Subscriu-te

La Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi homenatja Guinjoan

homenatge Joan Guinjoan
© Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi

La Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi va acollir el 18 de setembre passat un homenatge al seu acadèmic de número Joan Guinjoan, tot afegint-se a les celebracions del vuitantè aniversari del compositor natural de Ruidoms que s’han dut a terme al llarg del darrer any. Va tenir lloc al saló d’actes de la Reial Acadèmia a l’edifici barceloní de la Llotja de Mar, en presència d’una nombrosa assistència.I va consistir en la glossa de l’homenatjat, a càrrec del també acadèmic de número Carles Guinovart, compositor, que va fer una exposició emotiva i interessant del perfil personal i artístic de Joan Guinjoan; ambdós són membres del consell editorial de la «Revista Musical Catalana».

Moment de l’actuació de José Menor. © Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi
Moment de l’actuació de José Menor. © Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi

A continuació, el pianista José Menor va oferir un breu recital pianístic amb tres obres cabdals del catàleg del compositor riudomenc, que ha enregistrat recentment i que suposa la primera edició de l’obra completa per a piano de Guinjoan, tasca molt lloada per la crítica. José Menor va interpretar Verbum (Genoma in música), obra encàrrec de la Residència d’Investigadors de Barcelona l’any 2003, en què Guinjoan evoca el complicat univers infinitesimal de les connexions neuronals i cel·lulars del cos humà. Una peça amb requeriments tècnics importants que José Menor va demostrar controlar amb solvència. Recordant Chopin és el títol de la peça breu que Guinjoan va compondre per encàrrec del Palau de la Música Catalana en homenatge a Leopoldo Rodés el 2012. Una peça amb més pes dramàtic, que suggereix el vessant més torturat de la música de Chopin. I Jondo, una de les peces més celebrades del compositor, va ser un encàrrec del Ministère de la Culture et de la Comunication i va ser obra obligada del Concurs Internacional de Piano de Saint Germain-en-Laye. Datada el 1979, Guinjoan aplica al piano els quejíos del cante jondo flamenc, en una obra de gran empremta emotiva i que Menor va saber traslladar al públic demostrant per què és ell el pianista ideal per transmetre el llegat de Guinjoan, extens, personal i complex. Joan Guinjoan, emocionat, va agrair l’acte en finalitzar l’actuació, i va recordar l’entrada com a acadèmic de número de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi un 18 de novembre de 1991, en substitució del traspassat Frederic Mompou.