Subscriu-te

El pianista japonès Hiroo Sato guanya el Maria Canals

Hiroo Sato durant la seva actuació a la prova final. © Oliver Adell
Hiroo Sato durant la seva actuació a la prova final. © Oliver Adell

FINAL 62è CONCURS INTERNACIONAL DE MÚSICA MARIA CANALS. Shiori Kuwahara. Hiroo Sato. Yutong Sun. JONC. Dir.: Manel Valdivieso. Rachmàninov: Concert per a piano núm. 2, op.18. PALAU DE LA MÚSICA. 17 DE MARÇ DE 2016.

Per Lluís Trullén

El pianista japonès Hiroo Sato s’ha proclamat guanyador de la 62a edició del Concurs Maria Canals de Barcelona, així com també el premi del públic. La pianista igualment japonesa Shiori Kuwahara ha obtingut el segon lloc, mentre que el xinès Yutong Sun ha estat guardonat amb el tercer premi, en un podi cent per cent oriental.

Hiroo Sato es presentava per tercera vegada al Concurs Maria Canals i als seus vint-i-vuit anys s’ha endut el primer premi, un nou guardó que suma al segon premi aconseguit l’any passat al Concurs Ricard Viñes de Lleida. Hiroo Sato és un pianista extravertit que de seguida es va saber guanyar el favor dels joves músics de l’orquestra, i hi va mantenir una complicitat absoluta durant el concert. De gest obert, de pulsació molt potent i d’una objectivitat interpretativa evident, Sato cerca l’espectacularitat mitjançant una tècnica de gran perfecció. La seva formació al Conservatori Txaikovski de Moscou ha estat clau, sens dubte, per extraure del Segon Concert de Rachmàninov unes sonoritats impulsives i de gran vistositat. Som davant d’un concertista que no emociona però que ha fet de l’objectivitat i la tècnica el seu punt més fort per emportar-se finalment el gran premi del Concurs. La JONC, dirigida per Manel Valdivieso, va tenir una actuació destacada en el decurs del programa; un excés de sonoritat, però, va eclipsar en alguns moments el treball dels pianistes, en línies generals ben acompanyats per l’orquestra. Si la JONC participava per segon any en el Concurs, era la primera ocasió que els intèrprets tocaven un piano Bösendorfer Vienna Concert 280, distribuït per la firma japonesa Yamaha, un instrument avalat per András Schiff, de gran sonoritat i amb un registre agut molt brillant. Va sobtar, però, que no es fes un repàs de l’afinació de l’instrument després de totes les intervencions dels concursants en aquesta prova final.

La pianista també japonesa Shiori Kuwahara, solista que va iniciar el Concurs, va oferir dies enrere una semifinal brillant i la seva interpretació de la Sonata de Liszt i per, sobre de tot, dels Tres moviments de ‘Petruixka’ l’han catapultada finalment al segon lloc. Una versió correcta de la prova concertant va permetre escoltar una intèrpret que fonamenta el seu treball en una fina sensibilitat i que alhora és capaç d’exposar un sentit plàstic de gran bellesa als acords. Va recrear-se en excés en els passatges lents del segon moviment, però va interpretar el tercer amb una gran qualitat tímbrica i uns colors de gran bellesa plàstica.

El guanyador i finalistes de la 62a edició del Concurs Maria Canals de Barcelona, amb el president del jurat. D’esquerra a dreta, Carlos Cebro (president del jurat), el japonès Hiroo Sato (primer premi), la japonesa Shiori Kuwahara (segon premi) i el xinès Yutong Sun (tercer premi). © Oliver Adell
El guanyador i finalistes de la 62a edició del Concurs Maria Canals de Barcelona, amb el president del jurat. D’esquerra a dreta, Carlos Cebro (president del jurat), el japonès Hiroo Sato (primer premi), la japonesa Shiori Kuwahara (segon premi) i el xinès Yutong Sun (tercer premi). © Oliver Adell

El pianista amb més personalitat interpretativa, el més creatiu i el que denota una més refinada sensibilitat musical dels escoltats en la final és, sens dubte, el xinès Yutong Sun. Medalla d’Or del Concurs de Piano de Jaén (aquell que entre altres pianistes espanyols han obtingut Rafael Orozco, Joaquín Soriano, Josep Colom o Javier Perianes), la seva sensacional interpretació del segon moviment del Concert de Rachmàninov no va ser suficient per adjudicar-se el primer premi. Malgrat que en la prova semifinal va obtenir un reconeixement unànime del públic, en la final no va poder sobreposar-se a l’espectacularitat i el poder comunicatiu d’un pianista més experimentat en els concursos com és Hiroo Sato.

Yutong Sun és un pianista d’un refinament elegantíssim, d’una qualitat musical de primeríssim ordre i si bé es cert que en els moviments extrems li va mancar una major potència de sonoritat, no tenim cap dubte que en un futur proper serà un dels noms destacats del circuit internacional.

Si la passada edició van ser tres intèrprets oferint el Concert de Txaikovski (fet que va ocasionar que el jurat l’exclogués enguany com una de les opcions per ser escollit en el concert de la prova final), en aquesta final els tres intèrprets van optar pel Segon de Rachmàninov. Caldrà veure, doncs, quina opció es prendrà per a la propera edició del certamen.

El Concurs Maria Canals ha tingut un gran nivell artístic i el treball encomiable dels organitzadors, de les famílies que han acollit la vuitantena d’artistes, dels patrocinadors i, per descomptat, d’aquests excepcionals intèrprets que han fet que novament Barcelona fos durant uns quants dies la capital mundial del piano.