Subscriu-te

Fabián Panisello: Música vocal

Laia Falcón, soprano; Holger Falk, baríton; Leigh Melrose, baríton; Alberto Rosado, piano. Plural Ensemble; Fabián Panisello, director. Columna Música, 2017

Columna Musica reuneix una part de la interessant obra vocal del compositor hispanoargentí Fabian Panisello: Canciones de Silvia (2006), Gothic songs (2012) i L’officina della resurrezione (2014). En totes Panisello estableix una forta relació entre la veu i els instruments que l’acompanyen mitjançant la integració de recursos propis dels uns en els altres i utilitza el text com a element estructurador del discurs musical. A Canciones de Silvia (2006) els diferents plans que presenta el piano queden lligats a la veu a través de jocs d’imitació intervàlica i d’articulació. La paraula hi esdevé el principi bàsic de la construcció musical, juntament amb la pulsació i les seves estructures derivades. A Gothic songs (2012), amb textos d’Edgard Allan Poe, la problemàtica relació que estableixen baríton i piano expressa l’enredada estructura mental de malson dels poemes de Poe a través d’una manera grotesca d’anar junts però separats, de compartir mons i alhora estar al més allunyats possible, mitjançant un ric joc d’encaix rítmic. La veu de Leigh Melrose presenta el text amb una mescla de recitat i cantat, amb els quals combina personatges interiors i exteriors i difumina les barreres entre els dos mons. El piano explica l’espai que envolta el personatge organitzant el seu discurs tallat amb gestos ben definits i una estètica expressionista molt depurada. L’officina della resurrezione (2014) és un monodrama per a baríton, quartet de corda i electrònica basat en els deu primers versicles del capítol 37 del Llibre d’Ezequiel. La veu solista novament hi utilitza diverses tècniques declamatòries, des del cant al recitat, el murmurat i l’Sprechgesang per representar dos personatges, el profeta i el poeta, als quals es confronta el recitat dels músics del quartet i una veu en off processada electrònicament. Novament la veu presenta el primer pla, tant sonor com narratiu, i el quartet es construeix com un acompanyament dramàtic a través de gestos concrets. Tres obres que ens permeten fer-nos una idea de com Panisello entén la música vocal i que mostren la seva evolució cap a una integració cada cop més gran entre text, veu i instruments.

 

El @Liceu_cat ha acomiadat la temporada amb Lucia di Lammermoor de la mà de @nadinesierra i Javier Camarena. "La recta final d'aquesta temporada (...) ha estat un crescendo d’entusiasme", diu @alberttorrens2 en la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/excellent-fi-de-temporada-al-liceu/

Aquest dijous arrenca al Masnou, població nadiua de Lluís Millet, una nova cita musical que s'allargarà diversos mesos. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/el-nou-festival-internacional-lluis-millet-reivindica-la-musica-catalana-al-masnou/

S'ajorna un dels concerts previstos inicialment per aquest dissabte 31 de juliol al @FIMCPeralada!

Mor el director de cors, pianista i compositor Jordi-Lluís Rigol. Víctima de la Covid, s’havia format a Barcelona, Mallorca, Anglaterra i els Països Baixos i és autor de cantates i cançons per a cors infantils i d’obres corals, així com de música escènica.

Segueix-nos a Twitter