Uzbekistan. Un cop més la representació de pianistes de l’Europa occidental ha estat més aviat escassa.

Va obrir la semifinal qui va acabar sent una de les seleccionades per a la final, Regina Txernitxko (27 anys), interpretant obres d’Scarlatti i oferint una versió plena de contundència, seguretat i sensibilitat del primer volum de les Variacions sobre un tema de Paganini de Brahms. El seu domini de la paleta del color i una tècnica depurada li van permetre, a més, oferir una versió apassionada i romàntica de la Sonata núm. 2 de Rakhmàninov; el seu Scarlatti va ser d’una precisió i exactitud que de ben segur la va catapultar cap a la prova final, tal com havia succeït en la prova eliminatòria amb la interpretació de la Sonata op. 81a de Beethoven.

Curiosament, Tatiana Txernitxka (29 anys) i Serguei Beliavski (20 anys) van optar com a gran obra tècnica romàntica pels 12 Estudis, op. 10 de Chopin; ambdós, a més, van interpretar la complexíssima Navarra d’Albéniz com a obra de música espanyola. Tatiana Txernitxka és una pianista diferent, una intèrpret a qui li recordàvem una extraordinària interpretació del Preludi i fuga núm. 22 (vol. I) en la primera prova del concurs. I novament la pianista russa va oferir-nos quelcom diferent a la semifinal. La seva interpretació de la Sonata en Fa major de Haydn, per la seva claredat, delicadesa, sensibilitat i manera de treballar la sonoritat podríem considerar-la com una de les fites interpretatives de tots els dies de concurs. Però aquesta sensibilitat la va portar fins i tot als Estudis op. 10 de Chopin. Una lectura fins i tot arriscada, apianant la sonoritat, sacrificant tempo per qualitat i per sobre de tot amb una personalitat musical que sempre és present en les seves interpretacions.

Per la seva banda, el jove Serguei Beliavski té igualment un cúmul de qualitats per haver assolit aquest lloc a la final. Un pianista impecable a nivell tècnic, objectiu, exacte en la pulsació i molt musical quant el virtuosisme ha de deixar pas a l’expressivitat. Recordàvem la seva explosiva versió del temible Estudi transcendental núm. 12 de Liszt en la prova eliminatòria, ara refermada amb una explosió de tècnica i de tempo amb els Estudis op. 10 de Chopin. Aprofitant aquesta vessant de pianista idoni per interpretar el repertori romàntic, a la semifinal va incloure cinc dels Preludis de Rakhmàninov, en una interpretació novament impecable i depuradíssima en la sonoritat.

Si els dos pianistes russos van coincidir pràcticament en totes les obres de la semifinal, passarà el mateix en la prova final, ja que els dos tocaran el Concert per a piano de Txaikovski, en dues versions que augurem diametralment diferents. Per la seva banda, la pianista ucraïnesa Regina Txernitxko oferirà el conegut Concert per a piano núm. 2 de Rakhmàninov.

Pianistes com Nino Bakradze (que va oferir meravellosament els “Tres moviments” de Petruixka), Tamila Salimdjanova (extraordinàries les seves Estampes de Debussy), o els joves de 19 anys Ido Ramot (espectacular en les Variacions sobre un tema de Händel de Brahms) o Chen Guang (amb una versió d’un articulat i precisió mil·limètrica de la Sonata op. 53 de Beethoven) han assolit  medalla i diferents premis en aquest concurs.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *