Subscriu-te

Sonates per a violí i piano de Mozart

Mozart. 16 Sonates for violin and piano
Tomas Cotik, violí
Tao Lin, piano
Centaur Records, 2017

Les Sonates per a violí i piano de Wolfgang A. Mozart no es compten entre les seves obres més conegudes ni es consideren a l’alçada de les de Ludwig van Beethoven, sent especialment populars aquelles que destaquen per la fecunditat de les seves formes d’expressió, com la Primavera o la Kreutzer. Les peces del salzburguès, però, posseeixen un mèrit molt notable: semblen voler sortir-se ja de l’element galant –típic del segle XVIII, en què evidentment estan immerses– a la recerca d’una llibertat que és pressent i que despuntarà en l’obra del compositor de Bonn. En aquestes 16 Sonates, que Tomas Cotik (violí) i Tao Lin (piano) executen amb vivacitat i rigor, s’aprecia l’antològica creativitat de Mozart, el qual, sense ser original en termes formals, assoleix unes cotes d’expressivitat i preciosisme en absolut freqüents a la seva època.

L’enregistrament de la integral, en quatre discos, ha estat organitzada segons tres períodes, les Kurfürstin Sonatas (6) les Aurnhammer Sonatas (6) i les Sonates vieneses (4), compostes en època tardana. El llibret proveeix notes breus per a cadascuna, la qual cosa permet fer-se càrrec d’aquella profusió creativa, d’acord amb la seva especificitat. Des de l’animosa Sonata en Sol major, KV 301, a propòsit de la qual ja es destaca el modern tractament inter pares dels instruments (“els rols són mutus, els companys de conversa intercanvien ocurrències”), fins a la penúltima de les que s’ofereixen, la sensacional KV 526, en La major, que alterna episodis bulliciosos, els moviments primer i últim, amb un “Andante” en què Mozart es “submergeix en pous emocionals”, com afectat per la proximitat de la mort del seu pare. Els intèrprets de l’ocasió –Cotik i Tao Lin, que en el passat van enregistrar amb èxit obres de Schubert– troben el terme mitjà entre la sensibilitat de l’època de Mozart i l’expressivitat i la riquesa de sentiments que el període immediatament posterior suscitarà.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

.@FIMCPeralada i @Fest_Torroella són amfitrions, avui i demà, dels representants dels festivals espanyols associats a @FestClasica. Entre d'altres qüestions del seu futur, l'assemblea decidirà l'acceptació de quatre nous festivals, que elevarien a 40 els socis de l'entitat.

Noa va presentar al @palaumusicacat l'espectacle 'Letters to Bach'. "Tot va ser fet, dit, tocat amb molt de respecte i molt d’afecte", diu Xavier Pujol a la crítica. Llegeix-la al web! (Foto: Toni Bofill) http://www.revistamusical.cat/critica/bach-a-la-frontera/

El @Liceu_cat va acollir la producció de la 'Bottega d'opera' de @esmuccat, "fruit d’una rocambolesca història de recerca, amb gir historiogràfic inclòs", en paraules d' @AlbertFFlamari1 a la crítica. Llegeix-la al web! (Foto: Toni Bofill) http://www.revistamusical.cat/critica/de-quan-barcelona-era-un-vertader-centre-operistic/

La darrera producció de @operacatalunya ja és en marxa. "Afrontar 'Aida' és sempre un repte extraordinari, tant pel que fa a la dificultat de producció com per la complexitat interpretativa", diu @m_sancliment a la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/aida-celebra-150-anys-amb-una-gira-de-bracet-de-sabadell/

Segueix-nos a Twitter