Subscriu-te

L’excel·lència de ‘monsieur’ Savall torna a elevar-se per la ruta de Cister

FESTIVAL JORDI SAVALL. Ignasi de Loiola, vocació, èxode i èxtasi. La Capella Reial de Catalunya. Hespèrion XXI. / Tots els matins del món. Le Concert des Nations. Jordi Savall, direcció. REIAL MONESTIR DE SANTES CREUS. 12 I 14 D’AGOST DE 2022.

En el decurs dels mesos de juliol i agost ha tingut lloc a Montblanc, a Santes Creus i a Poblet el segon Festival Jordi Savall, on la música antiga s’ha elevat fins al màxim grau d’excel·lència interpretativa. La recuperació i difusió del patrimoni musical, així com la promoció cultural i turística del sud de Catalunya amb concerts i conferències celebrats en marcs històrics bellíssims vinculats amb el Cister han tingut com a protagonistes conjunts com ara Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations i Orpheus 21, a més d’obrir les portes a joves talents interpretatius. Un repertori que abraçava un ampli espectre de músiques, des de l’època medieval fins a les obres del Classicisme i sense oblidar les músiques mediterrànies i orientals, exemplificava una part dels pilars en els quals ha cimentat la carrera de més de cinquanta anys un Savall que segueix abocat a la recerca, a la interpretació i a la difusió del patrimoni musical i cultural.

El propi Jordi Savall escrivia: “La música ha estat sempre un camí cap a l’esperança i la sento com l’expressió de l’humanisme per a una civilització millor. […] Volem que el Festival sigui un clam ben fort per la pau. Perquè estem convençuts que aquesta és la funció última de l’art i del pensament”. I escoltar Savall acompanyat per uns músics d’una qualitat excepcional ha tornat a convertir el Festival Jordi Savall en una de les cites musicals de referència al nostre país. Concerts en els quals la transcendència de les melodies que s’escoltaven dins l’atmosfera de marcs medievals curosament escollits –el Reial Monestir de Santes Creus, la vila de Montblanc i el Reial Monestir de Santa Maria de Poblet (amb el concert d’homenatge a Montserrat Figueras)– permetien aquesta feliç reunió ideal entre músiques i espais arquitectònics amb tants segles d’història. Públic de les pròpies comarques de l’Alt Camp, la Conca de Barberà i el Camp de Tarragona, del turisme nacional i de França o Alemanya s’han sentit atrets per aquesta iniciativa que amb només dos anys ja està arrelada com una cita cultural ineludible per als amants de la música antiga.

D’entre l’ampli espectre de concerts interpretats –entre els quals un d’ofert a Poblet en record de Montserrat Figueras–, en voldríem remarcar dos a tall d’exemple amb una singularitat especial. El concert dedicat a la figura de sant Ignasi de Loiola (en commemoració dels cinc-cents anys d’haver residit a Manresa i dels quatre-cents anys de la canonització) i el concert que incloïa la banda sonora de Tots els matins del món, la celebèrrima pel·lícula d’Alain Corneau basada en la novel·la de Pascal Quignard i que, a més d’haver estat llorejada amb infinitat de premis, l’edició discogràfica va convertir-se en un veritable rècord de vendes internacionals.

El marc de l’església de Santes Creus acollia un concert excepcional dedicat a la figura de sant Ignasi de Loiola, amb La Capella Reial de Catalunya –Lluís Vilamajó com a preparador del conjunt vocal– i Hespèrion XXI, tots sota la direcció de Jordi Savall. Uns textos curosament escollits entre diferents fets de la trajectòria biogràfica de sant Ignasi, preparats i llegits per Manuel Forcano –el reconegut doctor en filologia semítica tan estretament vinculat a tants treballs de Jordi Savall–, introduïen una música meticulosament seleccionada pertanyent a autors com Pedro de Escobar, Heinrich Isaac, Joannes Ponce, Tomás Luis de Victoria o Cristóbal de Morales, entre d’altres. Una mirada a la plenitud del segle XVI, amb referències a Martí Luter, a les guerres de religions, a la Contrareforma i la creació de la Companyia de Jesús… Com ja va fer Savall amb la figura de Francesc Xavier l’any 2006 –en què nombrosos concerts i l’enregistrament d’un llibre-disc commemoraven el cinquè aniversari del seu naixement–, ara es repassaven aspectes de la vida del fundador de la Companyia de Jesús. Música meravellosament escollida i interpretada, en què la polifonia, les laudes de Christopher Tye glossant la meditació que va acompanyar sant Ignasi a redactar els Exercicis espirituals a Manresa o “L’emperadriu de la ciutat joiosa” del Llibre vermell de Montserrat –en record de la visita del sant a la muntanya santa– il·lustraven musicalment les diferents etapes de la vida del jesuïta. El preciosisme de les veus de La Capella Reial i la meticulosa interpretació instrumental d’Hespèrion XXI van seguir les ordres d’un Jordi Savall que demostra, concert rere concert, que segueix essent la referència ineludible en la interpretació d’aquest repertori renaixentista i del primer Barroc.

I Jordi Savall encara va aixecar fins i tot més entusiasme en el concert celebrat a la plaça de Bernat Calvó, l’ampli espai situat davant de l’església del monestir de Santes Creus, que va presentar també un ple absolut. S’hi va interpretar la música de Tots els matins del món, tot rememorant aquell mític enregistrament que va reunir, entre d’altres, Fabio Biondi, Christophe Coin, Rolf Lislevand i Pierre Hantaï, amb Savall al capdavant. Ara Charles Zebley (flauta travessera), Manfredo Kraemer (violí), Philippe Pierlot i Jordi Savall (violes de gamba baixa de set cordes), un excepcional Xavier Díaz-Latorre (tiorba i guitarra) i Luca Guglielmi (clavicèmbal) ens van fer rememorar les melodies de Lully, Couperin, Marais i De Sainte-Colombe amb unes interpretacions que, curosament amplificades, van seguir captivant-nos com ja va passar  trenta anys enrere. La sensibilitat en els diàlegs de les dues violes de Les pleurs de Sainte Colombe, les agilitats d’un Savall que va fascinar-nos amb tot el virtuosisme dels Couplets de folies de Marais i l’atmosfera de tot el Barroc francès amb el so protagonista de les dues violes de gamba –amb un Philippe Pierlot excel·lent– van omplir de poesia i emoció unes interpretacions que ja aleshores van descobrir i van despertar tota una generació.

El Reial Monestir de Santes Creus, la vila de Montblanc i el Reial Monestir de Santa Maria de Poblet han estat espais emblemàtics en l’èxit assolit d’aquest segon Festival Jordi Savall.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fins al 9 d'octubre, el @Liceu_cat ofereix 'Don Pasquale' de Donizetti. "Musicalment, aquest 'Don Pasquale' va funcionar força bé", diu Xavier Pujol a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 David Ruano http://www.revistamusical.cat/critica/un-bon-don-pasquale-actualitzat-per-comencar/

La @JOSBorquestra enceta temporada al @palaumusicacat diumenge, 2 d'octubre (17,30 h) amb un concert solidari per a @afab_bcn. En el programa, la Segona Simfonia de Rakhmàninov dirigida per Carlos Checa. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/la-jove-orquestra-simfonica-de-barcelona-presenta-la-8a-temporada-amb-seu-al-palau/

Aquest dissabte, 1 d'octubre (12 h), la @CamerataP debuta al @palaumusicacat al costat del Bambú Ensemble. Interpretaran un programa amb obres de Mendelssohn, Martínez Campos i Bruch.

El llautista @HopkinsonSmith va ser el protagonista dels concerts centrals de l'any Joan Carles i Amat. "El teixit musical es descabdellava orgànicament", diu Abel Miró a la crítica. Llegeix-la al web! @museumusicabcn http://www.revistamusical.cat/critica/un-mestre-de-retorica/

Segueix-nos a Twitter