Subscriu-te

Ja es coneixen els tres finalistes del Concurs Canals. La final, el 21 de març

© StudioAparte

Per Lluís Trullén

El pianista ucraïnès Vadim  Kholodenko, la pianista coreana Soo Jung Ann i la pianista japonesa Nozomi Nakagiri són els tres finalistes de la 58a edició del Concurs Maria Canals que se celebrarà el dimecres dia 21 de març al Palau de la Música Catalana (20.30 h). Respectivament, interpretaran el Concert per a piano núm. 2 de Rakhmàninov, el Concert per a piano núm. 4 de Beethoven i el Concert per a piano de Txaikovski.

Crònica del Concurs Maria Canals 2012

Amb més de seixanta pianistes inscrits, en el decurs de la primera prova, segona prova i semifinal –totes celebrades al Petit Palau– s’ha constatat un altíssim nivell pianístic dels concursants, coneixedors de la vàlua d’un concurs que a més dels premis en metàl·lic ofereix l’oportunitat d’actuar en concerts tant a nivell nacional com internacional. Una dada prou significativa rau en el fet que només un intèrpret del que podríem anomenar l’Europa occidental –l’italià Lorenzo Cossi– va poder superar el tall de la primera prova i formar part dels divuit escollits per fer-se un lloc a la semifinal. Participants del Japó, Rússia, Corea, Ucraïna, la Xina, Bulgària i Romania es repartien les altres disset places que havien de donar pas a la semifinal.

Si realitzéssim una cronologia del que ha estat fins ara el Concurs, el punt de partida el va donar el pianista Denis Zhdanov, guanyador de la 56a edició, amb un recital ofert el dia 9 de març i en el qual, amb un públic majoritàriament de l’àmbit pianístic, es podia veure una gran part dels futurs concursants i membres del jurat. Un programa espectacular integrat per obres de Soler, Schumann i Chopin a la primera part, i una segona en la qual el públic va poder votar entre la interpretació d’obres de Chopin, Albéniz, Prokófiev o la de Brahms i Falla, i va suposar el tret de sortida del que està sent, pel nivell dels concursants, un concurs espectacular.

En la primera prova ja es va poder copsar l’alt nivell de bona part dels concursants i un Preludi i fuga de Bach, un primer moviment de sonata de Beethoven i un estudi de piano (la majoria dels concursants van optar per estudis de Liszt, estudis Tableaux de Rakhmàninov i els tres darrers de l’opus 25 de Chopin), es convertia en la prova de tall per als concursants, molts d’ells encara novells i d’altres que van mostrar una categoria indiscutible ja com a concertistes. La prova semifinal en la qual cada intèrpret tocava un programa d’una hora aproximada va aplegar sis intèrprets. La jove pianista japonesa Airi Katada, de 19 anys, va obtenir la sisena plaça. Un programa integrat per obres d’Albéniz, Schubert, Liszt i la poc interpretada Sonata núm. 1 de Chopin van permetre escoltar una intèrpret de fina sensibilitat, d’un altíssim nivell tècnic i que té un futur del tot prometedor a nivell internacional. La pianista coreana Sukeyon Kin –cinquena classificada– va oferir un programa integrat per obres de Schubert, Albéniz i Kaputsin, i va mostrar, a més d’una sonoritat bellíssima, un aplom tècnic i un virtuosisme indiscutible. El pianista rus de 24 anys Mikhaïl Berestnev (quart classificat) va oferir un programa d’una complexitat tècnica summament exigent, amb Triana d’Albéniz, dues Sonates d’Scarlatti, la Sonata From the Street de Leoš Janáček i la temible Sonata núm. 6 de Prokófiev; pianista d’una tremenda personalitat, va mostrar un talent inqüestionable i unes condicions que li auguren un futur del tot prometedor. Els tres primers classificats, dels quals el jurat no ha fet pública la nota exacta, van mostrar-nos idènticament unes qualitats pianístiques inqüestionables.

El pianista Vadim Kholodenko va interpretar el Concert italià de Bach, els tres moviments de Petruixka d’Stravinsky i Evocación, El puerto i El Corpus en Sevilla d’Albéniz; articulació, fortalesa, caràcter, tot en un concursant que mostra aplom i seguretat. Dues característiques van fascinar-nos de la pianista coreana Soo Jung Ann, la sonoritat bellíssima extreta en la selecció de Preludis de Debussy i la manera de comprendre i mantenir la força del discurs en una obra tan exigent com la Sonata en Si menor de Liszt, una de les cimeres del piano romàntic. Finalment, la pianista Nozomi Nakagiri tancava la semifinal amb una deliciosa interpretació de la prou coneguda Sonata Hob. XVI: 34 de Haydn, Evocación i El puerto d’Albéniz i les espectaculars i virtuosístiques Variacions sobre un tema de Chopin, op. 22 de Rakhmàninov, en què, a més de mostrar-nos un domini espectacular de la tècnica, la seva calidesa de sonoritat va resultar idènticament enlluernadora.

La final, doncs, ens depara la presència d’uns concertistes d’una qualitat contrastada i que ara tindran novament l’oportunitat de mostrar el seu talent en una final que ja de per si té com a premi el fet de poder debutar al Palau.

Més informació a: www.mariacanals.cat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *