Subscriu-te

La Banda Municipal obre temporada amb un excepcional Josep Colom com a solista

El pianista Josep Colom (foto d’arxiu)

BANDA MUNICIPAL DE BARCELONA. Josep Colom, piano. Dir.: Salvador Brotons. Obres de Gershwin i Rachmàninov. L’AUDITORI. 22 D’OCTUBRE DE 2017.

Per Lluís Trullén

Amb una Sala Pau Casals de L’Auditori que pràcticament presentava un ple absolut, la tarda de diumenge es va celebrar el concert inaugural de la temporada de la Banda Municipal de Barcelona. Els ritmes i el color de la música de Gershwin i Rachmàninov van integrar un programa en què un magistral Josep Colom va ser solista de la sempre suggestiva música de la Rhapsody in blue. Sota la direcció de Salvador Brotons, titular de la Banda des de l’any 2008, el programa es va obrir amb una selecció de la música de Porgy and Bess, la composició escrita per Gershwin l’any 1935 i que amb una instrumentació de James Barnes ens va rememorar melodies inoblidables com Summertime o Crab man. Els més de seixanta professors de la banda van copsar tota l’energia i el lirisme que s’amaga dins d’una música que pràcticament fins a mitjan dels anys setanta no va figurar entre el repertori clàssic. Interpretació colorista i plena de sensibilitat amb una Banda Municipal que va seduir per la varietat de sonoritats i per l’equilibri de dinàmiques que el mestre Brotons anava dibuixant amb una direcció plena d’apassionament.

El pianista Josep Colom, bé interpretant Mompou, Mozart, Bach o Chopin (en recordem fa un any enrere un recital memorable al Palau dedicat a aquests dos últims autors), copsa d’una manera excepcional l’essència i el més profund del missatge que s’amaga en les partitures d’aquests autors. Ja es tracti de l’intimisme de la Música callada, de l’elegància clàssica d’una sonata de Mozart, de l’aprofundiment conceptual de Bach o de la tècnica desbordant dels Estudis de Chopin, Colom eleva la música a un nivell de detallisme interpretatiu sempre excepcional. Ara, amb la música de la Rhapsody in blue –i posteriorment en dues adaptacions molt lliures de cançons del propi compositor americà– ens va mostrar la seva millor cara com a pianista jazzístic, extravertit, obert i amb un sentit del ritme ple de color i vistositat. Colom i Brotons van imbuir-nos en el món líric i rítmic d’aquesta obra mestra estrenada l’any 1924 amb el propi compositor al piano. Una versió plena de virtuosisme i apassionament, amb una Banda Municipal transformada en una big band d’uns vint-i-cinc músics, i amb un Colom que va recrear aquells ritmes (complexíssims a nivell tècnic) i melodies tan inoblidables expressant en aquesta ocasió l’essència jazzística d’aquesta música de Gershwin.

Quan es va estrenar Rhapsody in blue, entre el públic assistent hi havia Serguei Rachmàninov. El compositor neoromàntic resident als Estats Units va escriure poc abans de morir una de les seves pàgines orquestrals més reeixides, concretament les Danses simfòniques, una obra plena de ritmes i complexitats com el mateix Salvador Brotons va explicar al públic amb la seva simpatia i carisma habituals abans d’iniciar-se la segona part del concert.

Amb una colorista adaptació per a banda realitzada per Douglas McLain, els tres apartats de les Danses donaven l’oportunitat a clarinetistes, saxos, trompes, oboès, percussió… de posar de manifest la seva qualitat interpretativa. Els ritmes ternaris del segon moviment, els accelerants, els canvis de dinàmiques i la fortalesa tímbrica que requereix aquesta obra plena de color i de desenvolupaments harmònics complexos no van ser obstacle per a una Banda que segueix creixent a nivell interpretatiu i fent honor així als més de cent trenta anys d’història que l’avalen.

Un concert inaugural amb tots els ingredients: festiu, brillant, correspost amb un èxit absolut de públic i que augura un any més una bona temporada de la Banda Municipal de Barcelona.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *