Subscriu-te

Crítica

El Murtra Ensemble copsa la contemporaneïtat de la música d’Stravinsky

© Igor Cortadellas
© Igor Cortadellas

MURTRA ENSEMBLE. “Mira la música, escolta la dansa”, una mirada actual a l’obra d’Stravinsky. Dir. escènica: Jaume Sangrà. Arranjaments: Jordi Cornudella. Producció: Murtra Ensemble. ATENEU BARCELONÈS. 15 DE MARÇ DE 2014.

Per Lluís Trullén

Una de les particularitats que ha marcat la trajectòria artística del Murtra Ensemble ha estat la construcció d’uns programes que tenint com a nexe comú la música del segle XX i contemporània, cerquen l’originalitat i una marcada personalitat com a premissa. La incorporació d’altres llenguatges artístics (noves tecnologies, dansa, arts plàstiques) a la mateixa música atorguen als seus espectacles aquesta mirada particular que pot arribar a donar una nova dimensió a la música. En el seu nou espectacle, presentat aquest cap de setmana a Santa Coloma de Gramenet, Barcelona i Vilanova de Geltrú, la quinzena d’integrants del Murtra han realitzat una mirada actual a l’obra d’Stravinsky en què la modernitat inherent de les seves partitures ha servit per construir un tapís musical acompanyat per la direcció escènica de Jaume Sangrà, el qual era, a més, l’actor de l’espectacle. L’entrada de carruatges de l’Ateneu, amb el seu pati i la seva escalinata imponent, es convertien en escenari per acollir un concert en què es programaven fragments d’una dotzena d’obres d’Stravinsky, algunes d’arranjades exquisidament per Jordi Cornudella.

© Igor Cortadellas
© Igor Cortadellas

La primera secció estava constituïda per les Tres peces per a clarinet sol (amb un impecable Miquel Ramos), el primer moviment per a piano de Petruixka (amb un esplèndid Àlex Ramírez), la “Ronda de les princeses” de L’ocell de foc o la suite de la Història del soldat per a violí, clarinet i piano. Aquesta música d’una marcada potència expressiva i emocional permetia oferir a Jaume Sangrà, comptant amb la complicitat escènica dels músics, un joc coreogràfic marcat per moviments contundents, rotunds, com una mirada crítica cap a certes relacions socials i personals actuals. A poc a poc la resta de músics del Murtra, que havien estat estirats als esglaons de l’escala, amagats de la visió del públic, van anar incorporant-se i creant així un efecte prou original i sorprenent. Fragments de La consagració de la primavera, amb una interpretació espectacular (afavorida fins i tot per la reverberació de l’espai) plena de força i d’aquell “salvatgisme” i d’accentuació rítmica inequívocament lligada a Stravinsky, van iniciar un nou apartat de l’espectacle. Música del “Concertino”, de la “Fanfare” i finalment del “Tango” i del “Ragtime” ens conduïen cap a una distensió musical que havia marcat l’acurada selecció de les anteriors obres seleccionades. Un nou treball del Murtra Ensemble esplèndid a nivell interpretatiu, afavorit per la permanent modernitat de la música d’Stravinsky.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

El @PluralEnsemble estrena aquest divendres al Festival Encuentros Sonoros de Sevilla, sota la direcció de @FabianPanisello, l'obra 'Quadern de Haikus (Notes d'un dietari)', per a conjunt de cambra, del compositor @BENETCA, un homenatge a quatre personalitats de la cultura.

L'@orquestraOJC va encetar temporada al costat de la violinista Maya Levy. "L’OJC sabé brillar i mostrar-se intensa, en una lectura de traç ampli i efusivitat lírica", diu @SantiRiu en la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/iniciant-el-vinte-aniversari/

Aquest dimecres i dijous, coincidint amb la setmana del Dia Mundial de l'Òpera, @OBNCreacio organitza unes jornades sobre òpera i intel.ligència artificial a la seu de @sgae_cat.

L'última òpera d'Agustí Charles veurà la llum aquesta setmana al @palaumusicacat de la mà d' @OBNCreacio. Més informació, al nostre web! (Foto: May Zircus) http://www.revistamusical.cat/el-petit-palau-acull-lestrena-absoluta-de-lopera-de-cambra-adromeda-encadenada-dagusti-charles/

Segueix-nos a Twitter