Subscriu-te

El Festival d’Orgue de Poblet recorda les víctimes de la riuada del Francolí

VII FESTIVAL INTERNACIONAL D’ORGUE DE POBLET. “Buxtehude & friends”. Thiemo Janssen, orgue. MONESTIR DE POBLET. 26 D’OCTUBRE DE 2019.

El segon concert del Festival Internacional d’Orgue de Poblet va estar marcat pels devastadors fets de la riuada que tràgicament ha afectat el poble de l’Espluga de Francolí i la comarca de la Conca de Barberà. Un concert dedicat al record de les víctimes i de tantes famílies afectades va congregar a l’església abacial del monestir nombrosíssim públic.

Un emotiu minut de silenci va precedir el concert, a càrrec del gran organista Thiemo Jansen, que va presentar un programa entorn del compositor Dietrich Buxtehude i que a més recordava la figura del constructor d’orgues Arp Schnitger, de qui es commemora el tricentenari de la mort. Els treballs de Schnitger al nord d’Europa van possibilitar el perfeccionament de l’orgue barroc i, conseqüentment, les figures de Buxtehude, Böhm, Reinecken i, per descomptat, Johann Sebastian Bach es van afavorir amb aquestes modernitzacions i noves construccions llegades pel constructor. Un concert en què el virtuosisme i la diversitat de recursos sonors es succeïen en un programa estructurat curosament i que mostrava la categoria interpretativa de Thiemo Janssen.

Nascut a Friburg, el concertista d’orgue Thiemo Janssen coneix a bastament els orgues històrics del nord d’Alemanya. Professor d’orgue al Conservatori d’Hamburg fins al 2006, des de l’any 2000 és el titular de l’orgue Arp Schnitger de Norden. Ha fet concerts per tot Europa, els Estats Units, Corea, el Japó i Austràlia, i el talent d’aquest intèrpret a l’hora d’abordar el repertori barroc resulta inqüestionable. Jansen es trobava perfectament adaptat davant un orgue com el de Poblet. Construït l’any 2012, aquest instrument va ser elaborat pensant en una síntesi de particularitats pròpies de l’orgueneria del Barroc, cosa que el fa del tot adient al repertori inclòs al concert.

Les onze variacions sobre Freu dich sehr o meine Seele de Georg Böhm van permetre escoltar la diversitat de registres sonors de l’instrument i la Tocata en Do de Bach reflectia l’anomenat stylus phantastitucs –bravura, canvis harmònics sobtats, espectacularitat–, estil que va emprar en nombrosíssimes ocasions Buxtehude i que li permetia desplegar tot el seu instint creatiu. D’elevat risc virtuosístic, complex per la proliferació de fugues, tocates, preludis o variacions –entre les quals la virtuosística Pasacaglia en Re de Buxtehude admirablement interpretada sobre un tema del baix emprat sempre com a base harmònica en el decurs de la composició–, el concert va ser brillant, emotiu pel significat que traspassava el mer fet musical i a l’alçada del nivell que temporada rere temporada ens mostra aquest Festival Internacional d’Orgue, que es clourà el proper dia 9 de novembre amb un recital a càrrec de Mona Rozdestvenskyte –amb obres de Buxtehude, Bach i Mozart. A més, l’organista Juan de la Rubia hi oferirà un concert solidari el dia 22 de novembre.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *