Subscriu-te

Pessarrodona, Valledor i la tonadilla escènica

Valledor, Jacinto: Tonadillas. Volumen 1. Obras del periodo 1768-1778
Estudi i edició d’Aurèlia Pessarrodona
(412 pàgines)
CSIC, Barcelona, 2019

A part de soprano i professora del Conservatori Superior del Liceu, Aurèlia Pessarrodona (Barcelona, 1978) és un nom d’actualitat en la musicologia espanyola, principalment associat a la investigació a l’entorn de la tonadilla escénica del segle XVIII a Espanya. Gràcies a la seva tesi doctoral entorn de Jacinto Valledor (1744-1809), els darrers anys ha publicat una ingent quantitat d’articles i una monografia sobre ell. Publicada per l’Editorial Arpegio, s’estructura en set capítols que recullen el periple vital i artístic del compositor madrileny, juntament amb l’anàlisi detallada d’alguns títols conservats íntegrament, alhora que corregeix experts de fa dècades (Josep Subirà) i aporta nombroses dades inèdites sobre l’activitat lírica a Barcelona. Hi destaca l’abundant informació gràfica repartida en quadres sinòptics, esquemes i fragments de partitura que arrodoneixen l’anàlisi musical. També hi figura un significatiu panorama dels cantants i actors de les companyies, així com la dinàmica de gestió i activitat d’aquestes, amb les quals Valledor va treballar tant a Cadis i València com a Madrid i Barcelona.

En aquest sentit cal destacar el capítol sobre la tonada a Barcelona amb dades de primer ordre que rectifiquen i amplien estudis anteriors sobre l’activitat lírica a la capital catalana. Igualment s’ha d’agrair que s’inclogui un catàleg detallat amb 38 títols ordenats alfabèticament i descrits segons criteris acadèmics, prescindint d’aquells on la cal·ligrafia del compositor no ha pogut ser constatada. En conjunt, s’amplia el coneixement d’un gènere de teatre musical on conflueixen vectors heterogenis i esdeveniments històrics que marcaran indeleblement l’esdevenir nacional de la lírica. Ho defineix i contextualitza Josep Maria Sala Valldaura en el magistral pròleg.

D’altra banda, la tercera part de la tesi esmentada, dedicada a l’edició crítica de totes les tonadillas del compositor, serà publicada en dos volums per una de les més prestigioses institucions acadèmiques de l’Estat espanyol: el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). El primer volum conté 13 obres del període 1768-1778, cinc de les quals vinculades amb Barcelona (entre el 1773 i el 1775), com La ramilletera, l’única –de moment– amb una part del llibret en català. D’aquesta manera s’ha convertit en la primera musicòloga a editar una obra de Valledor modernament. El segon volum arribarà d’aquí a uns mesos, tot completant una feina ingent que ara frueix en uns treballs imprescindibles, actuals i del màxim nivell.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Amb motiu de l'inici, el proper 2 de novembre, de la residència del @CosmosQuartet al @palaumusicacat, compartim l'entrevista que els vam fer i que publiquem a la portada del nostre darrer número. Llegeix-la al web! (Foto: @quimroser) http://www.revistamusical.cat/entrevistes/tres-temporades-per-gaudir-de-la-musica-de-cambra-al-palau/

La @fschubertfilh presenta la seva plataforma digital amb un festival en línia, el Barcelona Autumn Symphony Festival. Del 27 al 31 d'octubre, ofereix cada vespre (20 h) gratuïtament una selecció dels millors enregistraments d'aquesta temporada.

El @PluralEnsemble estrena aquest divendres al Festival Encuentros Sonoros de Sevilla, sota la direcció de @FabianPanisello, l'obra 'Quadern de Haikus (Notes d'un dietari)', per a conjunt de cambra, del compositor @BENETCA, un homenatge a quatre personalitats de la cultura.

L'@orquestraOJC va encetar temporada al costat de la violinista Maya Levy. "L’OJC sabé brillar i mostrar-se intensa, en una lectura de traç ampli i efusivitat lírica", diu @SantiRiu en la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/iniciant-el-vinte-aniversari/

Segueix-nos a Twitter