Subscriu-te

La setena edició del DeltaChamber eleva la música de cambra al màxim nivell

DELTACHAMBER MUSIC FESTIVAL. Laura Ruiz Ferreres, Pau Rodríguez Ruiz, Livia Sellin, David Schultheiss, Anna Puig, Laia Puig, Fernando Arias, Michel Preuss, María José Ortuño, David Melgar, Chengcheng Zhao. MUSEU DE LES TERRES DE L’EBRE (AMPOSTA). 6 D’AGOST DE 2022.

Amb el títol “Fantasia”, la setena edició del DeltaChamber Music Festival ha tornat a erigir les Terres de l’Ebre en epicentre de la música de cambra del nostre país. Un total de trenta concerts repartits per cinc municipis diferents, amb onze solistes de prestigi contrastat –entre ells David Schultheiß, concertino de la Bayerische Staatsoper; Fernando Arias, professor de l’Escuela Superior de Música Reina Sofía; María José Ortuño, assistent de l’Orquesta Sinfónica de Galícia, o la clarinetista Laura Ruiz, que, juntament amb el també clarinetista nascut a Amposta Pau Rodríguez, són la veritable ànima del DeltaChamber– han obert novament les portes a la música de cambra en un territori que generació rere generació manté viva aquesta tradició dedicada als instruments de vent, que a més de conjunts de cambra i, per descomptat, les bandes, n’ha nodrit tantíssims, de músics de categoria excepcional.

Programes dedicats a joves talents, una aposta per la formació i promoció de joves músics del país (enguany amb la viola Marina Prat Mir i la clarinetista Ana Parra Navarro), els anomenats “concerts individuals” en què un instrumentista toca només per a un oient –iniciativa que va arribar a Catalunya amb el DeltaChamber l’any 2020– durant uns minuts, diferents tallers o workshops, espais oberts a la dansa (amb la presència enguany de l’ampostina Cristina Porres –solista del Royal Ballet Fehérvar–, arts gràfiques, arquitectura efímera… completen aquesta idea artística multidisciplinària del DeltaChamber.

Música en majúscula es va poder escoltar dissabte passat a Amposta en un dels concerts centrals del Festival, iniciat amb les delicioses Adams variations per a violí, clarinet, violoncel i piano de Connesson, seguides per les delícies de Capriccio per a sextet de corda, una veritable joia musical que ens va imbuir dins el món de les òperes “roses” de Richard Strauss: harmonies inconfusibles, diàlegs instrumentals ponderats, refinats amb una sublim delicadesa expressiva de la qual emanava un lirisme poèticament romàntic.

Moment de lluïment per a Laura Ruiz amb les Variacions per a clarinet i corda, op. 81 de Spohr. La solista de l’Oxford Philharmonic i professora a Frankfurt traslladava totes les sonoritats radiants d’aquesta endimoniada obra amb la nitidesa i un virtuosisme recolzat en un curós fraseig. Obra de lluïment i que novament ens va permetre assaborir el talent d’una de les solistes de clarinet més destacades que ha donat el nostre país.

El Quintet per a clarinet, trompa, violí, violoncel i piano, op. 42 de Fibich –obra que, com moltes de les presentades al Festival, solen ser infreqüents en la programació habitual– va cloure el concert. Conté un bellíssim primer moviment “Allegro non tanto”, impregnat del llenguatge tan representatiu d’aquest compositor que, juntament amb Dvořák i Smetana, constitueix un dels pilars de l’escola nacional de Bohèmia del segle XIX. La volada melòdica, els diàlegs instrumentals que amb tanta bellesa van oferir-nos els músics, com el trompa David Melgar (trompa solista de l’ADDA Simfònica) o una pianista tan eficient com Chengcheng Zhao, de la Universitat de Graz, van embolcallar-nos dins aquesta pàgina impregnada dels colors de les melodies d’un inconfusible color nacionalista.

El compositor rapitenc Antoni Josep Alburquerque i Subirats –que ha desenvolupat una tasca intensa com a compositor, pedagog i instrumentista de trompa (Orquestra del Liceu, OBC…)– ha estat enguany el compositor escollit de les Terres de l’Ebre per oferir-nos l’obra d’encàrrec, concretament una versió de l’obra Secret people (1952) de Robert Gerhard, interpretada pels músics del DeltaChamber. Un final festiu per a un festival que, any rere any, ens atorga la possibilitat de gaudir de música de cambra en majúscules.

Imatge destacada: (c) Albert Vidal / Vèrtex Comunicació.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fins al 9 d'octubre, el @Liceu_cat ofereix 'Don Pasquale' de Donizetti. "Musicalment, aquest 'Don Pasquale' va funcionar força bé", diu Xavier Pujol a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 David Ruano http://www.revistamusical.cat/critica/un-bon-don-pasquale-actualitzat-per-comencar/

La @JOSBorquestra enceta temporada al @palaumusicacat diumenge, 2 d'octubre (17,30 h) amb un concert solidari per a @afab_bcn. En el programa, la Segona Simfonia de Rakhmàninov dirigida per Carlos Checa. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/la-jove-orquestra-simfonica-de-barcelona-presenta-la-8a-temporada-amb-seu-al-palau/

Aquest dissabte, 1 d'octubre (12 h), la @CamerataP debuta al @palaumusicacat al costat del Bambú Ensemble. Interpretaran un programa amb obres de Mendelssohn, Martínez Campos i Bruch.

El llautista @HopkinsonSmith va ser el protagonista dels concerts centrals de l'any Joan Carles i Amat. "El teixit musical es descabdellava orgànicament", diu Abel Miró a la crítica. Llegeix-la al web! @museumusicabcn http://www.revistamusical.cat/critica/un-mestre-de-retorica/

Segueix-nos a Twitter