Subscriu-te

Recuperant William Walton

Walton. Symphonies 1 & 2.
Kirill Karabits.
Bournemouth Symphony Orchestra.
Onyx, 2017.

Nascut el 1902 al comtat de Lancashire, William Walton és un dels compositors anglesos més importants del segle XX, tot i ser poc programat al continent. Durant la seva joventut experimentà certes dificultats per obrir-se pas en l’àmbit cultural, i de fet s’ha explicat que en va passar bona part tocant el piano en clubs de jazz i malvivint a casa d’aquells amics que acceptaven allotjar-lo. Autor d’un interessant Concert per a viola (1929), destaca pel caràcter tempestuós i apassionat de les seves creacions, que s’han relacionat amb Beethoven i Sibelius, un compositor especialment influent en aquelles dècades. Walton empra amb decisió un considerable nombre de recursos tímbrics en les seves composicions simfòniques, que Kirill Karabits ha gravat al capdavant de la Bournemouth Symphony Orchestra. La Simfonia núm. 1, en Si bemoll menor n’és un exemple.

Una obra d’inqüestionable envergadura, amb ritmes marcats i passatges de contrapunt vehement. Una peça majestuosa, d’expressivitat complexa, que difícilment s’adapta a cap motlle, i que s’apropa –com, de fet, succeí a Sibelius– a una mena de terra de ningú: per la seva confecció no és partícip de les innovacions compositives de l’Escola de Viena, però tampoc cal identificar-la per complet amb el corrent del postromanticisme. La Bournemouth Symphony Orquestra, en qualsevol cas, ataca la partitura sense ambigüitats i n’ofereix lectures absolutament convincents. També demostra estar familiaritzada amb el llenguatge de Walton en la seva Simfonia núm. 2, una obra composta el 1960 però allunyada de les innovacions estètiques de l’època d’un Boulez. Per aquest motiu ha estat relacionada amb la Simfonia en Do d’Stravinsky. Potser és menys vehement i tumultuosa que la Primera Simfonia, però posseeix passatges de gran mèrit –molt espectaculars des del punt de vista purament sonor– que, de fet, van cridar l’atenció d’alguns dels principals compositors de Hollywood, entre els quals John Williams.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

L' @AkramKhanLive és aquests dies al @Liceu_cat . "L’equilibri dels llenguatges per explicar aquest conte està molt ben aconseguit", diu @claudiabrubo a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 Ambra Vernuccio 2 http://www.revistamusical.cat/critica/el-llibre-de-la-selva-postapocaliptic-dakram-khan/

La pianista @alba_ventura va oferir dos dels primers concerts del Centenari d' @alicia_larrocha. "Traspua calidesa, emoció i una tècnica sublim", diu @PorterMarta a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 @JoanManen http://www.revistamusical.cat/critica/alba-ventura-digna-hereva-dalicia-de-larrocha/

El cicle internacional de piano Hammerklavier arriba enguany a la vintena edició. Fundat el 2003 pels Artistes Steinway @carleslama i @SofiaCabruja, del 29 de gener al 24 de maig hi passaran nou valors del piano d’arreu del món. Concerts a @casadeculturagi i Jorquera Pianos.

4

📌No t'oblidis de llegir el nostre últim número 378 (gener-abril 2023)!!! 📰 Ara també disponible a BiblioDigital de les Biblioteques Públiques de Catalunya!!! http://iQUIOSC.cat @revistesAPPEC https://biblioteca.ebiblio.cat/info/revista-musical-catalana-00466394

Segueix-nos a Twitter