Subscriu-te

Crítica

Savall a Fontfreda, un gresol de cultures al sud de França

Salutacions al final d’aquest concert inaugural del Festival a l’abadia de Fontfreda
Salutacions al final d’aquest concert inaugural del Festival a l’abadia de Fontfreda

9è FESTIVAL MÚSICA I HISTÒRIA PER A UN DIÀLEG INTERCULTURAL. Hespèrion XXI. Solistes instrumentals. Dir.: Jordi Savall. Territoris i cultures de l’home. Orient & Occident. Homenatge a Síria: diàleg de músiques àrabs, cristianes i sefardites, de la Mediterrània medieval als nostres dies. ABADIA DE FONTFREDA, NARBONA. 15 DE JULIOL DE 2014.

per Albert Torrens

Segurament són molts els catalans que, en els seus viatges cap al nord d’Europa, han passat ben a prop de l’abadia de Fontfreda, a pocs quilòmetres de la ciutat de Narbona, però molts menys els que s’hi han aturat a visitar-la. Des de fa nou anys Jordi Savall ofereix un argument més per descobrir aquesta petita gran joia del romànic francès, una abadia fundada el segle XI, convertida pels viaranys de la història en bastió de l’ortodòxia catòlica a les portes del país càtar i que s’ha conservat gairebé intacta fins als nostres dies, en què –ja dessacralitzada– acull, entre d’altres, festivals com Música i Història per a un Diàleg Intercultural. Aquest és el títol que Savall va donar a l’esdeveniment que, de l’any 2005 ençà, ha fet passar músics i públics d’arreu, atrets per una feliç coincidència de factors, com són un entorn privilegiat i unes dates propícies –recordem que els francesos acaben de celebrar la seva festa nacional i, la majoria, estan de vacances.

Amb tot, no és només del sud de França d’on procedien les sis-centes persones que aquest dimarts van omplir el pati de Lluís XIV per sentir el concert inaugural del Festival, que té com a subtítol “Territoris i cultures de l’home”. Estiuejants de diversos països europeus i fins i tot algun autèntic fan nord-americà que havia planejat les seves vacances per fer-les coincidir amb el Festival van poder gaudir d’una nova presentació de l’espectacle Orient & Occident, que Savall ja ha presentat tant en concert com en disc i en el qual reuneix músics de fins a set nacionalitats diferents que, durant dues hores ininterrompudes, es van succeint en la interpretació de músiques de les cultures respectives.

En aquesta ocasió van destacar i van obtenir una major aprovació del públic les intervencions del trio format pel marroquí Driss el Maloumi, el malià Ballaké Sissoko i el malgaix Rajery, que van oferir unes peces molt rítmiques per a una combinació dels instruments oud, kora i valiha, així com les aportacions d’un trio de músics sirians i de la cantant grega Aikaterini Papadopoulou i l’israelià Lior Elmaleh. Al final del concert va pujar dalt de l’escenari el Cor de Nens del Conservatori de Narbona, que es va incorporar al conjunt per oferir quatre tonades seleccionades de diversos països de l’arc mediterrani.

El Festival continuarà fins al proper dia 20, amb propostes com el programa a l’entorn de les músiques de l’època del Greco, que recordarà el pintor d’origen grec amb motiu dels quatre-cents anys de la seva mort, i es tancarà amb una festa criolla, un espectacle a mig camí entre el concert i el sopar amb especialitats mexicanes que s’amenitzarà amb músiques del Nou Món. La programació també inclou concerts a càrrec dels dos conjunts de Savall que estan d’aniversari: Hespèrion XXI (que fa quaranta anys) i Le Concert des Nations (que en fa vint-i-cinc). Enguany Música & Història també incorpora com a novetat una sèrie de concerts de tarda de format més reduït en diversos espais de l’abadia, fet que ha incrementat l’oferta però també la feina de l’exèrcit de voluntaris de l’Associació d’Amics de Fontfreda, que cada any per aquestes dates treballen de manera sol·lícita per fer possible un esdeveniment d’aquestes dimensions.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *