Subscriu-te

Festival Mixtur 2019, propostes de qualitat i risc i aposta per la pedagogia

VIII FESTIVAL MIXTUR 2019. Festival de Músiques de Recerca i Creació Interdisciplinària. FABRA I COATS-FÀBRICA DE CREACIÓ I ALTRES ESPAIS DE BARCELONA. DEL 25 D’ABRIL AL 5 DE MAIG.

Joan Guinjoan (1931-2019), un dels compositors catalans contemporanis més importants, va deixar-nos el mes de gener passat. Malgrat les mostres de record i homenatge a la seva obra i persona, resultava imprescindible un record que recollís la seva herència creativa i, sobretot, el seu esperit d’exploració i de llibertat. Guinjoan va crear tota la seva obra des de la necessitat, des d’un impuls creatiu que li naixia de dins i que transitava més enllà del judici i de la recerca. El Festival Mixtur ha estat el marc inqüestionable on Joan Guinjoan ha pogut ser recordat, homenatjat i reivindicat.

Arribat a la vuitena edició, el Festival Mixtur, sota la direcció artística d’Oriol Saladrigues i Oliver Rappoport i amb l’atractiva col·laboració del seu equip, format per diversos experts en músiques actuals, ha omplert de propostes de primera qualitat i risc la Fàbrica de Creació Fabra i Coats, L’Auditori i el CaixaForum i es consolida com el festival de música contemporània més important de Barcelona i, també, com un mercat estratègic a nivell nacional i internacional de les músiques de recerca i la creació interdisciplinària.

Conferència d’Evan Parker. © Fiorella Barchetta

Un dels aspectes més interessants del Mixtur és la seva aposta per la pedagogia. Enguany s’hi han ofert quatre tallers: el Taller de Composició i Experimentació Sonora, amb professors tan reconeguts com la compositora Silvina Milstein, Stefano Gervasoni, Michael Obst, Tristan Murail, Agustí Charles, Stefan Prins i Mauricio Sotelo; el Taller d’Improvisació, impartit per Evan Parker, i dos tallers d’interpretació, un dels quals impartit pel guitarrista Tillmann Reinbeck i l’altre pel violoncel·lista Pierre Morlet. La tasca pedagògica, a més, s’ha fornit amb la interacció amb diverses entitats pedagògiques de Barcelona, com la Banda Municipal de Música de Sant Andreu, l’ESMUC i l’Escola Castella i l’organització de diverses conferències i taules rodones temàtiques entorn de la creació, la percepció, els processos creatius, la difusió i les polítiques de mercat, les relacions transdisciplinàries i el gènere en la música i la creació, entre d’altres.

Conferència de Michael Obst. © María Fernanda Soler

Mixtur vol dir descoberta; fruit de les convocatòries internacionals i biennals d’aquest festival, els programadors reben centenars de propostes, algunes de les quals s’inclouen a la programació del festival, tot contribuint així a la descoberta de noves propostes i artistes.

Mixtur també vol dir creació contemporània, i la seva ferma aposta per la nova creació queda palesa amb els encàrrecs d’obres que Mixtur efectua a diversos artistes contemporanis. Aquest any han estat en total cinc encàrrecs, tres a compositors i creadors nacionals, com són Iván González, Núria Giménez-Comas i Pablo Carrascosa Llopis.

Instal·lació Els sons del mon de l’artista Francesc Martí. © Vinyet Feliu

Mixtur és transdisciplinarietat, que es comunica mitjançant l’heterogeneïtat de les propostes del seu programa. Fabra i Coats acull les instal·lacions de l’artista català Francesc Martí investigant a través del so i els mitjans digitals i obrint-nos a la reflexió entorn de la nostra societat líquida i simultània; també hi era present la instal·lació pictòrica Sonds without sounds de Joan B. Domènech i la seva reflexió entorn de l’essència del so i del silenci, i l’obra de l’artista plàstica Eva Barrenechea en diàleg amb l’obra sonora de Bla Ej Kotowski.

Ciklus Ensemble. © Festival Mixtur

Mixtur és so en la seva dimensió més àmplia. És recerca i experimentació. Així, el programa de Mixtur incloïa una rica amalgama de creadors i artistes; des de la creació electroacústica a la interpretació d’algunes obres dels grans referents de la composició contemporània, com Enno Poppe, Helmut Lachenmann, Alfre Schnittke, John Cage, Morton Feldman o Maurizio Pisati, entre d’altres. Hi destacava especialment la presència de propostes internacionals i de gran qualitat, com l’ensemble Names, el revolucionari saxofonista Evan Parker, l’experimentació d’Alexandra Radulescu i Guillaume Tiger, l’excel·lència i el rigor del Quatuor Diotima i de la pianista Neus Estarellas, el treball col·lectiu de Container Ensemble, la diversitat conceptual del duo format per Eva Zöllner i Heather Roche o la relació escenicosonora dels col·lectius Yelmo de Mambrino i Ciklus Ensemble, entre d’altres.

Un any més la «Revista Musical Catalana» ha pogut assistir a alguns dels concerts i activitats programades per Mixtur 2019, i d’aquesta intensa experiència constatem la importància i alhora la necessitat d’un festival com aquest, un espai de diàleg, de creació, de recerca, de difusió i d’experimentació que situï Barcelona a la capçalera dels discursos i la creació contemporànies.

Imatge destacada: concert d’homenatge a Joan Guinjoan per estudiants de l’ESMUC. © Manuela Sánchez

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *