Subscriu-te

Fabián Panisello: Música vocal

Laia Falcón, soprano; Holger Falk, baríton; Leigh Melrose, baríton; Alberto Rosado, piano. Plural Ensemble; Fabián Panisello, director. Columna Música, 2017

Columna Musica reuneix una part de la interessant obra vocal del compositor hispanoargentí Fabian Panisello: Canciones de Silvia (2006), Gothic songs (2012) i L’officina della resurrezione (2014). En totes Panisello estableix una forta relació entre la veu i els instruments que l’acompanyen mitjançant la integració de recursos propis dels uns en els altres i utilitza el text com a element estructurador del discurs musical. A Canciones de Silvia (2006) els diferents plans que presenta el piano queden lligats a la veu a través de jocs d’imitació intervàlica i d’articulació. La paraula hi esdevé el principi bàsic de la construcció musical, juntament amb la pulsació i les seves estructures derivades. A Gothic songs (2012), amb textos d’Edgard Allan Poe, la problemàtica relació que estableixen baríton i piano expressa l’enredada estructura mental de malson dels poemes de Poe a través d’una manera grotesca d’anar junts però separats, de compartir mons i alhora estar al més allunyats possible, mitjançant un ric joc d’encaix rítmic. La veu de Leigh Melrose presenta el text amb una mescla de recitat i cantat, amb els quals combina personatges interiors i exteriors i difumina les barreres entre els dos mons. El piano explica l’espai que envolta el personatge organitzant el seu discurs tallat amb gestos ben definits i una estètica expressionista molt depurada. L’officina della resurrezione (2014) és un monodrama per a baríton, quartet de corda i electrònica basat en els deu primers versicles del capítol 37 del Llibre d’Ezequiel. La veu solista novament hi utilitza diverses tècniques declamatòries, des del cant al recitat, el murmurat i l’Sprechgesang per representar dos personatges, el profeta i el poeta, als quals es confronta el recitat dels músics del quartet i una veu en off processada electrònicament. Novament la veu presenta el primer pla, tant sonor com narratiu, i el quartet es construeix com un acompanyament dramàtic a través de gestos concrets. Tres obres que ens permeten fer-nos una idea de com Panisello entén la música vocal i que mostren la seva evolució cap a una integració cada cop més gran entre text, veu i instruments.

 

El baríton navassenc @CarlesPachon s’imposa al concurs de cant @neuestimmen d’Alemanya i es converteix en el primer cantant català que hi obté el primer premi. Enhorabona!

De l'1 de juliol al 21 d'agost, tindrà lloc una nova edició del @Festival_FeMAP. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/les-illes-balears-territori-convidat-a-l11a-edicio-del-femap-amb-mes-concerts-que-mai-i-a-mes-municipis/

El @Liceu_cat , l' @OrfeoVigata , la Companyia @ElectricaDharma el productor discogràfic Joan Doval i altres entitats musicals, entre les distingides amb la Creu de Sant Jordi de @gencat aquest 2022. Més informació, al nostre web! (Foto: Paco Amate) http://www.revistamusical.cat/el-gran-teatre-del-liceu-i-lorfeo-vigata-entre-les-entitats-distingides-amb-la-creu-de-sant-jordi/

El Gran Teatre del @Liceu_cat ofereix aquests dies "La flauta màgica" de Mozart. "Cal un visionari, un poeta, perquè ens reveli el que tenim davant del nas", diu Abel Miró a la crítica. Llegeix-la al web! (Foto: David Ruano) http://www.revistamusical.cat/critica/la-grandesa-de-descobrir-levident/

Segueix-nos a Twitter