Subscriu-te

Més varietat musical i nous cicles en la programació de l’Auditori de Barcelona

Philippe Herreweghe dirigirà del Collegium Vocale Gent amb la Passió segons sant Joan de Bach, a la programació de música antiga
Philippe Herreweghe dirigirà del Collegium Vocale Gent amb la Passió segons sant Joan de Bach, a la programació de música antiga

Renovar-se o morir, diu la dita. I L’Auditori, com tantes institucions en moments crucials de la seva existència, ho ha fet enguany per revertir la tendència fatal de veure progressivament més buides les seves sales i més deslocalitzat el seu espai. Així, l’Auditori de Barcelona es reivindica com a nucli de “l’altre centre” de Barcelona, aquell que va pensar originàriament Ildefons Cerdà com el centre principal de comunicació de la ciutat de Barcelona –tot connectant-ne les tres grans avingudes: Diagonal, Gran Via de les Corts Catalanes i Meridiana–, i que ara aplega al seu voltant un Teatre Nacional de Catalunya, una ja icònica Torre Agbar, el nou Museu del Disseny, els nous Encants Vells, una estació de metro i el tramvia i, és clar, l’Auditori de Barcelona: amb quatre sales, un Museu de la Música i una Escola Superior de Música de Catalunya.

La pianista xinesa Yuja Wang actuarà amb l’OBC. © Felix Broede/DG
La pianista xinesa Yuja Wang actuarà amb l’OBC. © Felix Broede/DG

L’Auditori es vol reivindicar com a centre musical obert a la ciutat –com a institució pública que és i amb la intenció d’abastar el màxim ventall de públic possible– oferint una programació àmplia i variada que respongui a la demanda actual del públic, però també amb una clara vocació de servei a la ciutadania. Així, L’Auditori aplega en la seva programació diverses línies d’actuació en una nova classificació que recupera la música moderna –L’Auditori ha estat els darrers tres anys sense programació pròpia en aquest àmbit– i presenta nous cicles, sèries o classificacions amb alguns matisos diferencials. Abandonada la idea de festival (fet que aplegava una concentració de concerts d’un sol estil en períodes limitats en el temps), L’Auditori ha decidit dispersar totes les músiques al llarg de l’any, buscant sinergies entre gèneres i estils, per mirar de seduir el públic concret d’un tipus de música cap a altres fórmules que li puguin resultar atractives. Així, un dels cicles nous és Afters, dels dissabtes al vespre –un cop finalitzat el concert de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya–, en què les propostes alternatives de jazz, pop i soul volen tenir vinculació temàtica amb el programa de l’OBC previ, i així temptar el públic a gaudir de diversos estils artístics.

L’Ictus Ensemble
L’Ictus Ensemble

També és nou el Sampler Sèries, una nova manera de presentar la música dels nostres dies, les noves músiques (en totes les seves manifestacions actuals, des de la música escrita a la improvisació o l’electrònica), en col·laboració amb altres centres artístics, com són el MACBA, el CCCB, la Fundació Tàpies i la Fundació Miró, buscant la interdisciplinarietat artística pròpia del nostre temps i amb propostes rellevants, com la col·laboració amb el Festival de Huddersfield, la presentació de l’Ictus Ensemble (gràcies al circuit ECHO Rising Stars), la visita del The Living Room Trio o el concert del BCN216 en un concert dedicat a Benet Casablancas, que afronta el segon any com a compositor resident a L’Auditori. A aquests nous cicles, s’hi afegeix el Denominació d’Origen, que continua –com ja ha fet aquest any– maridant música i vins catalans.

Chucho Valdés, de nou a Barcelona
Chucho Valdés, de nou a Barcelona

Una altra gran aposta de L’Auditori és el cicle Escenes, que convida artistes del món del circ i la dansa, com Animal Religion o els Clown Leandre, a espectacles en què la música i l’escena prenen una altra dimensió ben diferent de la fins ara habitual als espais de L’Auditori. Les músiques modernes –que porten un calendari diferent del de la música clàssica o també dita culta– portaran durant el primer trimestre grups com Refree, Sanjosex, Chucho Valdés, Paolo Conte, Joana Serrat, Marc Parrot, Love of Lesbian o Pegasus a L’Auditori, amb la intenció de resituar aquest espai com a propi per a aquest gènere musical.

Blaumut
Blaumut

Els concerts familiars i educatius, així com la programació d’Apropa Cultura, ocupen un espai destacat en la programació d’una institució pública com L’Auditori. En aquest àmbit destaquen noves propostes musicals destinades als més joves, com Setze Cordes amb el Qvixote Quartet, Vaivé amb Pep Moliner i Iban Beltran i Tocats per l’OBC, amb direcció escènica de Jordi Cortès. A més, amb el títol T’Encantarà, s’estrena una nova proposta que enguany compta amb Blaumut i Obeses, dos grups de pop català convidats a la temporada de L’Auditori, el grup de percussió corporal SSM Bighand i el compositor Albert Guinovart i la Coral Cantiga per fer participar el públic de l’esdeveniment musical. Segueixen altres propostes d’èxit, com Et Toca a Tu, amb l’OBC i Cantània, que en la 26a edició estrenarà una obra de Xavier Pagès i Carlota Subirós.

L’Artemis Quartet, a la temporada de cambra
L’Artemis Quartet, a la temporada de cambra

L’Auditori tindrà tres artistes de música clàssica convidats en la seva temporada, que oferiran concerts amb l’OBC i en solitari o en format de cambra. Seran la pianista Yuja Wang, el pianista Fazil Say i el flautista Emmanuel Pahud. Junt amb ell, donaran forma a la temporada de cambra artistes tan rellevants com l’Artemis Quartet, Alina Ibragimova (jove violinista que ja ha debutat amb Herreweghe i Gardiner i que oferirà les Sonates i Partites de Bach) o el Quartet Casals, que farà tres concerts, entre els quals un programa amb el Gringolts Quartet en què interpretaran el Sextet en Re menor, “Souvenir de Florence” de Txaikovski. Altres músics convidats a la temporada de cambra seran el pianista José Enrique Bagaria, el Quartet Ardeo (ECHO Rising Stars) i els quartets Gerhard i Alart, que interpretaran l’Octet per a cordes de Mendelssohn.

La violinista Patricia Kopatxinskaia interpretarà els Concerts per a violí de Vivaldi amb Il Giardino Armonico, sota la direcció de Giovanni Antonini
La violinista Patricia Kopatxinskaia interpretarà els Concerts per a violí de Vivaldi amb Il Giardino Armonico, sota la direcció de Giovanni Antonini

La programació de música antiga –ja totalment consolidada en les programacions habituals de les principals institucions musicals del país, fet que explica la desaparició del Festival de Música Antiga– inclou actuacions estel·lars, com la del contratenor Philippe Jaroussky, el Collegium Vocale Gent i Philippe Herreweghe (que interpretaran la Passió segons sant Joan de Bach), L’Arpeggiata de Cristina Pluhar, Il Giardino Armonico i Giovanni Antonini amb la violinista Patricia Kopatxinskaia interpretant els Concerts per a violí de Vivaldi, i The King’s Consort amb Robert King, que interpretaran l’òpera Dido & Aeneas de Purcell. Jordi Savall oferirà tres concerts en el seu cicle a L’Auditori i s’iniciarà el cicle d’interpretació de la integral de les Cantates de Bach en col·laboració amb el Palau de la Música Catalana. Una altra proposta d’èxit que continua creixent és la programació pròpia de la Banda Municipal de Barcelona, que enguany engloba 14 concerts i oferirà, entre d’altres, un concert en ocasió del primer centenari de l’inici de la Primera Guerra Mundial, un programa amb el títol de “Mites a Catalunya” i un original concert amb Blaumut.

El contratenor Philippe Jaroussky, figura destacada de la programació de música antiga
El contratenor Philippe Jaroussky, figura destacada de la programació de música antiga

En xifres, la programació de L’Auditori consta de 192 concerts, als quals cal sumar els 70 de la temporada de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, amb un 50% de músics catalans o residents a Catalunya i un 50% de música dels segles XX i XXI. El pressupost global és d’1,3 milions d’euros, incloent-hi la programació de la Banda Municipal de Barcelona, el Servei Educatiu i les diverses sèries: Escenes (25.000 euros), Samplers (78.000 euros), Antiga (290.000 euros), El So Original de Jordi Savall (200.000 euros), Cambra (135.000 euros), Modernes (150.000 euros), que posaran a disposició del públic un total de 124.000 entrades, a les quals cal afegir els 35.000 nens i nenes que passaran pel projecte Cantània. Sumades a les 176.000 entrades que posa a disposició la temporada de l’OBC, L’Auditori posarà a la venda un total de 335.000 entrades. Les expectatives d’ocupació per a la propera temporada (sense comptar l’OBC) és aconseguir un 68% d’ocupació, un 6% més respecte de la 2013-14 que acaba al juliol.  L’Auditori ha creat noves fórmules per generar sinergies i conscienciar la ciutadania del paper de la institució en el context cultural de Barcelona, com són la possibilitat d’esdevenir voluntari, amic de L’Auditori i l’orquestra, benefactor i patrocinador, amb diversos grau de compromís en funció de cada opció.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *