Subscriu-te

L’expressivitat de la música de cambra de Turull

Xavier Turull. Música de cambra
Marisa Martins, Helena Satué, Peter Schmit, Katia Michel, Mac McClure
Edicions Albert Moraleda, 2022

Coincidint amb el centenari del naixement del violinista i compositor Xavier Turull (1922-2000) es va enregistrar aquest volum dedicat a la seva música de cambra, de la qual s’inclouen cinc primers enregistraments. Artistes tan vinculats al nostre país en la trajectòria artística i interpretativa com són la mezzo Marisa Martins, la violinista Helena Satué, el violoncel·lista Peter Schmit o de Katia Michel i Mac McClure en una reconeguda tasca pianística, uneixen talent per presentar-nos un disc deliciós, d’una música bellíssima, dedicada a una figura clau de la nostra història musical com és Xavier Turull. De tots és recordada la tasca de Turull al Conservatori de Música de Barcelona, primer des de la càtedra de violí i posteriorment com a director del centre; les històriques col·laboracions amb el violinista Ruggiero Ricci, el compromís amb la música del segle XX (obres de Poulenc, estrena del Concert per a violí de Gerhard)… i un bagatge avalat per un absolut reconeixement internacional.

La sensibilitat expressiva lírica sobre una harmonia perfectament tonal ens apropa la música de L’amor incert per a veu i piano, obra escrita sobre poemes de Rosa Leveroni. Música d’intensa sensibilitat, de la qual la veu de Marisa Martins transmet tota la significació literària; “Absència” o la suggeridora “Glosa mallorquina” en destaquen, d’aquesta bellíssima versió. La veu de la mezzo torna a brillar amb Cogitació, música propera a l’atonalitat, basada en els textos de Mercè de Prat i que la seva intensitat de contingut (“Cogitació”, “Verb” i “Epifania”) confegeix una poderosa amalgama entre veu i piano que ens mostra la vessant d’un compositor que coneixia a bastament els corrents musicals de finals de la dècada dels vuitanta. I aquesta idea d’innovació, d’apropament a un llenguatge que defuig un àmbit tonal per submergir-nos en un recitat cantat, emergeix en el Poema sobre text de Joan Brossa, obra de la qual se’ns presenta l’estrena discogràfica. Música amb efectes harmònics curosament realitzats pel piano, amb exigències vocals que fluctuen entre la veu impostada i el recitat a manera de Sprechgesang. I aquest coneixement profund del sentit de la poesia i de la pintura més innovadora sorgida després de la Segona Guerra Mundial, té com a resultat l’obra cambrística Tramesa a Cuixart, una música imaginativa, però que no s’escapa d’un romanticisme melòdic inherent a Turull, amb uns apassionament i vehemència de bellesa colpidora. Extraordinari Tema i variacions per a piano i violoncel, amb un esplèndid Peter Schmit, i cal destacar un pianista dominador del repertori musical català del segle XX com és Mac McClure amb la nostàlgica Tardor –com Poema i Farfalle (per a piano sol), i Tema i variacions i Tramesa a Cuixart–, que ens n’ofereix el primer enregistrament. Una ocasió d’or per apropar-nos a l’expressivitat de la música de cambra de Xavier Turull.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter