Subscriu-te

L’àrea metropolitana, de nou, en dansa

En dansa i agafats de la mà. Per segon any consecutiu, des de diversos municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona s’ha programat conjuntament el festival Dansa. Quinzena Metropolitana. Del 13 al 31 de març, dues setmanes en què es podran veure gairebé dues-centes funcions. A l’edició passada, hi van participar sis poblacions: Badalona, Barcelona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet, i enguany també s’hi sumen el Prat de Llobregat, Sant Cugat del Vallès i Viladecans. En tots aquests municipis la varietat de preus i estils dels espectacles és molt àmplia.

El festival convida una gran diversitat de públic a seguir-lo de ben a prop; això sí, amb la targeta del metro a la mà, ja que molts dels espectacles més esperats o de gran format es presenten fora de Barcelona, com ara El amor brujo d’Israel Galván, al Teatre Zorrilla de Badalona; o Electra del Ballet Nacional de España i Carmina Burana de la companyia Maria Rovira, que es presentaran al Teatre-Auditori Sant Cugat. Durant aquestes dues setmanes es presentarà dansa de gran qualitat al carrer i fins i tot al transport públic, mentre que els teatres també oferiran una cartellera per a públic familiar amb peces tan aplaudides com Molsa de Thomas Noone Dance. A més, enguany els cinemes també s’han sumat a aquesta quinzena tan especial, tot programant enregistraments i documentals de dansa a les seves sales.

 Le nuit, nous autres.© Hadrien Touret

Dansa. Quinzena Metropolitana va donar el tret de sortida amb Block, de la companyia Motionhouse & NoFit State, el dia 13 de març a la plaça de la Catedral; aquesta obra circularà durant la quinzena del festival per tots els municipis implicats. Es tracta d’un espectacle de carrer que fusiona de manera sublim la dansa i el circ, i que, precisament parla de la vida a la ciutat i de les seves contradiccions i reptes diaris.

D’entre tot el grapat d’espectacles, aquesta és una selecció subjectiva d’imperdibles de la quinzena:

Le nuit, nous autres, a la Sala Hiroshima, del 15 al 17 de març. La sala del Poble-sec torna a apostar per la coreògrafa catalana establerta a París. L’any passat Aina Alegre (Vilafranca del Penedès, 1986) va presentar Le jour de la Bête, una coreografia grupal i lluminosa que abraçava la idea de celebració comunitària i que va seduir una gran part del públic, entre el qual una servidora. En aquesta nova coreografia Aina Alegre s’endinsa de nou en la celebració, però des d’una perspectiva íntima i personal, per abraçar totes aquelles cares i cossos que habiten en les personalitats dels tres ballarins en escena: Cosima Grand, Isabelle Catalan i Gwendal Raymond.

Via Kanana. © Christian Ganet

Via Kanana, al Teatre Joventut de l’Hospitalet de Llogregat, el 15 i el 16 de març. La companyia Via Katlehong Dance i el coreògraf Gregory Maqoma presenten un espectacle que proposa una sortida cap a la convivència i la pau, el camí a la terra promesa –Kanana és una paraula sotho que es refereix a una terra promesa que no ha existit mai. Aquesta és, de fet, una doble oportunitat; per una banda, conèixer l’estil de dansa urbana de Sud-àfrica, anomenada pantsula, i per una altra descobrir un dels projectes més inspiradors de dansa comunitària. Aquesta companyia es va fundar el 1992, a Katlehong, una localitat de Sud-àfrica on l’índex de criminalitat era altíssim; amb el pas dels anys aquest grup, liderat per Steven Faleni i Buru Mohlabane, s’ha convertit en tota una referència internacional.

Pasionaria, al Mercat de les Flors, del 14 al 17 de març. La companyia La Veronal i el coreògraf Marcos Morau tornen a Barcelona amb Pasionaria, un espectacle que indaga en un futur més proper del que sembla en el qual els humans conviurem amb androides i autòmats. A través d’una estètica retrofuturista –el futur imaginat des dels anys vuitanta– i una dansa que sembla gairebé envasada al buit, La Veronal torna a fer-nos viatjar cap al desconegut enmig de paisatges familiars.

On Goldberg variations/Variations. © Tristán Pérez Martín

Selecció melòmana: ¿com s’interpreten i reinterpreten grans partitures i cançons conegudes? A partir de mirades molt diferents, tres companyies presenten coreografies altament estimulants per als melòmans. La Cia. Emmanuel Gat aterra els dies 21 i 22 de març al Sant Andreu Teatre amb Sacre/Tres duets, una interpretació lliure i desafiant de Sacre du printemps d’Igor Stravinsky a través de moviments de salsa cubana. També des d’una mirada ben oberta, Albert Quesada gràcies al Cèl·lula (el projecte d’espectacles de gran format del Mercat de les Flors) estrena Flamingos, del 20 al 24 de març. Aquesta vegada Quesada convida vuit ballarins a llançar-se a cantar i ballar cançons, melodies i partitures de tot tipus per cercar quin és el seu propi flamenc. I per la seva banda, la companyia Mal Pelo, després d’haver recorregut mig món amb el solo Bach, continua cercant un llenguatge profund i dinàmic entre la seva dansa i la música del mestre alemany amb un projecte que han anomenat Bach Project. La primera proposta, On Goldberg variations/Variations, una creació del músic Dan Tepfer, es podrà veure al Teatre Nacional de Catalunya del 28 al 31 de març.

Consulteu la programació: http://www.dansametropolitana.cat/es

Imatge destacada: Sacre/Tres duets. © Emanuel Gat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *