Subscriu-te

Natalia Gutman, convidada en el concert inaugural de l’OBC

La violoncel·lista Natalia Gutman. © Beni Kaufmann
La violoncel·lista Natalia Gutman. © Beni Kaufmann

L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) inaugura la seva temporada 2013-14 amb un concert que, en paraules del director titular, Pablo González, és “tota una declaració d’intencions” del que vol ser aquesta temporada, una celebració contínua del 70è aniversari de la fundació de l’orquestra.

El concert inaugural serà aquest divendres, 4 d’octubre, a les 20.30 h (nou horari implantat per als concerts de l’OBC de la nit de divendres) i comptarà amb una artista convidada excepcional, la violoncel·lista Natalia Gutman, hereva de la millor tradició interpretativa russa i estendard d’aquesta des de la desaparició de Mstislav Rostropóvitx, que interpretarà el magnífic Concert per a violoncel i orquestra núm. 1, op. 107 de Dmitri Xostakóvitx. L’OBC interpretarà un programa íntegrament rus, liderat pel director titular, Pablo González, que ha fet personalment la selecció dels fragments del ballet Romeu i Julieta de Serguei Prokófiev i que s’interpretaran a la segona part. D’aquesta immensa obra de més de dues hores de durada, se n’acostumen a escoltar fragments o bé les suites habituals de concert, de més curta durada. González ha volgut fer una selecció de fragments contrastada, que conserva el final íntegre del ballet. A la primera part, i prèviament al concert de Xostakóvitx, un altre Romeu i Julieta, aquest cop el de Txaikovski, sonarà com a mestre de cerimònies de la temporada.

La temporada de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya ha estat presentada pel seu gerent, François Bou, com una etapa de consolidació d’un projecte que vol col·locar la formació orquestral com a estructura cultural d’Estat, al servei de la ciutat i el país, i amb projecció internacional. Objectius que s’estan duent a terme progressivament, amb iniciatives com les dels projectes social (Apropa Cultura) i educatiu (Et Toca a Tu), amb gires internacionals com les que s’estan planificant de cara al futur (la Xina i sud de França) i la presència enguany al territori local barceloní (Mundial de Natació, Festes de la Mercè), regional català (Vic, Manresa, Granollers, Sant Cugat del Vallès i Viladecans) i en l’eix que uneix la Catalunya Nord (Tolosa de Llenguadoc, Lió, Montpeller). Per la seva part, Pablo González va voler destacar un particular interès en el vessant social i educatiu de l’OBC, tot fent esment específic del projecte Et Toca a Tu, que treballa amb nens amb risc d’exclusió social i que la propera temporada estrenarà una obra d’Octavi Rumbau (estudiant a l’IRCAM, a França), molt experimental, i el projecte artístic en col·laboració amb l’ESMUC, que enguany permetrà escoltar la Vuitena Simfonia de Mahler amb més de 250 músics damunt l’escenari i la participació del Cor Madrigal, Lieder Càmera, Orfeó Català, Cor de Cambra del Palau i Cor Infantil de l’Orfeó Català. Precisament amb el Cor Madrigal i el Lieder Càmera, l’OBC ha enregistrat tres discos per al segell Naxos (sortida al mercat a mitjan 2014) amb gran part de l’obra simfònica d’Enric Granados, que torna a la llum algunes pàgines gairebé inèdites fins ara, i que són de gran bellesa i interès –en paraules de González–, com Liliana, Danza gitana, Torrijos o la Suite sobre cantos gallegos.

La recuperació de la figura del principal director convidat (Emmanuel Krivine), la consolidació del model de “retrat d’artista” (amb Janine Jansen, Josep Colom, Jean-Guihen Queyras), la nova figura del compositor convidat (enguany Benet Casablancas) -que enguany es presenta sota l’etiqueta de “retrat d’artista” i tindrà continuïtat la propera temporada en projectes de més ampli abast- i la tasca en la revisió del model de concert són alguns eixos sobre què recolza l’activitat de l’OBC a la seva residència, l’Auditori de Barcelona.

Alguns dels projectes més interessants de la temporada de l’OBC inclouen grans obres simfonicocorals, en què cal destacar l’espectacular Vuitena Simfonia de Mahler, coneguda com la Simfonia dels Mil, i l’oratori L’enfance du Christ de Berlioz. L’espectacularitat simfònica també serà present amb altres obres, com la Simfonia Alpina d’Strauss, Els planetes de Holst o la Simfonia Fantàstica de Berlioz, o propostes simfonicocorals com el Requiem de Brahms o el de Mozart.

Un altre eix significatiu és la commemoració del centenari del naixement de Benjamin Britten, que s’estén també durant la temporada 2013-14; es programaran obres tan rellevants del seu catàleg com el Concert per a violí, la Simfonia da Requiem, la Serenata per a trompa i tenor o la Simple Symphony, junt amb altres obres de compositors anglesos del segle XX, com George Benjamin o Edward Elgar. Anglaterra serà igualment protagonista amb la programació d’obres inspirades en Shakespeare, des de Txaikovski o Bernstein al català Benet Casablancas.