Subscriu-te
,

Les veus eslaves triomfen en l’edició d’or del Concurs Viñas

Els guardonats d’aquesta 50a edició del Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas 2013. © Antoni Bofill
Els guardonats d’aquesta 50a edició del Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas 2013. © Antoni Bofill

Per Mercedes Conde Pons

La 50a edició del Concurs Viñas es va cloure, fidel a la seva tradició, amb un palmarès eminentment eslau. I és que, per molt que Corea sigui el país amb més participants en tota la història del Concurs, i Espanya –en segona posició– acumuli també un bon palmarès, sobretot en segons i tercers premis, els països d’influència de l’antiga Unió Soviètica –principalment les actuals Armènia, Bulgària, Geòrgia, Hongria, Letònia, Lituània, Moldàvia, Polònia, Romania, Rússia i Ucraïna– són en conjunt els que apleguen un més elevat nombre de premis oficials. El caràcter eslau, doncs, ha tornat a esdevenir protagonista en aquesta edició de les noces d’or del Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas que es va iniciar el passat 12 de gener amb el pregó inaugural a càrrec de Joan Matabosch, director artístic del Gran Teatre del Liceu i president del jurat (es pot consultar l’article sobre el Concurs i l’entrevista publicats al número 331 de gener-febrer de 2013 de la «Revista Musical Catalana» en l’edició impresa), i el magnífic recital ofert per la soprano italiana Mariella Devia, i que ha aplegat, enguany, un total de 480 participants en totes les fases del Concurs.

La soprano lituana Katerina Tretiakova, primer premi “ex aequo”. © Antoni Bofill
La soprano lituana Katerina Tretiakova, primer premi “ex aequo”. © Antoni Bofill

El divendres 18 de gener passat va tenir lloc la final, a la qual van arribar 17 finalistes, entre la categoria júnior i l’oficial. Després de la prova, el jurat del 50è Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas, integrat per Joan Matabosch, Rockwell Blake, Richard Bonynge, Tobias Hasan, Jesús Iglesias, Boris Ignatov, Peter Katona, Enedina Lloris, Elisabeth Pezzino, Lenore Rosenberg i Ilias Tzempetonidis va emetre el seu veredicte. El Primer Gran Premi Oficial Francesc Viñas, ofert per la Fundació Puig i la Fundació Gran Teatre del Liceu –i valorat en 20.000 euros– va ser atorgat de forma ex aequo a la soprano lituana Katerina Tretiakova de 32 anys, i al baríton polonès Michal Jakun Partyka, de 27 anys. El segon premi, ofert per l’Obra Social “la Caixa” –valorat en 10.000 euros- va recaure en el baríton mongol Àmartuvxin, de 26 anys, i el tercer premi, ofert per l’Associació de Liceistes del 4t i 5è Pis, el Bufet Bergós-Advocats i Fra Diavolo –valorat en 7.000 euros–, va ser atorgat al baríton moldau Valeriu Caradja, de 31 anys. En la categoria júnior, els premis es van repartir entre les veus de la soprano georgiana de 25 anys Marina Natxkébia (primer premi), el tenor coreà de 21 anys Hoerim Park (segon premi) i el baríton coreà de 23 anys Byong Ick Cho (tercer premi).

Dels premis especials i extraordinaris, cal destacar el rebut per la soprano catalana Anabel Pérez Real com a millor cantant catalana i també el de premi júnior del públic, a més del de millor cantant espanyol de la també soprano María Elena Sancho. El premi al millor intèrpret de sarsuela va recaure en la soprano turca Simge Büyükedes, mentre que el premi al millor intèrpret de Verdi el va obtenir el baríton moldau Valeriu Caradja. Finalment, el premi al millor intèrpret de música russa el va rebre el baríton mongol Àmartuvxin.

El baríton polonès Michal Jakun Partyka, primer premi “ex aequo”. © Antoni Bofill
El baríton polonès Michal Jakun Partyka, primer premi “ex aequo”. © Antoni Bofill

El concert de guanyadors del 50è Concurs Francesc Viñas va estar marcat per la celebració de l’aniversari, amb la presència de diverses personalitats de la política i la cultura, i la sorpresa oferta al públic en forma d’actuació musical excepcional. Tres guanyadors d’edicions anteriors del Concurs van tornar a interpretar anys després de l’obtenció del seu premi l’obra amb què van guanyar. El baríton alemany Markus Eiche –primer premi masculí de la 35a edició, l’any 1998– va interpretar un ària de l’oratori Elies de Mendelssohn, el tenor espanyol Antonio Gandía –primer premi masculí de la 41a edició, l’any 2004- va interpretar l’ària “Ah, leve-toi soleil” del Romeu i Julieta de Gounod i la soprano russa Albina Xaguimuratova –tercer premi femení en l’edició 42, l’any 2005, i actualment una de les reines de la Nit més reclamades– va interpretar l’ària del primer acte de l’òpera de Donizetti Lucia di Lammermoor.

Si bé la deliberació del jurat sempre és objecte de polèmica, en conjunt els premis van estar força ben repartits, sobretot en l’àmbit masculí, malgrat trobar-hi a faltar entre els premiats veus de flagrant qualitat com la de la soprano italiana Teresa Romano, que va ser la primera a cantar en la final, un fet sovint descoratjador per al cantant, quan pel davant té encara 17 participants. Però, en resum, l’èxit del Concurs es mesura, sobretot, per la llarga ombra que estenen els èxits dels seus guanyadors, ja sigui de premis oficials com de borses d’estudis que han col·laborat a la seva formació i establiment professional. Una ombra afortunadament llarga, molt llarga. Que en vinguin 50 anys més!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *