Subscriu-te

Pessarrodona, Valledor i la tonadilla escènica

Valledor, Jacinto: Tonadillas. Volumen 1. Obras del periodo 1768-1778
Estudi i edició d’Aurèlia Pessarrodona
(412 pàgines)
CSIC, Barcelona, 2019

A part de soprano i professora del Conservatori Superior del Liceu, Aurèlia Pessarrodona (Barcelona, 1978) és un nom d’actualitat en la musicologia espanyola, principalment associat a la investigació a l’entorn de la tonadilla escénica del segle XVIII a Espanya. Gràcies a la seva tesi doctoral entorn de Jacinto Valledor (1744-1809), els darrers anys ha publicat una ingent quantitat d’articles i una monografia sobre ell. Publicada per l’Editorial Arpegio, s’estructura en set capítols que recullen el periple vital i artístic del compositor madrileny, juntament amb l’anàlisi detallada d’alguns títols conservats íntegrament, alhora que corregeix experts de fa dècades (Josep Subirà) i aporta nombroses dades inèdites sobre l’activitat lírica a Barcelona. Hi destaca l’abundant informació gràfica repartida en quadres sinòptics, esquemes i fragments de partitura que arrodoneixen l’anàlisi musical. També hi figura un significatiu panorama dels cantants i actors de les companyies, així com la dinàmica de gestió i activitat d’aquestes, amb les quals Valledor va treballar tant a Cadis i València com a Madrid i Barcelona.

En aquest sentit cal destacar el capítol sobre la tonada a Barcelona amb dades de primer ordre que rectifiquen i amplien estudis anteriors sobre l’activitat lírica a la capital catalana. Igualment s’ha d’agrair que s’inclogui un catàleg detallat amb 38 títols ordenats alfabèticament i descrits segons criteris acadèmics, prescindint d’aquells on la cal·ligrafia del compositor no ha pogut ser constatada. En conjunt, s’amplia el coneixement d’un gènere de teatre musical on conflueixen vectors heterogenis i esdeveniments històrics que marcaran indeleblement l’esdevenir nacional de la lírica. Ho defineix i contextualitza Josep Maria Sala Valldaura en el magistral pròleg.

D’altra banda, la tercera part de la tesi esmentada, dedicada a l’edició crítica de totes les tonadillas del compositor, serà publicada en dos volums per una de les més prestigioses institucions acadèmiques de l’Estat espanyol: el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). El primer volum conté 13 obres del període 1768-1778, cinc de les quals vinculades amb Barcelona (entre el 1773 i el 1775), com La ramilletera, l’única –de moment– amb una part del llibret en català. D’aquesta manera s’ha convertit en la primera musicòloga a editar una obra de Valledor modernament. El segon volum arribarà d’aquí a uns mesos, tot completant una feina ingent que ara frueix en uns treballs imprescindibles, actuals i del màxim nivell.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest cap de setmana, a @auditoribcn, @OrquestraOBC acomiada la temporada i qui n'ha estat director titular els últims set anys, Kazushi Ono. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/kazushi-ono-sacomiada-de-la-titularitat-de-lobc-amb-la-simfonia-resurreccio-de-mahler/

Contents de ser-hi presents amb dos exemplars de la nostra Revista dedicats a Pau Barceló: el 149 (març 1997) i el 375 (gener 2022)!!! Gràcies, @cedocpalau!

El @Corjove va interpretar el 'Requiem' de Fauré en l'últim concert dirigit per @estevenabona al @palaumusicacat. "Va exhibir la seva capacitat per transmetre emoció des de l’elegància i la contenció", diu Jaume Comellas a la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/requiem-de-faure-i-per-una-trajectoria/

.@bcnclassics va tornar a dur l'Academy of Saint Martin in the Fields a Barcelona. "El @palaumusicacat va omplir-se del so inconfusible de l’Academy, precís, d’afinació cristal·lina", diu Lluís Trullén en la crítica. Llegeix-la al web! (Foto: Toni Bofill) http://www.revistamusical.cat/critica/lacademy-of-saint-martin-in-the-fields-perfeccio-impertorbable/

Segueix-nos a Twitter