Subscriu-te

El Palau de la Música dedica un cap de setmana a John Adams, amb dos concerts

El mateix Adams dirigirà el primer concert amb l’Orfeó Català, el Cor de Cambra del Palau, el Cor Jove, l’OBC i l’Attacca Quartet, mentre que l’Attaca Quartet en protagonitzarà el segon.

El proper cap de setmana, 26 i 27 de maig, el Palau de la Música Catalana dedicarà una programació especial a John Adams, compositor convidat del Palau la temporada 2017-18. El dissabte 26 (Sala de Concerts, 20.30 h) el mateix John Adams dirigirà l’Orfeó Català, el Cor de Cambra del Palau, el Cor Jove, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i l’Attacca Quartet. L’endemà diumenge (Petit Palau, 19 h) el quartet novaiorquès, formació predilecta del compositor americà, oferirà un concert monogràfic sobre el compositor amb una selecció de la seva obra per a quartet de corda. Una programació que ret homenatge al músic americà i que n’apropa l’univers al públic català. Tot un esdeveniment per al Palau i que suposa una aposta clara del Palau per la creació contemporània, tal com ha quedat palès en anys anteriors amb les presències d’Arvö Part o John Rutter i que tindrà continuïtat la temporada vinent amb Philip Glass.

El concert d’aquest dissabte, corresponent al cicle Palau 100, començarà amb Short ride in a fast machine (1986), un fanfara per a orquestra en què Adams utilitza totes les eines minimalistes. La seguirà Absolute Jest (2012), per a quartet de corda i orquestra, obra en la qual ret el seu homenatge particular a Beethoven i que es pot resumir com la col·locació del llenguatge beethovenià a la maquinària d’Adams, amb un resultat estimulant. Ja a la segona part es podrà escoltar Harmonium (1980), obra per a cor i orquestra i peça clau del seu període minimalista. Està integrada per tres moviments basats en poemes de John Donne (el primer) i Emily Dickinson (segon i tercer), que basteixen la forma “ràpid-lent-ràpid” fruit de la inclusió de l’etern joc de la tensió i la distensió del romanticisme musical en les directrius del minimalisme. Es dona el cas que Simon Halsey, director artístic dels cors de l’Orfeó, és un gran coneixedor d’aquesta obra.

Al concert de diumenge, corresponent al cicle Palau Cambra, l’Attacca Quartet –format per Amy Schroeder (violí), Keiko Tokunaga (violí), Nathan Schram (viola) i Andrew Yee (violoncel)– actuarà al Petit Palau a petició del mateix Adams per oferir una selecció de l’obra per a quartet de corda del compositor. S’hi podrà sentir una selecció del John’s book of alleged dances (1994), una mena de suite de danses de gran inventiva rítmica, tímbrica i contrapuntística, i sentit de l’humor. I tot seguit els Quartets de corda núm. 1 i 2, escrits el 2008 i el 2014, respectivament. El Primer Quartet esdevé tot un repte interpretatiu i mostra una faceta més dramàtica del compositor. El Segon Quartet també és un homenatge a Beethoven. De fet, tota la composició s’articula a partir de minúsculs fragments de la Sonata per a piano, op. 110 i de les Variacions Diabelli, que amb Adams prenen perfils sorprenents i inesperats.

Sobre John Adams

John Adams fotografiat a la Sala Lluís Millet del Palau de la Música Catalana ahir, 24 de maig, després de la roda de premsa de presentació dels concerts

Nascut a Worcester (Massachusetts, EUA) l’any 1947, John Adams és un dels compositors de música clàssica més apreciats i interpretats del món. Amb profundes arrels en el minimalisme, ha guanyat el prestigiós Premi Pulitzer a la Música (2003) i cinc premis Grammy.

Entre les seves obres més destacades hi ha Harmonielehre, Short ride in a fast machine, Shaker loops, Sheherazade.2 i un seguit d’òperes com Nixon in China, Doctor Atomic, The death of Klinghoffer i The flowering tree, entre d’altres. A ell li agrada definir la seva música com a postminimalista; malgrat que fa servir la tècnica de la repetició de patrons, no la segueix d’una manera estricta. “Les meves obres són construccions variades i detallades, que inclouen llum i foscor, serenor i turbulència”. La seva música neix com a reacció al serialisme i al compositor “científic”. Igual que Mahler o Bach, Adams se situa al final d’una era i el seu llenguatge incorpora totes les evolucions i els avenços que han aparegut els darrers cinquanta anys.

Una hora abans del concert de dissabte, 26 de maig, a les 19.30 h tindrà lloc a la Sala d’Assaig de l’Orfeó Català (accés gratuït, aforament limitat) una nova conferència “Parlem de música” entorn del concert, a càrrec de Carlos Calderón.

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter