Subscriu-te

Crítica

Homenatge nostàlgic a Euroconcert

La formació italiana actual de I Musici (imatge d’arxiu)
La formació italiana actual de I Musici (imatge d’arxiu)

CONCERT D’HOMENATGE A EUROCONCERT. I Musici. Obres de Bach i Vivaldi. PALAU DE LA MÚSICA. 25 DE NOVEMBRE DE 2013.

Per Lluís Trullén

Era el mes de maig de 2011 quan la promotora de concerts Euroconcert va haver de tancar les portes després de vint-i-sis anys d’activitats musicals. Els concerts a la catedral de Barcelona, el Cicle de Música i Músics de Catalunya i la temporada que arribava cada any puntualment al Palau convertiren Euroconcert en un dels referents de la música clàssica del nostre país. Ara la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música han promogut un concert com a homenatge a la promotora que per una conjuntura econòmica desfavorable va haver de cessar les activitats malgrat els esforços del seu director, Antoni Sàbat. Els antics abonats no van faltar a la cita i un Palau que es va omplir fins a quasi les tres quartes parts de l’aforament van poder gaudir d’un retrobament amb un dels conjunts més vinculats a la història d’aquest cicle de concerts com és I Musici.

El conjunt italià –la formació de cambra en actiu més antiga del món– mai faltava a la cita anual amb Euroconcert i els mesos d’abril o maig ja s’esperava una actuació que es va convertir en tradicional del panorama musical de la ciutat. I Musici, després de més de seixanta anys d’història continua essent un referent en la interpretació de la música del Barroc italià i ha fet de l’obra de Vivaldi un dels seus referents. Set edicions de Les quatre estacions de Vivaldi (una de les seves produccions amb més de vint-i-cinc milions de còpies va merèixer el Disc de Platí amb requadre de diamants), ser el protagonista a enregistrar el primer disc compacte amb el segell Philips i un gran reconeixement internacional continuen avalant la trajectòria d’aquest conjunt que ara té com a primer violí Antonio Anselmi.

Els dotze instrumentistes italians ens van apropar a diferents concerts de Bach i Vivaldi en què la lluminositat veneciana, el virtuosisme, la frescor dels temes melòdics i la dolçor dels moviments lents centrals ens van fer reviure la màgia d’aquell concert que puntualment arribava cada any per primavera. Versions plenes de color i vivacitat amb la sonoritat càlida que proporcionen uns instruments majoritàriament originals dels segles XVII i XVIII van fer les delícies del públic. Com a cloenda del programa no podia faltar un dels concerts de Les quatre estacions –concretament “L’estiu”– i una versió radiant, portada a un tempo altíssim posava el punt final al programa. Una nova interpretació d’una obra de Vivaldi i una adaptació d’El cant dels ocells van servir per cloure definitivament aquest concert d’homenatge marcat per la nostàlgia i per uns records envers una temporada que va ser referent per a tants i tants melòmans i que ara suposa un buit en la vida musical del nostre país.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *