El Festival de Torroella de Montgrí retrà homenatge a Joaquín Achúcarro com a reconeixement a 25 anys de fidelitat al Festival

Joaquín Achúcarro. © Martí Artalejo

Joaquín Achúcarro. © Martí Artalejo

La 37a edició del Festival de Torroella de Montgrí, que se celebrarà del 28 de juliol al 20 d’agost, amb quinze concerts programats, retrà homenatge al reconegut pianista bilbaí Joaquín Achúcarro, que hi ha actuat ininterrompudament les últimes 25 edicions. El Festival, “de referència a Catalunya i de valor estratègic”, segons Xavier Díaz, president de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), és organitzat per Joventuts Musicals de Torroella de Montgrí i representa una de les cares més visibles de la llarga tradició musical del municipi. Una tradició que abasta set segles i culmina avui dia amb l’establiment de forts vincles amb els intèrprets que hi desfilen cada estiu des del 1981, com el pianista homenatjat.

Així, Joaquín Achúcarro serà el protagonista del Festival d’enguany i del concert inaugural el 29 de juliol. El músic interpretarà el Concert per a piano i orquestra en La menor de Grieg i Noches en los jardines de España de Manuel de Falla amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Rubén Gimeno (29 de juliol). El concert de cloenda, el 20 d’agost, serà una vetllada d’homenatge a Achúcarro protagonitzada per quatre dels seus millors deixebles: l’italià Alessio Bax, la canadenca Lucille Chung i els espanyols Marta Espinós i Daniel del Pino, que al costat de l’Orquestra de Cambra Amadeus de la Ràdio Polonesa interpretaran un concert a quatre pianos amb música de Bach.

Els concerts del Festival tindran lloc a l’Espai Ter, excepte els tres dedicats a Monteverdi, que s’oferiran al Palau Solterra, la plaça de la Vila i l’església de Sant Genís. El Festival va ser presentat en roda de premsa a Barcelona a principi d’aquest mes de maig.

Ensemble La Fenice

Ensemble La Fenice. © Festival de Torroella de Montgrí

La música antiga tindrà un any més un protagonisme destacat en la programació del Festival, amb set concerts al voltant de tres compositors: Johann Sebastian Bach, Georg Philipp Telemann i Claudio Monteverdi i els seus contemporanis a Venècia. A més del concert de cloenda, Bach protagonitzarà el programa del concert inicial el 28 de juliol, amb el clavicembalista francès Benjamin Alard, que interpretarà les Variacions Goldberg. Telemann, de qui aquest 2017 es commemora el 250è aniversari de la mort, figurarà al programa del concert que oferirà l’Academy of Ancient Music (10 d’agost). I el conjunt francès Ensemble La Fenice, amb el seu director Jean Tubéry, protagonitzarà el Dia Monteverdi: tres concerts que el Festival dedica a commemorar el 450è aniversari del naixement del compositor italià (6 d’agost). En aquesta marató Monteverdi, l’Ensemble La Fenice interpretarà un dels monuments musicals de la litúrgia sacra italiana, les Vespro della Beata Vergine, i oferirà dos concerts en espais històrics de Torroella amb obres dels contemporanis de Monteverdi quan ell era mestre de capella de la basílica de Sant Marc a Venècia. Finalment, l’Acadèmia 1750 oferirà un programa clàssic amb obres de Haydn, Mozart i Beethoven (4 d’agost), amb Massimo Spadano (violó i director).

Cuarteto Quiroga. © Josep Molina

Cuarteto Quiroga. © Josep Molina

En l’àmbit de la música de cambra, els joves guitarristes Jens Franke i Jørgen Skogmo recuperaran de l’oblit l’obra del compositor torroellenc Josep Ferrer i Esteve (1835-1916, eminent guitarrista i professor a París i Barcelona), en el concert dedicat a la memòria d’Ernest Lluch (2 d’agost). Un altre concert destacat serà el protagonitzat pel Cuarteto Quiroga, amb un programa de música espanyola i llatinoamericana que inclourà obres de Juan Crisóstomo Arriaga, Rodolfo Halftter i Alberto Ginastera (16 d’agost). I l’Academy of St. Martin in the Fields, en formació de cambra, tornarà al Festival setze anys després de l’última actuació, i hi interpretarà un programa amb obres de Rossini, Brahms i Schubert (14 d’agost).

Vincenzo Capezzuto

Vincenzo Capezzuto

Obert a les noves modalitats de concerts, el Festival de Torroella presenta aquest any l’‘Stabat Mater’-The Vivaldi Project, una reinterpretació contemporània de l’Stabat Mater de Vivaldi que proposa Soqquadro Italiano, un grup innovador en el panorama musical que barreja als seus espectacles cant, dansa, música, teatre, arts visuals… (18 d’agost). El ballarí Vincenzo Capezzuto, posseïdor d’una singular i excepcional veu de contratenor natural, protagonitza, amb el seu cant i el seu ball, aquesta innovadora proposta que compta amb coreografia de Mauro Bigonzetti, director del Ballet de La Scala de Milà, i amb dramatúrgia i direcció de Claudio Borgianni.

La programació del Festival també inclou el viatge musical de Jordi Savall pel Nou Món, amb el concert “Folías antiguas & criollas, de l’antiga Hesperia al Nou Món” (17 d’agost); un recital d’un gran pianista de l’actualitat, el rus Grigory Sokolov, considerat un autèntic mag del so i poeta del teclat (8 d’agost), i el concert familiar El bosc de Grimm, un viatge pels contes clàssics de la companyia La Maquiné, que ha guanyat nombrosos premis (13 d’agost).

La quarta edició del Fringe de Torroella 2017, que se celebrarà del 27 al 30 de juliol en diversos espais de Torroella i l’Estartit, s’interrelacionarà aquest any de forma directa amb el Festival. Per primer cop les dates del Fringe coincideixen amb els primers dies del Festival, a fi de facilitar la possibilitat que els joves músics emergents puguin establir relacions amb els professionals consolidats. De moment hi ha vint-i-cinc concerts previstos, tots gratuïts.

Diverses institucions educatives col·laboren amb el Fringe des de la seva creació i enguany s’hi adhereixen l’Escuela Superior de Música Reina Sofía de Madrid i l’INJUVE (Instituto de la Juventud de España), a través dels seus ajuts a la creació jove, amb la presentació d’obres del compositor Pablo Peula. També s’hi incorpora el Cabal Musical, projecte de música comunitària del Taller de Músics.

Com a fets destacats d’enguany, cal esmentar que el Festival de Torroella de Montgrí ha rebut l’EFFE Label 2017-2018, el segell europeu de qualitat artística que atorga l’Associació Europea de Festivals, pels seus “esforços per arribar a un públic ampli, per establir relacions entre els artistes joves i els professionals consolidats i per la solidesa de les seves instal·lacions”; i també s’ha adherit al programa Apropa Cultura, amb l’objectiu d’oferir entrades a preus accessibles a persones en risc d’exclusió social.

D’esquerra a dreta: Albert Bardolet, Director de l’Àrea de Música de l’Institut Català de les Empreses Culturals; Montse Faura, directora del Festival de Torroella; Josep Maria Rufí, alcalde de Torroella de Montgrí; Xavier Diaz, director del Institut Català de les Empreses Culturals i Albert Bou, president de Joventuts Musicals de Torroella de Montgrí

D’esquerra a dreta: Albert Bardolet, Director de l’Àrea de Música de l’Institut Català de les Empreses Culturals; Montse Faura, directora del Festival de Torroella; Josep Maria Rufí, alcalde de Torroella de Montgrí; Xavier Diaz, director del Institut Català de les Empreses Culturals i Albert Bou, president de Joventuts Musicals de Torroella de Montgrí

L’alcalde de Torrella de Montgrí, Josep Maria Rufí, va destacar el Festival com a “buc insígnia de les polítiques culturals de Torroella”, que ha crescut “de manera sostenible, ordenadament i amb bons fonaments”, tot referint-se a “l’arrelament” de la cultura musical al municipi gràcies a “un centre important” com és l’Escola Municipal de Música, que gestiona Joventuts Musicals de Torrella de Montgrí. Per la seva banda, el president de Joventuts Musicals de Torroella, Albert Bou, va explicar que “seguim fidels a la nostra línia i història”, amb la finalitat “d’oferir als nostres socis i al públic els millors concerts, donar oportunitats als joves músics i recuperar patrimoni musical oblidat, sempre en l’àmbit de la música clàssica”. En aquest sentit, la directora artística del Festival, Montse Faura, va afegir que aquesta recuperació de patrimoni es completa amb l’edició de partitures i l’enregistrament de CD. Sobre l’obra de Josep Ferrer i Esteve, Faura va explicar que “se suposa que va escriure unes tres-centes obres, de les quals un centenar se sap que són certament d’ell, i que es van escampar entre els seus alumnes”. Faura també va destacar la imatge gràfica del Festival, “actual, elegant i de qualitat, inspirada en els sistemes de notació musical”, que tindrà una continuïtat gràfica durant les properes quatre edicions.

El Festival té un pressupost de 462.860 euros, un 13% menys que l’any passat, que va tenir una producció més que aquest any. D’aquest pressupost, el 68% prové d’aportacions públiques, el 16% d’aportacions privades (que aquest any han augmentat) i l’altre 16% correspon a ingressos per venda d’entrades. Les entrades ja són a la venda (més informació aquí).

Post Your Thoughts