Subscriu-te

Crítica

El pianista Stanislav Khristenko guanya per unanimitat el Concurs Maria Canals

Stanislav Khristenko. © Oliver Adell
Stanislav Khristenko. © Oliver Adell

PROVA FINAL DEL 59è CONCURS INTERNACIONAL DE MÚSICA MARIA CANALS DE BARCELONA. PALAU DE LA MÚSICA. 20 DE MARÇ DE 2013.

Per Lluís Trullén

El pianista rus Stanislav Khristenko es va proclamar guanyador del 59è Concurs Internacional de Música Maria Canals de Barcelona. El jurat, per unanimitat, va concedir a Khristenko el primer premi després de la interpretació del Concert per a piano de Txaikovski i de la suma de les notes obtingudes en el decurs de les diverses proves del Concurs. El segon premi –i premi del públic– va recaure en el pianista japonès Tomoaki Yoshida, que va oferir una interpretació esplèndida del Concert per a piano núm. 2 de Rakhmàninov. La pianista coreana Heejae Kim, que va interpretar el Concert en La menor de Schumann, va obtenir el tercer premi.

Aquest pianista de vint-i-nou anys format al Conservatori Txaikovski de Moscou i a l’Institut de Música de Cleveland és un veritable col·leccionista de premis en concursos nacionals i internacionals de piano. Vint-i-cinc primers premis en competicions internacionals aconseguits en països com Corea, els Estats Units, Grècia, Eslovàquia, Rússia, Itàlia i Espanya avalen aquest fet, al qual cal sumar concerts i recitals pels cinc continents, actuacions amb nombroses orquestres de prestigi internacional (Cleveland Orchestra, Phoenix Symphony, Johannesburg Philharmonic Orchestra, Orquestra de Cambra de Hong Kong, Orquestra Berliner Musikfreunde, Orquestra Simfònica de Takamatsu, Arkansas Symphony, Northwest Florida Symphony, Orquestra del Conservatori de Moscou) i un repertori immens en obres concertants, que inclou obres com els Concerts de Rakhmàninov (núm. 1 i 3), Prokófiev (núm. 3), Schumann, Grieg, Chopin (núm. 1 i 2), Liszt, Beethoven (núm. 1, 2, 3, 4), Ravel, Brahms (núm. 1), nombrosos de Mozart…. Un pianista brillant, experimentat, amb solvència per resoldre amb sensibilitat la música dels passatges més lírics i amb aplom per superar tots els esculls que se succeeixen en el temible Concert de Txaikovski. Khirstenko va fer valer l’experiència i, per descomptat, va mostrar el seu talent en el decurs de les proves realitzades.

Tomoaki Yoshida. © Oliver Adell
Tomoaki Yoshida. © Oliver Adell

El favorit del públic en la nit de dimecres va ser el pianista japonès Tomoaki Yoshida, que va oferir una interpretació vibrant del celebèrrim Segon de Rakhmàninov. Una versió espectacular, brillant, en què l’Orquestra Simfònica del Vallès li va propiciar un bon acompanyament –a diferència dels concerts de Txaikovski i Schumann– i que en definitiva va poder aconseguir un premi que li permetrà tornar al Palau per actuar precisament en el cicle de l’OSV.

Heejae Kim. © Oliver Adell
Heejae Kim. © Oliver Adell

La pianista coreana Heejae Kim és certament esplèndida. El seu Schumann va resultar impecable, transparent, clarivident. Una pianista que de ben segur aconseguirà, per les seves qualitats interpretatives, grans èxits en un repertori dirigit a obres de Schubert, Mozart, Haydn o Beethoven.

Khristenko s’ha proclamat guanyador d’un concurs que ha convertit la ciutat de Barcelona, per uns dies, en la capital mundial del piano, amb instruments repartits per tants i tants emplaçaments de la ciutat i que han fet apropar la música a tants i tants ciutadans.