Subscriu-te

Kazushi Ono, nou director titular de l’OBC a partir de 2015

El director japonès Kazushi Ono serà titular de l'OBC a partir de setembre de 2015
El director japonès Kazushi Ono serà titular de l’OBC a partir de setembre de 2015

El director Kazushi Ono serà el director titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya a partir del setembre de 2015. El director japonès substituirà Pablo González al capdavant de la formació catalana a partir del moment en què el mestre asturià finalitzi el contracte de cinc anys amb la formació orquestral.

En la presentació del mestre Kazushi Ono com a nou titular de l’OBC, els representants de les administracions públiques: el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, i el tinent d’alcalde de Cultura i president del Consorci de L’Auditori i l’Orquestra, Jaume Ciurana, així com el director general de L’Auditori, Joaquim Garrigosa, van destacar i agrair la bona feina feta per Pablo González al capdavant de l’OBC i van expressar el seu suport al director asturià en l’any i mig que encara li resta de contracte. Així mateix, en la roda de premsa es va insistir que aquest relleu en la direcció musical de l’OBC es produeix de manera “natural” per primer cop en molts anys, des del 1993, en temps de Luis Antonio García Navarro. González finalitza el contracte de cinc anys amb l’OBC el 2015 i no el renovarà per emprendre una nova etapa en la seva carrera.

Kazushi Ono dirigeix l'OBC aquest cap de setmana amb obres de Takemitsu i Strauss
Kazushi Ono dirigeix l’OBC aquest cap de setmana amb obres de Takemitsu i Strauss

Kazushi Ono va dirigir l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya la temporada passada, amb un gran èxit de crítica i públic, i aquest cap de setmana torna a dirigir l’OBC amb un programa que inclou l’obra del compositor japonès Toru Takemitsu November Steps –amb la inclusió d’instruments tradicionals japonesos, com són el biwa i el shakuhachi– i la gran Simfonia Alpina de Richard Strauss. La relació d’Ono amb la ciutat de Barcelona, però, es remunta al 2003, moment en què el director japonès –aleshores director musical del teatre d’òpera de La Monnaie de Brussel·les– va dirigir al Gran Teatre del Liceu l’òpera contemporània Wintermärchen, del compositor belga Philippe Boesmans.

Va ser precisament gràcies a la seva relació amb el Teatre de la Moneda de Brussel·les –càrrec que va assumir en substitució del també gran director Antonio Pappano– i el gran impuls que el director japonès va donar a aquella orquestra i teatre belgues, que Kazushi Ono va entrar a formar part dels directors més ben considerats en l’àmbit operístic. Abans, Ono havia estat director assistent de Wolfgang Sawallisch a Munic, director principal de l’Orquestra Filharmònica de Tòquio, director general musical del Badisches Staatstheatrer a Karlsruhe i, més recentment, director musical de l’Òpera de Lió, càrrec que abandonarà el 2015, a més de director musical de l’Orquestra Simfònica Metropolitana de Tòquio des del 2013.

El gerent de l’OBC, François Bou, va destacar els quatre requisits que el japonès compleix per assumir el càrrec de titular de l’orquestra nacional de Catalunya, a la qual es vol donar un impuls per col·locar-la en un futur no gaire llunyà en la primera divisió del circuit d’orquestres internacionals. Els requisits són quatre: reconeguda experiència com a constructor d’orquestres, maduresa i domini d’un ampli repertori internacional, respecte i consideració internacional, i comprensió de la singularitat d’un país com Catalunya.

Kazushi Ono, que en la seva primera compareixença pública va  definir l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya com “el miracle mediterrani, per la seva musicalitat, disciplina, sonoritat i color fruit de la fusió entre les diverses nacionalitats i cultures dels músics que la formen”, també va destacar interès a ampliar el seu coneixement del repertori català, del qual ja coneix obres de Granados, Montsalvatge, Gerhard i Casablancas, i la impressió positiva que li va causar l’orquestra el primer cop que la va escoltar, per les possibilitats que té per convertir-se en una orquestra de primer nivell. De fet, Ono assumeix la direcció titular de l’OBC amb la voluntat expressa de fer un gir professional en la seva carrera, en què és reconegut sobretot com a director d’òpera. El pas cap al món simfònic, tot i que dirigeix sovint aquest repertori amb altres orquestres, no li farà oblidar el món operístic. Ono es va mostrar entusiasmat amb la possibilitat de dirigir l’OBC al Gran Teatre del Liceu, en funció dels acords que mantenen aquestes dues institucions.

El contracte de Kazushi Ono s’iniciarà a partir del setembre de 2015, en una fórmula de 3 anys de contracte més 2 de renovació a partir del tercer any, en què el director japonès assumirà fins a 10 programes l’any a partir de la segona temporada com a titular. Dins del contracte hi ha prevista la tasca de convocar audicions per ocupar algunes places vacants de l’orquestra, com per exemple la de concertino titular.

Kazushi Ono, de 53 anys, acumula un gran historial professional a les espatlles, com a intèrpret particularment del repertori romàntic i dels segles XX-XXI, i en la roda de premsa va demostrar l’empatia i l’interès per integrar-se en la cultura catalana, en expressar fins i tot algunes paraules en català. Ono va recordar la primera vegada que va escoltar parlar de Catalunya i la seva cultura, en aquell famós discurs de Pau Casals a la seu de les Nacions Unides, ja fa 42 anys, en què després d’interpretar al violoncel la melodia d’El cant dels ocells, el gran violoncel·lista i humanista català va glossar la història i la llengua catalanes.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *