Subscriu-te
,

La quarta edició del cicle Off Liceu presenta obres de deu compositors nacionals

La quarta edició del cicle Off Liceu-Diàlegs Musicals, la programació alternativa a la cartellera principal del Gran Teatre del Liceu, tindrà lloc els dies 6 i 20 de març i 29 de maig (Foyer) i acostarà al públic les últimes creacions de Laura García Olalla, Joan Arnau Pàmies, Andreu Gallén, Lula Romero, Raquel García-Tomás, Paco Viciana, José Río-Pareja, Daniel Muñoz-Osorio, Xavier Bonfill i Marc Timón.

Després de l’èxit aconseguit els tres primers anys, amb més del 85% d’ocupació i diversos sold outs, amb aquesta nova edició ja seran quaranta els compositors que hauran presentat i compartit les seves creacions amb el públic. Durant tres nits el Foyer tornarà a rebre deu nous compositors i diferents formacions musicals, audiovisuals i poètiques per oferir una programació que amplia l’oferta musical del Liceu creant interès envers els nous formats, les noves obres i els seus compositors. Tres vespres que donaran una visió de la realitat musical actual amb els compositors Laura García Olalla, Joan Arnau Pàmies i Andreu Gallén (6 de març); Lula Romero, Raquel García-Tomás i Paco Viciana (20 de març); José Río-Pareja, Daniel Muñoz-Osorio, Xavier Bonfill i Marc Timón (29 de maig).

Off Liceu-Diàlegs Musicals consolida així una iniciativa que fa un pas més enllà del format de concert tradicional, potencia el caràcter operístic i facilita l’acostament entre els autors, els intèrprets i el públic, tot obrint un diàleg entre aquestes tres parts i potenciant la presència de la música d’avui. La selecció de les obres, que té la veu com a nexe en comú, ha volgut reflectir diferents estils i creadors que s’acompanyaran de conjunts vocals i instrumentals, sempre en format de cambra, per tal de mostrar una visió polièdrica de la realitat musical actual. Un presentador s’encarregarà de conduir aquestes vetllades per situar el públic en context i generar un debat enriquidor que tregui profit de comptar amb els compositors a la sala.

© Antoni Bofill

La primera cita serà el 6 de març (20 h) i tindrà diversos protagonistes. Laura García Olalla, compositora i mezzosoprano, amb l’obra satírica per a veu i piano Cuestión de pelotas reflexiona sobre l’esclavitud infantil i la globalització des de la mirada innocent de tres nenes de diferents parts del món. El relleu l’agafarà Joan Arnau Pàmies amb Lied, una obra per a soprano, flauta, saxòfon baríton, piano i electrònica en viu amb influències de la música experimental, el free jazz i la lírica. La nit culminarà amb Andreu Gallén, que amb l’obra Daughters of Bilitis pujarà a escena fragments de la història de Martin i Lyon, les dues primeres dones que van celebrar una boda del mateix sexe a San Francisco. Feministes, activistes i fundadores de Daughters of Bilitis, és una associació pionera en la defensa dels drets de les lesbianes als Estats Units. La presentació serà a càrrec d’Anna Pérez Pagès, periodista, directora i presentadora del programa Àrtic de Betevé.

La segona nit serà el 20 de març i permetrà gaudir de la revisió que la compositora Lula Romero ha fet de la seva obra del 2012 Korrektur, un nou patch per a electrònica i l’ús de dos plafons de fusta que ha estat creada per a soprano, contrabaix i electrònica en viu. La també compositora Raquel García-Tomás presentarà Chansons trouvées, una obra per a piano i baríton que resulta un compendi de velles cançons que han estat rescatades –tal com suggereix el títol– després de dècades d’estar perdudes. La vetllada, la tancarà Paco Viciana amb la seva obra El compositor, amb llibret de Jordi Pérez Solé i concebuda per a piano, soprano, tenor i audiovisuals. Com una gran oda a la creació, aquesta obra invocarà en directe unes particulars muses per a la seva nova òpera. La presentació i dinamització del diàleg serà a càrrec de Pep Gorgori, musicòleg i periodista.

Obrirà la darrera nit de l’Off Liceu, el 29 de maig, José Río-Pareja amb l’adaptació d’una escena de l’òpera de cambra La paz perpetua, basada en l’obra del mateix títol de Juan Mayorga. L’escena es titula “El dilema” i està protagonitzada per Humà (soprano) i Emmanuel (contratenor), acompanyats musicalment de clarinet, saxòfon tenor i acordió. Daniel Muñoz-Osorio agafarà el relleu amb Teres(ot), un monodrama per a baríton i la banda Barcelona Modern Ensemble, sota la direcció de Xavier Pagès-Corella. El llibret de Jordi Pérez Solé narra la història d’un nen de naixement però batejat com a Teresa que va patir el silenci de ser un home i haver de viure com una dona durant el franquisme, que el va acusar de 29 assassinats. El tercer protagonista serà el compositor Xavier Bonfill, que presentarà Blue girl nice day, una obra per a cinc veus i electrònica en viu que narra la història del psicòleg nord-americà Santley Milgram, que l’any 1961 va dur a terme una sèrie d’experiments a la Universitat de Yale on un aparent innocent joc de memoritzar parelles de paraules amagava una realitat més fosca sobre la condició humana. Marc Timón tancarà la vetllada amb Apologia i escarni de l’estupidesa humana, que ell mateix interpretarà al piano acompanyat de violoncel, violí i les veus de soprano i tenor, que mostraran “pornogràficament i delirantment” l’absoluta estupidesa de l’amor d’una parella, la vida i el món que els envolta. Albert Galceran, periodista i divulgador musical, s’encarregarà de presentar la sessió.

Imatge destacada: © Antoni Bofill

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *