Subscriu-te

Orchestrations de Cristóbal Halffter

cristobal halffter

Cristóbal HALFFTER

Orchestrations

OF Gran Canaria. Dir.: Pedro Halffter. Deutsche Grammophon, 2015

Un dels aspectes més interessants del compositor madrileny Cristóbal Halffter és l’interès que té per la música del passat, i com, mitjançant la confrontació en un diàleg sincer i respectuós, n’actualitza les sonoritats. Aquest disc en recull, sota l’exigent direcció del seu fill Pedro, cinc mostres excel·lents, que van des de la rigorosa orquestració –en el sentit estricte de la paraula– de l’Eritaña d’Albéniz, a les lliures apropiacions i interpretacions temàtiques sobre obres d’autors diversos.

Obre la selecció el Tiento de primer tono y Batalla imperial, una de les obres de més anomenada del compositor, bo i reorquestrant dues conegudes obres del segle XVII, de Cabezón i Cabanilles, respectivament, i juxtaposant-les de manera natural, no gens conflictiva, a llenguatges rigorosament contemporanis. En canvi, el Preludio para Madrid 2002, aquí en la versió simfònica (l’original, Preludio para Madrid 1992, inclou una important part coral) és una mera orquestració del cèlebre Fandango per a clavicèmbal d’Antoni Soler.

L’obra central del disc és la grandiosa Fantasía sobre una sonoridad de G. F. Haendel, un encàrrec del 1985 de l’Orquestra Nacional de França per al bicentenari del naixement del compositor d’El Messies i també una de les obres més conegudes de Halffter. Aquí ja no poua en la tradició hispànica, sinó que homenatja les arrels germàniques de la família. Tampoc no es tracta d’una mera orquestració o juxtaposició, sinó de l’apropiació lliure del material temàtic del Concert per a orgue, op. 7 núm. 4, que sona solemne cap al final, en una fantasiosa interpretació contemporània. Una obra en tot cas excel·lent, davant la qual hom no pot fer res més que deixondir-se i gaudir.

Clouen el disc dos homenatges a la Iberia d’Isaac Albéniz: l’esmentada orquestració de l’Eritaña i la significativa Halfbéniz, una fantasia característica sobre el material temàtic d’El Albaicín. En definitiva, un disc molt interessant i recomanable. Sergi Moreno-Lasalle

 

 

 

El Gran Teatre del @Liceu_cat ofereix aquests dies "La flauta màgica" de Mozart. "Cal un visionari, un poeta, perquè ens reveli el que tenim davant del nas", diu Abel Miró a la crítica. Llegeix-la al web! (Foto: David Ruano) http://www.revistamusical.cat/critica/la-grandesa-de-descobrir-levident/

L'activitat coral continuarà al centre de l'Associació Orfeó Català amb la nova junta directiva, proclamada aquest dimarts 21 de juny en Assemblea de socis al @palaumusicacat. Més informació, al nostre web! (Foto: Toni Bofill) http://www.revistamusical.cat/joaquim-uriach-presenta-el-seu-programa-com-a-nou-president-de-lassociacio-orfeo-catala/

L' @AcademiaMusica_ va lliurar aquest dimarts els seus guardons anuals a @auditoribcn. Més informació, al nostre web! (Foto: Alice Brazzit) http://www.revistamusical.cat/lacademia-catalana-de-la-musica-lliura-els-premis-alicia-2022-coincidint-amb-el-dia-de-la-musica/

Mor l'arquitecte Jordi Bonet, un enamorat de Gaudí i continuador de la Sagrada Família
https://bit.ly/3HFvRjR

Segueix-nos a Twitter