Festival Internacional Orgue de Montserrat 2017: entre la tradició i la modernitat

© Ula Serra

© Ula Serra

El Festival Internacional Orgue de Montserrat (FIOM), que tindrà lloc a la basílica de Santa Maria de Montserrat els dissabtes 24 de juny, 15 de juliol, 12 d’agost i 9 de setembre, a les 21 h, amb entrada lliure, acull enguany l’organista basca Loreto Aramendi, el mestre txec Michal Novenko, el cor Barcelona Ars Nova –dirigit per Mireia Barrera– amb Miquel González a l’orgue i, finalment, els germans anglesos Tom i Jonathan Scott, en quatre concerts que es podran seguir també a través de Montserrat RTV i les televisions de la Xarxa de Comunicació Local.

El Festival serà novament un homenatge a la memòria del P. abat Cassià M. Just, organista i músic rellevant, home de Déu i de cultura, que va morir el 12 de març de 2008. Igualment, el certamen musical continua amb la voluntat de possibilitar l’audició en l’orgue Blancafort (2010) d’alguns dels millors intèrprets de l’àmbit internacional.

Loreto Aramendi

Loreto Aramendi

Dins el cicle de solistes de l’orgue, el concert que obre el FIOM 2017, el dissabte 24 de juny, serà protagonitzat per l’organista Loreto Aramendi, titular de l’orgue Cavaillé Coll (1863) de la basílica de Santa María del Coro de Sant Sebastià. Amb un accent en la música romàntica, es podran escoltar obres de J. S. Bach i música contemporània, especialment l’obra singular de Georg Ligeti (1923-2006).

Michal Novenko

Michal Novenko

Dins el capítol de grans solistes europeus, el FIOM 2017 acull el professor d’orgue del Conservatori Superior de Praga, el mestre Michal Novenko. El seu concert serà el dissabte 15 de juliol i en el seu programa presentarà música que mostrarà totes les possibilitats de l’orgue Blancafort. Es podrà escoltar J. S. Bach i també música escrita per a la basílica de Montserrat, concretament els Cinc versos de mig registre del P. Miquel López (1669-1723), un dels grans representants del Barroc català de l’Escola de Montserrat. Igualment, tal com és característic dels seus programes, no hi mancaran les improvisacions, en aquest cas sobre temes mallorquins i catalans.

El cor Barcelona Ars Nova

El cor Barcelona Ars Nova

El tercer concert està dedicat a la música vocal de J. S. Bach. El dissabte 12 d’agost el cor Barcelona Ars Nova, dirigit per Mireia Barrera i acompanyat pel mestre Miquel González, codirector del FIOM, interpretaran dues cantates del mestre alemany. La famosa Cantata 147, amb el cèlebre Jesus bleibet meine Freude (Jesús, sigueu la meva joia), ressonarà a les voltes de la basílica de Montserrat l’any en què es recorda el cinquè centenari de la reforma luterana. També es podrà escoltar la vigorosa versió de la Cantata 129, amb la seva famosa simfonia inicial, en què l’orgue pren el rol de solista per donar pas al famós cant coral Wir danken, dir Gott, wir danken dir (Us donem gràcies, oh Déu). Un programa brillant i suggeridor enmig de l’estiu i amb una clau ecumènica important.

L’organista Miquel González

L’organista Miquel González

El darrer dels concerts del FIOM 2017 serà el dissabte 9 de setembre i presenta una interessant i innovadora proposta sonora, ja que l’orgue dialogarà amb el piano solista. Els germans de Manchester Tom i Jonathan Scott presentaran un programa nou i suggeridor en què la combinació sonora dels dos instruments és una experiència fascinant. Molts dels arranjaments que s’escoltaran són de Jonathan Scott, reconegut internacionalment com a compositor.

Tom i Jonathan Scott

Tom i Jonathan Scott

El Festival Internacional Orgue de Montserrat està patrocinat per l’Abadia de Montserrat i Reale Seguros, compta amb la col·laboració de la Fundació Pinnae, i està projectat sota la direcció artística del P. Jordi-Agustí Piqué i l’assessorament de l’organista Miquel González, mentre que la coordinació general és a càrrec del P. Manel Gasch, majordom administrador de l’Abadia de Montserrat.

Nou Màster en Patrimoni Musical Litúrgic de la Universitat de Barcelona

El P. Jordi-Agustí Piqué va presentar també el nou Màster en Patrimoni Musical Litúrgic, l’únic d’aquestes característiques, recomanat per a estudiants de grau de pedagogia musical, musicologia, història de l’art, història i arqueologia i arts cristianes; per a músics professionals o en procés de formació; gestors musicals, artístics o de patrimoni litúrgic; responsables de la música litúrgica o persones interessades en la litúrgia en les seves dimensions històrica, musicològica, analítica i teològica, i que desitgin obtenir competències professionals en el coneixement i la interpretació de música sacra.

El nou Màster en Patrimoni Musical Litúrgic està concebut per formar professionals que puguin cobrir el gran buit de professionals que l’àmbit del patrimoni té en l’especialitat de la música litúrgica. Professionals que estiguin capacitats per gestionar la descoberta, catalogació o posada en coneixement de l’ampli fons patrimonial que roman desconegut o sense aprofitar en l’àmbit litúrgic.

El màster, organitzat per la Universitat de Barcelona i l’Ateneu Universitari Sant Pacià, té el suport de l’ESMUC i el Conservatori del Liceu i està estructurat en dos anys acadèmics, amb un total de 120 ECTS (60 + 60). Les sessions tindran lloc a les aules de l’Ateneu Universitari Sant Pacià (carrer de la Diputació, 231, a Barcelona) i les classes s’impartiran els dimarts i dimecres (matí i tarda) del 4 d’octubre de 2017 al 16 de maig de 2018.

El professorat són professionals en diverses disciplines, com el prof. Jordi-Agustí Piqué (música, litúrgia i teologia), prof. Màrius Bernadó (història de la música litúrgica), prof. Gerhard Grenzing (l’orgue com a instrument litúrgic), prof. Juan Carlos Asensio (cant gregorià), prof. Juan de la Rubia (execució organística), prof. Carles Prat Vives (pràctica vocal), prof. Josep Pons (música litúrgica) o prof. Benet Casablancas (anàlisi de partitures), entre d’altres. Més informació a www.facultatantonigaudi.cat

Post Your Thoughts