Subscriu-te

La vida d’Steve Jobs en òpera

The (R)evolution of Steve Jobs de Mason Bates
Kelly Markgraf, Edward Parks, Sasha Cooke, Wei Wu i Mariya Kaganskaya
Orquestra de l’Òpera de Santa Fe
Dir.: Michael Christie
Pentatone, 2018

La figura d’Steve Jobs és una de les més mitificades de la història contemporània. Se li han dedicat tota mena d’hagiografies, tant literàries com fílmiques. El gènere operístic no es podia quedar enrere i l’Òpera de Santa fe, en col·laboració amb les de Seattle i San Francisco van encarregar al compositor Mason Bates i el llibretista Mark Campbell una obra sobre el fundador d’Apple, que va assolir un èxit considerable en la seva estrena el 2017. Ara, com a conseqüència d’aquelles representacions a Santa Fe, ens arriba l’enregistrament en directe amb el segell de la discogràfica Pentatone.

El llibret està estructurat en una sèrie de salts temporals, flashbacks i flashforwards que retraten episodis significatius de la vida de Jobs, tant professionals com personals. La partitura, de poca volada però de factura impecable, oscil·la entre el minimalisme –inspirat clarament en el llenguatge de les òperes de John Adams–, moments puntuals de rauxa dramàtica amb influències pseudoveristes, alguna mínima concessió a un pretès llenguatge d’avantguarda i molts moments d’inspiració folk (¿referència a Califòrnia?), amb presència omnipresent de la guitarra, tant acústica com elèctrica, i un tractament de la percussió volgudament maquinal o tecnològic, però que acaba esdevenint excessivament repetitiu. La prestació de l’Orquestra de l’Òpera de Santa Fe, dirigida per Michael Christie, és òptima i l’elenc de cantants, encapçalat pel baríton Edward Parks com a Steve Jobs, la mezzo Sasha Cooke com la seva esposa i el baix Wei Wu com el guru zen de Jobs, sense ser excepcional, es mostra adequat i eficaç.

Imatge destacada: Edward Parks com a Steve Jobs en l’estrena de l’òpera The (R)evolution of Steve Jobs. © Ken Howard-Santa Fe Opera

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

El @Liceu_cat va acollir la producció de la 'Bottega d'opera' de @esmuccat, "fruit d’una rocambolesca història de recerca, amb gir historiogràfic inclòs", en paraules d' @AlbertFFlamari1 a la crítica. Llegeix-la al web! (Foto: Toni Bofill) http://www.revistamusical.cat/critica/de-quan-barcelona-era-un-vertader-centre-operistic/

La darrera producció de @operacatalunya ja és en marxa. "Afrontar 'Aida' és sempre un repte extraordinari, tant pel que fa a la dificultat de producció com per la complexitat interpretativa", diu @m_sancliment a la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/aida-celebra-150-anys-amb-una-gira-de-bracet-de-sabadell/

Jordi Savall (.@FundacioCIMA) va oferir aquest dimarts al @palaumusicacat 'La Creació' de Haydn, "una lectura serena, que subratlla la bona factura de l’obra i que compta amb elements excel.lents", diu Albert Torrens en la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/savall-recrea-haydn-al-palau/

Aquesta setmana ha arrencat al @palaumusicacat amb una cita de @bcnclassics: "Els tres músics van sonar com un autèntic trio “estable”, com si tota la vida haguessin tocat junts", diu Xavier Pujol a la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/dos-i-dos-que-fan-tres/

Segueix-nos a Twitter