Subscriu-te

Crítica

El Cor de Cambra Francesc Valls interpreta música de Valls

El Cor de Cambra Francesc Valls (foto d’arxiu)

COR DE CAMBRA FRANCESC VALLS. Dir.: David Malet. Obres de Francesc Valls. CATEDRAL DE BARCELONA. 9 DE JUNY DE 2012.

Per Lluís Trullén

Quan l’any 2003 es va fundar el Cor de Cambra Francesc Valls, la finalitat era, a més de garantir la música en el culte de la Catedral de Barcelona, promoure la música sacra. Però aquest cor dirigit des del 2009 per David Malet i integrat per un conjunt variable que oscil·la entre vuit i dotze cantats professionals s’ha convertit, a més, en un referent per la seva qualitat interpretativa, per l’interès de les programacions i perquè ofereix uns concerts i enregistraments de qualitat contrastada. Sota la direcció del seu titular i acompanyat instrumentalment per Sergi Casademunt (viola de gamba), Anna Casademunt (viola de gamba), Maria Crisol (baixó) i Jordi Reguant (orgue positiu), el Cor va oferir un concert monogràficament dedicat a Francesc Valls. El compositor barceloní, com ens recordava Sergi Casademunt en les notes que acompanyaven el programa de mà, va ser mestre de capella de la Catedral de Barcelona del 1696 fins al 1726. El seu estil escolàstic adscrit al moviment continuista de la tradició hispànica també va assimilar la tradició de la música italiana, i sense abandonar l’herència del contrapunt, la seva gosadia harmònica emprada en el tractament de les veus en la Missa Arentia de 1702 va provocar una gran polèmica a Espanya en rebre les crítiques de diversos mestres de capella.

Situat al cor de la catedral i amb el públic majoritàriament repartit entre el mateix cor i als bancs de la nau central, el cor de cambra va interpretar motets i villancets de Valls. Música escrita a quatre i fins a dotze veus, d’una bellíssima qualitat lírica i amb unes harmonitzacions de gran bellesa, exemplificació de la qualitat musical sempre implícita en la música de Valls. Interpretacions refinades, acurades, equilibrades entre acompanyament instrumental i veus, en què la majestuositat dels motets i la dinàmica dels tres villancicos programats mostraven la versatilitat d’un cor que funciona per la seva conjunció i qualitat com un instrument sense fissures. La deliciosa veu de la soprano Ulrike Haller, solista en el motet Quemadmodum Desiderat i de tots els membres del cor donaven vida a unes composicions que escoltades dins la majestuositat de la Catedral de Barcelona prenien una significació especial. El Cor de Cambra Francesc Valls posseeix una qualitat excepcional que a més de ser ja coneguda en diferents àmbits musicals del país, caldria que per la seva vàlua es projectés internacionalment i així donar a conèixer amb les màximes garanties el nostre patrimoni de música sacra.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *