Subscriu-te
,

Raphaël Pichon debuta a Espanya amb l’Ensemble Pygmalion i el Cor Jove de l’Orfeó Català

 

 

El jove director francès Raphaël Pichon. © Bertrand Pichene
El jove director francès Raphaël Pichon. © Bertrand Pichene

El jove director francès Raphaël Pichon, un dels màxims exponents de la nova generació de directors d’orquestra especialitzats en música antiga, fundador de l’Ensemble Pygmalion –orquestra i cor– debuta Espanya al Palau de la Música Catalana avui dijous, 22 de maig, amb un programa íntegrament dedicat a Marc-Antoine Charpentier, un dels compositors del Barroc francès més destacats de la història de la música, i amb la col·laboració especial del Cor Jove de l’Orfeó Català, que protagonitza l’apartat vocal del concert.

Raphaël Pichon, de tan sols 29 anys, va fundar l’Ensemble Pygmalion –orquestra amb criteris històrics i cor mixt– amb només 22 anys i s’ha convertit en un dels noms que sonen més fort en el món de la música antiga, tot formant part ja de la nova generació de músics renovadors de la tradició d’interpretació amb criteris històrics de l’època barroca, clàssica i moderna. Amb la seva formació orquestral i vocal –que té una mitjana d’edat situada en els 26 anys– ja ha participat en els cicles i festivals més importants de música antiga (Chaise-Dieu, Beaune, Ambronay, Saintes, Musikfest Bremen, Folle Journée de Nantes, Bozar de Brussel·les, Bruges…) i recentment acaben de ser presentats com a orquestra resident a l’Opéra Comique de París i el Teatre d’Òpera de Bordeus.

El programa que presenta a Barcelona està dedicat íntegrament a la música de Marc-Antoine Charpentier (1643-1704), amb dues parts ben diferenciades. La primera part comença amb la Sinfonie & Nuit “In nativitatem Domini canticum”, H. 416 i continua amb la Messe de minuit pour Noël, H. 9, una obra íntima i que mostra un Charpentier allunyat de l’estil més comú de la música barroca francesa, habitualment destinada a la cort –molt concretament a la del Rei Sol, Lluís XIV–, més pomposa i galant. La Messe de minuit pour Noël és una obra formada per melodies populars franceses destinades a la celebració de la nit de Nadal i molt adient al tipus de vocalitat fresca i flexible que té el Cor Jove de l’Orfeó Català, format per cantaires de 16 a 25 anys.

La segona part, més festiva, començarà amb la Marche de triomphe et second air de trompettes, H. 547/1&2 i continuarà amb l’obra més coneguda de Charpentier, el seu Te Deum, H. 146. Particularment, el “Prélude”d’aquesta obra és conegut per ser la música oficial d’Eurovisió. Però l’obra de Charpentier –que té un extens catàleg compositiu– és molt més que la música festiva i pomposa que mostra aquest Te Deum, que –tal com explicà Pichon en la roda de premsa– sembla més aviat feta per a glòria del rei que no pas per a glòria de Déu. Charpentier, de fet, no va cedir mai a l’oferta de treballar de manera estable al servei de la cort i és per això que el seu nom no ha sonat tant com els dels seus contemporanis Rameau o Lully. La seva música, en gran part, més profunda, lliga molt amb els interessos de l’Ensemble Pygmalion, si bé aquesta és la seva primera aproximació a l’obra de Charpentier. Raphaël Pichon defineix els actuals objectius musicals dels seus conjunts com un recorregut per la música germànica de tradició luterana; de Schütz a Brahms i de Bach a Mendelssohn. Un extens camí musical que abasta diferents estils i que lliguen amb la manera que té de concebre la música Pichon. Música amb ànima, que cerca el que és transcendent més enllà de la banalitat terrenal, però que té, malgrat tot, una profunda connexió humana.

Cor_Jove_Orfeó_Català

Esteve Nabona, director del Cor Jove de l’Orfeó Català i de l’Escola Coral de la mateixa institució, va celebrar “l’immens plaer que és veure treballar Pichon amb el Cor Jove”, amb qui estan tenint la possibilitat de “treballar en l’estil barroc francès, amb ornamentacions i fraseig específics i, molt particularment, en la dicció del llatí a la francesa”, que presenta moltes diferències respecte del llatí oficial, tot afectant de manera evident el so resultant. Nabona va lloar la “capacitat del Cor de transformar la seva sonoritat habitual amb la incidència d’un director extern” i l’atractiu i la il·lusió que suposa per als joves cantaires una experiència com aquesta. El Cor Jove de l’Orfeó Català, que ha viscut un creixement exponencial de qualitat els darrers anys, tot palesant els grans resultats que està donant el nou pla educatiu de l’Escola Coral de l’Orfeó, va debutar el gener a l’auditori dels Petits Cantors de Viena i està preparant actualment els Carmina Burana de Carl Orff, que interpretaran al juliol al Palau de la Música Catalana i a la Casa da Música de Porto, en col·laboració amb el cor de la institució portuguesa.

Junt amb l’Ensemble Pygmalion –que en aquesta ocasió es presenta només en el seu format orquestral– i el Cor Jove de l’Orfeó Català, hi actuaran com a solistes diversos cantants catalans, alguns d’ells vinculats a ambdues formacions, com la soprano Irene Mas (membre del Cor Jove), el tenor David Hernández (professor de l’Escola Coral i membre del cor Pygmalion), el baríton Pau Bordas (membre del cor Pygmalion), a més del tenor Albert Riera i la soprano Raquel Andueza.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *