Subscriu-te

Neix l’Orquestra del Montsalvat, per a la interpretació amb criteris històrics del repertori dels segles XIX i XX

Orquestra_Montsalvat_cartell

El proper 14 de març es presenta a Barcelona una nova formació orquestral d’iniciativa catalana, l’Orquestra del Montsalvat. Una formació concebuda per interpretar la música dels segles XIX i XX amb criteris històrics i instruments d’època; és a dir, amb la voluntat de reinterpretar el repertori principalment del Romanticisme amb noves perspectives d’un estil que, lluny de voler recrear el so original de l’època, vol “recuperar per als nostres dies una música que mai no ha deixat de ser actual”, en paraules d’un dels creadors de la iniciativa, Oriol Pérez i Treviño, que amb aquest nou projecte deixa enrere una etapa de la qual, va dir, “he après molt”.

Després de l’episodi que fa dos anys el va allunyar de l’activitat pública deixant la direcció de L’Auditori de manera sobtada, Oriol Pérez i Treviño i Bernat Dedéu han presentat aquesta formació que vol oferir un nou paradigma en la manera de gestionar l’activitat musical, com a via alternativa a la que es du a terme en les principals institucions musicals del país.

Amb un fort caràcter nacional, l’Orquestra del Montsalvat –que deu el nom a la mítica muntanya que se suposa que guardava el Sant Grial segons Richard Wagner i que l’efervescència wagneriana a Catalunya va reconèixer en la muntanya de Montserrat– ha estat concebuda al llarg del 2013 com una orquestra que tindrà vida a partir de projectes concrets i que s’ha de sostenir econòmicament per via privada i particular, principalment. A l’estil de les formacions orquestrals angleses, sostingudes sobretot per aportacions privades, l’Orquestra del Montsalvat disposa d’entrada del suport principal de la Fundació Vila-Casas i les subvencions públiques atorgades per l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. Una orquestra, a més, formada principalment per joves músics catalans membres de les millors orquestres europees, com el Concentus Musicus Wien de Nicolas Harnoncourt, la Filharmònica de Berlín o el Konzerto Köln, a més d’intèrprets internacionals que figuren en les principals orquestres europees actuals amb criteris històrics.

El Born Centre Cultural és l’escenari del primer concert de l’Orquestra del Montsalvat
El Born Centre Cultural és l’escenari del primer concert de l’Orquestra del Montsalvat

El primer programa de l’Orquestra del Montsalvat, que porta com a subtítol “Sonitus Prometheus” (El so de Prometeu) tot al·ludint a la divinitat grega que representa la figura de l’heroi i que va ser exaltada en l’època romàntica, es presenta amb el títol d’“Heroïcitat i heroisme”, amb referència al context històric que viu aquest 2014 Catalunya, en què es commemora el Tricentenari del 1714, un moment històric crucial en la vida de Catalunya com, en paraules d’Oriol Perez i Treviño, ho és també aquest 2014. Un context històric que, segons la interpretació astral que el mateix Pérez i Treviño ha estudiat, correspon al patró arquetípic prometeic que suposa l’alineament exacte en el cicle Urà-Plutó i que coincideix amb els anys 2012-2015, de la mateixa manera que va passar en l’era de les revolucions (sobre els anys 1830), època que va propiciar tot un seguit de guerres i independències. Seguint aquest patró, el programa del primer concert de l’Orquestra del Montsalvat presenta dues obres paradigmàtiques del romanticisme alemany que giren al voltant del personatge de l’heroi. D’una banda, la Simfonia núm. 3, “Heroica” de Ludwig van Beethoven (en un primer moment dedicada a Napoleó, abans del desencís del compositor envers aquest personatge, fet que el va dur a treure’l de la dedicatòria) i, de l’altra, la música incidental per a l’Egmont –l’heroi sacrificial per excel·lència– de Goethe, també composta per Beethoven.

El compositor i director Francesc Prat dirigeix aquest primer concert de l’Orquestra del Montsalvat
El compositor i director Francesc Prat dirigeix aquest primer concert de l’Orquestra del Montsalvat

Per a aquest primer concert, que tindrà lloc a la “zona zero nacional catalana”, en paraules de Bernat Dedéu, és a dir, el Born Centre Cultural, l’Orquestra del Montsalvat serà dirigida per Francesc Prat –compositor i director conegut sobretot per la vinculació a la interpretació de música contemporània–, la veu de María Hinojosa i la de Josep Maria Pou com a narrador en l’Egmont de Beethoven. El concert, que tindrà lloc el proper divendres 14 de març, a les 21 h, s’interpretarà en aquest nou centre cultural en la que constituirà la segona activitat musical que promou el centre –si bé l’orquestra esmentada no s’adscriu a l’equipament– i que s’emmarca, això sí, en els actes del Tricentenari, tant per part de l’Ajuntament de Barcelona com de la Generalitat de Catalunya. Per tal de dur-ho a terme es condicionarà un escenari al mig de les excavacions, mentre que el públic se situarà al voltant de l’escenari, a les passarel·les per on circulen els visitants, en un espai que tindrà suport acústic artificial.

L’Orquestra del Montsalvat té preparat, amb vistes a l’11 de setembre, coincidint amb la Diada, un concert en què s’interpretarà el Requiem d’Hector Berlioz a la basílica de Santa Maria del Mar de Barcelona.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *