Subscriu-te

El Festival Mixtur sobreviu a la pandèmia

FESTIVAL MIXTUR 2020. Diverses activitats, artistes i programes. BARCELONA, DEL 10 AL 20 DE SETEMBRE DE 2020.

Finalment la novena edició del Festival Mixtur es va poder fer entre el 10 i el 20 de setembre amb activitats a la seu central de Fabra i Coats i un concert a la Fundació Phonos. Una bona notícia –n’anem mancats– per a la música i la ciutat.

El Festival Mixtur de nova creació sonora gira al voltant de tres eixos: el pedagògic, amb tallers, conferències i masterclasses; l’artístic, que es basa en concerts, performances i instal·lacions sonores, i el professional, vehiculat a través de les taules rodones. La vocació internacional del Festival s’ha vist reduïda enguany per les limitacions en els desplaçaments que imposen les mesures anti-COVID-19. Els concerts van ser a càrrec d’artistes nacionals –excepte el duo de guitarres Lallement & Marques– i alguns dels tallers es van haver de cancel·lar, com fou el cas del taller d’improvisació, que havia de comptar un any més amb un referent mundial del camp, en aquesta ocasió la contrabaixista Joëlle Léandre.

Altres activitats, com el taller de composició, el d’interpretació, les conferències i les classes magistrals es van poder dur a terme a través dels canals digitals i van trobar en aquests mitjans no només una eina de subsistència, sinó una via de comunicació que ofereix noves possibilitats a professors i alumnes. Així ho destacava Oliver Rappoport, codirector del Festival: “Els recursos en línia ens permeten poder repensar totes aquestes activitats amb la idea d’ampliar el seu abast, facilitar el contacte entre tots aquells interessats en la nova creació sonora i contribuir a generar una comunitat més àmplia al seu voltant”.

“Nova creació sonora” és un concepte prou ampli que segurament necessita una delimitació. Per al Festival Mixtur, i qui parla és el també codirector Oriol Saladrigues, aquesta té a veure amb la incorporació de la innovació i el risc en la feina dels artistes. “La música de recerca és la que fan els artistes que incorporen el risc com una component essencial de la seva feina. Els projectes que presentem busquen noves maneres de produir so i de fer música”.

I què ens ha ofert el Mixtur 2020? Dues taules rodones interessants: la primera, “Supporting the new music ecosystem”, en la qual directors de diferents institucions dedicades a la nova creació sonora reflexionaren sobre recerca, audiències, el concepte de treball i la relació entre digital i analògic, amb una suggeridora incursió d’Ángel Faraldo –director artístic de la Fundació Phonos– en la màgia com a element ocult dins de les noves tecnologies. I, en segon lloc, “La importància de la cultura musical contemporània”, centrada en les conseqüències que la crisi sanitària ha tingut sobre el precari teixit cultural i com aquesta situació ha posat al descobert la misèria i fragilitat en la qual viu el món cultural.

La performance de Laura Llaneli Palpitar palpar precisament posava en relació el món digital i l’analògic. També hi va haver conferències d’artistes referents als seus camps, com els compositors Elena Mendoza, Martin Matalon i Michael Beil o la flautista Helen Bledsoe. I vuit concerts, entre els quals destacaren el Duo Lallement & Marques, que ens deixà una mostra de la infinitat de maneres com es pot tocar una guitarra i les seves possibilitats sonores. El concert del sòlid quartet de saxofons Sigma Project, amb un repertori centrat en el segle XXI que combinava miniatures d’estudiants del taller de composició, obres seleccionades a la Convocatòria Mixtur i Sigma waves d’Hèctor Parra. La sempre excitant trobada amb els alumnes del taller d’interpretació, en aquesta edició dedicat a la flauta travessera. L’oportunitat d’escoltar en solitari la violoncel·lista Erica Wise, membre del Dalia Quartet i de Funktion, la qual presentà amb solvència un repertori exigent basat en clàssics del segle XX. I la tradicional sessió de música electroacústica, un concert sense escenari en què els protagonistes són els timbres i textures impossibles creats amb mitjans digitals que envolten el públic des d’una desena d’altaveus. Finalment, el Festival Mixtur també ens va oferir la possibilitat d’escoltar les estrenes dels seus tres encàrrecs: Vortex d’Inés Badalo, a càrrec de la violista Anna Puig; Phoenicoperus de Voro García, amb el Brouwer Trio, i Study for self-portrait, 1964, l’obra electroacústica d’Aaron Cassidy.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter