Subscriu-te

Crítica

Obres de Fauré, Mozart i Vivaldi per a la solidaritat

Aquest ha estat el primer concert de l’Associació del Personal de “la Caixa”, en aquesta ocasió a favor de l’AFANOC
Aquest ha estat el primer concert de l’Associació del Personal de “la Caixa”, en aquesta ocasió a favor de l’AFANOC

CONCERT SOLIDARI “TRES SEGLES DE MÚSICA SACRA” a benefici de l’Associació de Familiars i Amics de Nens Oncològics de Catalunya (AFANOC), organitzat per l’Associació del Personal de “la Caixa” dins el Pla d’Acció Social. CAIXAFORUM. 2 DE JUNY DE 2013.

Per Maria Gratacós i Monllor

Anton Gasol, director de l’Associació del Personal de “la Caixa”, va presentar el concert amb aquestes paraules: “Perquè tenim la lletra, ara volem posar-hi la música.” Amb un auditori ple a vessar, el concert “Tres segles de música sacra” va començar amb un programa integrat per obres de Fauré, Mozart i Vivaldi, interpretat per la Coral Caelum de l’Associació, el Cor Drassanes i l’Orquestra Barroca Catalana, sota la direcció d’Òscar Peñarroya, i amb la participació dels solistes Cristina Kock (soprano) i Meritxell Coma (mezzosoprano).

El Cantique, op. 11 de Gabriel Fauré (1845-1924), obra primerenca del compositor francès, es basa en el text Verbe égal au Trés-Haut, del cicle Hymnes traduites du Bréviaire romain (1688) del dramaturg francès Jean Racine (1639-1699). La versió presentada d’aquesta obra de Fauré va ser interpretada amb força per la Coral Caelum i el Cor Drassanes.

La segona peça del concert va ser el Tantum Ergo, op. 55 de Gabriel Fauré, que prové de les dues darreres estrofes de l’himne eucarístic Pange Lingua escrit per sant Tomàs d’Aquino, i va comptar amb la intervenció de la soprano, que va lluir el seu virtuosisme vocal, i amb una veu que destacà al costat dels dos cors, que van cantar amb molt d’encert.

Les dues obres següents, pertanyents a W. A. Mozart, van ser el Laudate Dominum, KV 339, i el cinquè moviment –basat en el salm 117– de Vesperae Solennes de Confessore (1780). Tot i que l’original està escrit per a timbals i trompetes, tres trombons, dos violins i baix continu (violoncel, contrabaix, fagot i orgue) i cor a quatre veus, la versió presentada es va fer amb una reducció orquestral amb dos violins, una viola, violoncel, contrabaix, trompeta, oboè, teclat a mode d’orgue i dos cors. Aquest fet va donar protagonisme als cors i va treure color instrumental a l’orquestra, per la reducció de la secció de vent i l’absència de timbals.

Tot seguit es va escoltar l’emotiu motet Ave Verum Corpus, KV 618, també de W. A. Mozart, que va transportar l’auditori amb les veus implicades i apassionades dels dos cors. Escrit per a cor, cordes i orgue, aquest motet es caracteritza pel canvi de tonalitat en el “Cuius latus perforatum”, tot establint un interessant joc cromàtic.

L’obra que va tancar el concert va ser d’Antonio Vivaldi (1678-1791), el Gloria, RV 589, escrit en la tonalitat de Re major. Vivaldi mostra grans contrastos vocals i instrumentals en les dotze parts que el constitueixen. Un exemple és el ritme marcat de notes ràpides de l’alegria del “Gloria in excelsis”, que contrasta amb la solemnitat sostinguda de vocalitzacions llargues a “In terra Pax”. La Coral Drassanes i la Coral Caelum van lluir una paleta cromàtica amb la força de les seves veus, i van fer arribar al públic assistent el contingut de la música. El “Laudamus te”, amb l’ària a dues veus, de soprano i mezzo (en lloc de contralt), va lluir una excel·lent dicció de la mezzo, i una interpretació a l’estil de l’època.

L’acte el va cloure la presidenta de l’AFANOC, Rosa Casals, que va agrair la iniciativa solidària del concert i va explicar com es va crear fa 25 anys la Casa dels Xuklis, una llar d’acollida per a les famílies amb nens malalts de càncer desplaçades a Barcelona. Els Xuklis, personatges dibuixats per Roser Capdevila i amb guió de David Freixes, decoren les parets d’aquesta nova llar que es va inaugurar el novembre de 2011 i que ja acollit dues-centes famílies des d’aleshores. Desitgem bona sort a tots en aquest nou projecte social solidari.