Subscriu-te

Les sonoritats de tres orgues de la catedral de Buenos Aires

Organ Works
Organs from Buenos Aires Cathedral
Cristina García Banegas
Obres de Palacios, Schumann i Zipoli
Orpheus, 2017

Enregistrat l’octubre del 2015 i el març del 2017, aquest enregistrament ens apropa a l’audició dels tres orgues de la catedral metropolitana de Buenos Aires amb la reconeguda organista sud-americana Cristina García Banegas. Nascuda a Montevideo, la destacada intèrpret és actualment professora de la càtedra d’orgue a l’Escola Universitària de Montevideo, a més de ser directora artística de diversos festivals i creadora del Festival de Musicologia i Música Colonial Llatinoamericana. Posseeix un gran bagatge com a intèrpret i una formació que ha tingut entre altres mestres: Ton Koopman, Marie Clair Alain, Michel Corboz o Montserrat Torrent. Nombrosos premis discogràfics a nivell internacional avalen la trajectòria d’aquesta artista que actualment està immersa en l’enregistrament de la integral per a orgue de Johann S. Bach.

Ara des de la catedral de Buenos Aires ens acosta les sonoritats de tres orgues per fer reviure tres obres d’estils diferents que ens permetran escoltar les particularitats d’uns instruments cadascun amb una personalitat sonora característica. El primer és un orgue colonial construït probablement pel francès Luis Joben al segle XVIII. Amb una extensió del Do1 al Fa5 i un petit pédalier, aquest instrument de càlides sonoritats ens apropa vint-i-cinc breus peces que integren el Llibre VI de Maria Antonia Palacios, una organista del segle XVIII de qui no es coneixen amb detall dades de la biografia i que va recopilar una sèrie de Versos sueltos y largos d’autor anònim per confegir aquest volum.

La complexitat de la música que integren les Sis fugues sobre B-A-C-H de Schumann posa a prova les grans qualitats tècniques de l’artista, en què obté sonoritats majestuoses i claredat en les diferents veus de les fugues mitjançant un imponent orgue Walcker inaugurat l’any 1873. Com a darrera obra, cinc peces en Sol menor extretes de les Sonates d’intavolatura per organo i cimbalo de Domenico Zipoli, obres exigents que palesen la categoria de García Banegas davant un instrument que segueix la tradició italiana i que va ser construït l’any 2016 per Enrique Rimoldi i Jorge Luis Franco per commemorar el bicentenari de la independència de l’Argentina. Un bell recorregut per tres orgues, adequats cadascun per a les obres escollides i que ens donen mostra novament de la vàlua d’una intèrpret extraordinària.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *