Subscriu-te

Rousset, Les Talens Lyriques i el sentit de la recuperació historicista

Concert Royaux
François Couperin
Les Talens Lyriques
Christophe Rousset, director
Aparte Music, 2019

El caràcter festiu predomina en les composicions que François Couperin compongué per a la cort del Rei Sol. Els tòpics en aquest cas són funcionals: la idea de concert galant resplendeix, cada instrument evidencia un notori protagonisme, com si sonés per al delit exclusiu de l’oient. Cosa que facilita en aquest cas la presa de so, excel·lent. Els enginyers ens fan sentir en una butaca preferent d’alguna de les moltes sales o salons de Versalles.

Christophe Rousset, dirigint el conjunt Les Talens Lyriques des del clavecí, ratifica el sentit de la recuperació historicista, molt més que una moda passatgera. La vigència de la música antiga es deu precisament a la cura en la recuperació dels manuscrits i a l’ús d’instruments amb criteris d’època. Couperin va deixar indicacions a propòsit de la interpretació d’aquestes quatre peces, i de cadascuna de les danses que n’integren els moviments, a la manera de suite (tot abundant en la modalitat: Lentement, Gaiement, Galamment i fins i tot Naïvement, és a dir, “ingènuament”). Informacions detallades que fins i tot precisen el nom dels músics que el van acompanyar en l’execució pública dels concerts. El protagonisme –ja esmentat– dels instrumentistes s’evidencia en els soli, però també en la preciosista relació que estableixen les veus, en diàlegs que no són merament galants. Versions excel·lentment executades, segons el gust del segle XVIII, que transcendeixen la seva època per recordar-nos relacions harmòniques i ritmes mai del tot pretèrits.

Un enregistrament que consolida el gust dels amants del Barroc i que obre les portes als neòfits, en recrear genuïnament l’atmosfera creativa de l’època.

Imatge destacada: Les Talens Lyriques. © Ceric Larrayadieu (2011)

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *