Subscriu-te

Crítica

Presència catalana en una nova Setmana de Conca

Concert de Il Fondamento i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana. © SMR Cuenca-Santiago Torralba
Concert de Il Fondamento i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana. © SMR Cuenca-Santiago Torralba

per Albert Torrens

Els intèrprets catalans han tornat a ser presents en una edició més de la Setmana de Música Religiosa de la ciutat castellana (del 23 al 31 de març de 2013), un certamen que continua desafiant les maltempsades i que esgrimeix, un any més, la impressionant xifra de més d’una cinquantena d’edicions com a actiu més poderós.

Podria semblar que, després de tants anys d’història, fos difícil trobar encara en el repertori sacre obres pendents de ser redescobertes i, per tant, susceptibles de ser incloses en la programació d’un festival com la Setmana de Música Religiosa de Conca. Sortosament, però, el camp per córrer és prou ampli i la denominació de l’esdeveniment no prou restrictiva com per omplir encara molts programes de concerts.

Enguany, quan la directora artística del certamen, Pilar Tomás, va tornar a convidar-hi el director belga Paul Dombrecht, reconegut oboista i fundador del conjunt Il Fondamento, aquest no va dubtar a fer una proposta singular: un oratori de Frantisek Antonin Rösler –o Antonio Rosetti, si es prefereix la versió italiana del nom del compositor– titulat Der sterbende Jesus. També va ser ell mateix qui va demanar que l’acompanyés, en aquest projecte, el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, que coneixia bé després d’una col·laboració recent en què havien interpretat plegats el molt més cèlebre Messies de Händel.

El director belga Paul Dombrecht. © SMR Cuenca-Santiago Torralba
El director belga Paul Dombrecht. © SMR Cuenca-Santiago Torralba

Dombrecht somriu amb sornegueria quan explica que ell i els quinze membres fundadors d’Il Fondamento –que encara avui formen el nucli del grup– tenen debilitat per aquest tipus de baules perdudes i admet que ell mateix, fins ara, tan sols havia rescatat de l’oblit partites per a instruments de vent i alguna simfonia. Per això, i malgrat tant els greus errors del text explicatiu inclòs al programa de mà com l’escassíssima afluència de públic, el segon concert d’aquesta Setmana de Música Religiosa va pretendre reivindicar, ni que fos només durant l’hora llarga que va durar l’oratori, aquest músic clàssic, contemporani de Haydn i de Mozart, nadiu del nord de Bohèmia.

No pas Bohèmia, sinó Flandes, ha estat la regió convidada en aquesta edició del festival, i és aquest fil conductor el que ha vinculat no només els artistes participants en diversos concerts –entre d’altres, el mateix Dombrecht–, sinó també el contingut dels programes de les audicions. I és que, com reconeix Pilar Tomás, les relacions entre les corones flamenca i espanyola en el passat i la seva repercussió en les arts i, més concretament, en la música, permetrien farcir diverses “setmanes” de matèria primera de gran interès. Sigui com sigui, també eren flamencs dos dels solistes escollits per Dombrecht –la soprano Liesbeth Devos i el tenor Yvan Goossens–, mentre que la contralt va ser l’eslovaca Petra Noskaiova i va completar el quartet el baix David Pastor, membre del Cor de Cambra del Palau que dirigeix Josep Vila.

The Royal Wind Music. © SMR Cuenca-Santiago Torralba
The Royal Wind Music. © SMR Cuenca-Santiago Torralba

Compositors desconeguts a banda, els primers dies de la cinquanta-dosena edició de la Setmana de Música Religiosa de Conca també van estar marcats, a més de les processons i la meteorologia adversa típiques d’aquesta època de l’any, per la sorprenent descoberta de les capacitats d’un grup integrat exclusivament per flautes dolces. Això sí, de totes les mides. Conjunt únic al món, format per joves d’arreu del món i presentat per la jove María Martínez Ayerza, natural de Conca, The Royal Wind Music va seduir el públic que omplia l’església de la població de Villaconejos de Trabaque amb un concert inaugural en què van sonar arranjaments propis de peces de compositors francoflamencs residents en corts i esglésies europees.

Concert d’Adolfo Gutiérrez i Javier Perianes. © SMR Cuenca-Santiago Torralba
Concert d’Adolfo Gutiérrez i Javier Perianes. © SMR Cuenca-Santiago Torralba

Van completar l’oferta propostes tan diverses com la Messe de Notre Dame de Guillaume de Machaut en una interpretació singular i molt personal dels set components masculins del conjunt Graindelavoix a la inspiradora església de la Santa Cruz, banyada amb la llum del capvespre, i el brillant duet format pel violoncel·lista Adolfo Gutiérrez i el pianista Javier Perianes al bellíssim temple dedicat a sant Miquel. Va ser el pòrtic d’una Setmana que havia d’acabar amb algunes de les grans obres del millor repertori coral i orquestral, sempre presents a Conca: enguany han coincidit a la programació la Passió segons sant Mateu de Bach, la Gran missa en Do menor de Mozart i la Novena Simfonia de Beethoven.

La presència de la música i els músics catalans en el cartell d’aquesta cinquanta-dosena Setmana també es va traduir en dos concerts del conjunt La Grande Chapelle que dirigeix Albert Recasens a la catedral de la ciutat i en la interpretació de l’obra Dítpic de Carles Guinovart a càrrec del Quartet Ex Corde, novament a l’església de la Santa Cruz.