Subscriu-te

Prova semifinal del Maria Canals

Els tres finalistes del Concurs Maria Canals 2017
Els tres finalistes del Concurs Maria Canals 2017

63è CONCURS MARIA CANALS. Anastasia Rizikov, Hin-Yat Tsang, Levon Avagyan, Alexander Panfilov, Dmitry Sin i Yui Fushiki. PALAU DE LA MÚSICA CATALANA. 2 D’ABRIL DE 2017.

Per Lluís Trullén

El 63è Concurs Internacional de Música Maria Canals va tenir durant tot el dia de diumenge les seves proves semifinals. De la vuitantena de pianistes admesos al Concurs i després de passar dues proves eliminatòries, arribaven a les semifinals sis pianistes, dels quals tres passarien a la final. Hin-Yat Tsang, Levon Avagyan i la jove pianista de divuit anys Anastasia Rizikov van ser els escollits. Cal fer esment a les grans actuacions en aquesta semifinal d’Alexander Panfilov (guanyador, entre d’altres, del Concurs de Jaén 2016), de Dmitry Sin i de la japonesa Yui Fushiki.

Amb recitals d’una hora aproximada de durada al Petit Palau, els pianistes havien d’afrontar uns programes que incloguessin com a obra obligada música espanyola acompanyada d’altres composicions. La trajectòria que malgrat la seva joventut ja tenen els pianistes que han arribat a la final denota el grau de competitivitat i d’exigència del Concurs.

El concursant de 24 anys Hin-Yat Tsang, nascut a Hong Kong, va començar a estudiar piano a l’edat de quatre anys. Des de molt jove la seva participació en concursos de piano li ha aportat nombrosos èxits. Primer premi al 73rd Steinway & Sons International Youth Competition, primer premi l’any 2008 al Gina Bachauer Young Artist Competition o el 2010 guanyador del títol The Hong Kong Young Musician of the Year, que li va permetre debutar amb la Hong Kong Philharmonic. Dos anys enrere va rebre la Medalla d’Or a l’Asia Chopin Competition de Tòquio. Hin-Yat Sang ha col·laborat amb directors com Trevor Pinnock i ha ofert nombrosos recitals per la Xina, Alemanya i el Regne Unit. Del programa que va oferir, cal destacar la seva versió de l’Humoreske, op. 20 de Schumann, plena de contrastos expressius, brillant i vehement. A més, una exultant interpretació de la Sonata núm. 2 d’Skriabin, culminada amb una versió trepidant del celebradíssim Estudi op. 8 núm. 12 del mateix compositor evidenciaven el talent de Hin-Yat Tsang.

Levon Avagyan va néixer a Armènia l’any 1990. Format al Komitas Erevan State Conservatory i des del 2010 a Graz, rep formació a la International Academy of Music de Liechtenstein des del 2011. Ha guanyat nombrosos premis internacionals: Concurs Internacional per a Joves Pianistes (Grècia, 2005), Concurs Internacional per a Joves Pianistes Yerevan (2006), Concurs Internacional Jeunes Talents a France (2011), Concurs Martha Debelli a Graz (2012) o el Concurs Internacional Komitas de Berlín (2013). Amb un extensíssim repertori, una de les especialitats de Levon Avagyan són els arranjaments virtuosístics, que li permeten exposar les seves preuades capacitats tècniques. I aquesta tècnica és la que va deixar palesa amb una versió monumental dels Quadres per a una exposició de Mussorgski. Radiant, tècnicament impecable i d’un altíssim grau expressiu, aquests trets denoten la categoria d’aquest pianista armeni que ja havia deixat la seva empremta en les proves prèvies a la semifinal.

Guanyadora del Concurs Internacional de Piano de Jaén 2015, Anastasia Rizikov va néixer a Toronto i va començar a estudiar piano als quatre anys. Amb una sòlida formació, ha treballat amb mestres com Robert Levin, András Schiff, Emanuel Ax, Menaham Pressler o Olga Kern. Ha estat premiada amb nombrosos premis i el setembre del 2015 va guanyar el Concurs Internacional Ettore Pozzoli a Seregno (Itàlia). Dos anys abans ja havia guanyat el primer premi Giuliano Pecar al Concurs Internacional de Piano de Gorizia (Itàlia). A més del primer premi al Concurs de Jaén, el maig del 2011 va obtenir el primer premi del Concurs Internacional Rotary de Palma i esdevingué la concursant més jove a guanyar-lo en tota la història del certamen. Aquest premi li va proporcionar actuacions amb la Simfònica de Balears. Recitals a Nova York, Moscou o al Canadà, en actuacions amb una vintena d’orquestres avalen la trajectòria d’una pianista que amb quinze anys ja va interpretar en directe el Concert per a piano núm. 3 de Rachmàninov i que està cridada a ser una estrella internacional. I veritablement, des de la seva descriptiva interpretació dels Paisajes de Mompou o d’El fandango de candil de Granados, va deixar mostres d’un pianisme exquisit. Una versió prodigiosa dels Quadres per a una exposició de Mussorgski evidenciava que Anastasia Rizikov arribaria a la final, i així va ser.

La final que se celebrarà el proper dijous està servida. Tres pianistes que saben com moure els fils per guanyar concursos i que posseeixen unes qualitats tècniques i musicals d’un altíssim nivell es donaran cita a la prova amb orquestra, darrer pas per adjudicar-se el Maria Canals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *