Subscriu-te

El Cor Jove de l’Orfeó Català interpreta ‘Dido & Aeneas’ de Henry Purcell

El Cor Jove de l’Orfeó Català assajant  ‘Dido & Aeneas’, al Petit Palau
El Cor Jove de l’Orfeó Català assajant ‘Dido & Aeneas’, al Petit Palau

Els propers 26 i 27 de maig de 2013, a les 21 h, el Cor Jove de l’Orfeó Català protagonitzarà l’òpera Dido & Aeneas de Henry Purcell. L’òpera es presenta amb direcció escènica de Marc Rosich i direcció musical d’Esteve Nabona i serà la primera en què participa la formació coral, al costat de l’orquestra barroca Ars Musicae i un conjunt de solistes professionals encapçalats per la contralt Elisenda Arquimbau, el baríton Esteve Gascón i el contratenor Jordi Domènech.

Dido & Aeneas es representarà al Petit Palau, escenari que també s’estrena en una producció d’aquestes característiques. El projecte, dins del Cicle Coral Orfeó Català, es realitza en col·laboració amb el Festival d’Òpera de Butxaca i Noves Creacions (FOB) i també forma part del Festival de Música Antiga de Barcelona.

Marc Rosich –actualment integrant de l’equip del FOB junt amb Dietrich Grosse– centra la seva proposta escènica en el treball individual i col·lectiu dels cantaires, que “s’han adaptat molt bé al joc que els he proposat de cara a entendre com funciona un cor d’escena”. Marc Rosich sent predilecció per la música barroca, malgrat tenir uns gustos musicals molt eclèctics –“m’encanten Strauss i Wagner, així com també Monteverdi i Händel”. Tot i que darrerament ha estat reconegut més pels seus treballs en l’àmbit de l’òpera contemporània, Rosich ha treballat sempre en projectes educatius junt amb Elisensa Carrasco a L’Auditori, i coneix molt bé els diversos tipus de registres que cal aplicar a cada àmbit.

L’orquestra barroca Ars Musicae
L’orquestra barroca Ars Musicae

Un dels elements més importants de la posada en escena és el fet que no es tracta d’una versió concertant ni tampoc escenificada, com ho permetria un teatre d’òpera: “Que no tinguem espais idonis per fer una òpera com Dido & Aeneas posa en evidència la manca de teatres lírics de petit format que hi ha a la nostra ciutat i que jo com a part de l’equip del Festival d’Òpera de Butxaca i Noves Creacions sempre he reivindicat.” Per tant, com que l’òpera es representa al Petit Palau, la representació “comença com si estiguéssim en una sala de concerts, on s’esdevé el pròleg. L’òpera és la desconstrucció d’aquest concert perquè els cantaires no surten de la sala en tota l’òpera i s’han d’anar transformant en diferents personatges allà mateix”. Marc Rosich destaca les bones aptituds artístiques dels cantaires del Cor Jove, i especialment dels solistes del Cor, que aborden alguns papers secundaris de l’òpera, com la Belinda, les bruixes o el mariner. A més, l’Aleix Viadé, que també és membre del Cor, és l’autor de les videoprojeccions que faran de decorat al llarg de la representació.

El Cor Jove de l’Orfeó Català porta treballant Dido & Aeneas des de mitjan febrer, dirigit pel seu titular, Esteve Nabona, i ha col·laborat amb Rosich a partir del 8 d’abril per aprofundir en la part escènica. El director destaca la idoneïtat del títol per a un cor de les característiques del Cor Jove, ja que “musicalment és una obra molt dual, que té extrems entre moments molt còmics i moments molt tràgics i el mateix caràcter del cantant jove fa que això es pugui potenciar molt”.

Nabona explica que la versió escollida per ser representada en aquestes dues funcions pren la partitura original conservada (incompleta) i els afegits de música d’altres obres de Purcell que es van incloure posteriorment i que configuren un pròleg, aquí reduït. El text, tant de l’òpera com dels fragments afegits –una pràctica habitual–, són del poeta irlandès Nahum Tate i quant al cas concret del pròleg “conté tots els elements comuns de les òperes de Purcell, però amb una lectura més metafísica que no històrica dels fets”.