Subscriu-te

Tres concerts a Sabadell i al Palau de la Música Catalana commemoren el 150è aniversari del naixement d’Amadeu Vives

La Fundació Òpera a Catalunya en coproducció amb la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana commemoren el 150è aniversari del naixement d’Amadeu Vives, un dels impulsors de l’Orfeó Català, amb tres concerts, dos al teatre La Faràndula de Sabadell els dies 26 i 28 de novembre i al Palau de la Música Catalana el 29 de novembre. Cal destacar que per la importància de l’efemèride, el concert al Palau es retransmetrà en directe per streaming i de manera gratuïta a través de la plataforma Palau Digital, a fi de donar a conèixer al més ampli públic possible l’obra de qui és un dels grans compositors catalans de tota la història.

Els concerts comptaran amb el tenor Josep Bros, considerat un dels màxims exponents del repertori del cant romàntic i amb una trajectòria nacional i internacional de gran renom, i la soprano Isabella Gaudí, acompanyats per l’Orquestra Simfònica del Vallès, el Cor d’Amics de l’Òpera de Sabadell i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, tots sota la direcció musical de Xavier Puig.

El programa inclou una selecció de romances i duets de sarsuela d’alguns dels títols més emblemàtics del gènere, des de fragments de l’òpera Euda d’Uriach fins a les seves sarsueles més representatives: Bohemios, Maruxa, La villana, La Generala i, sobretot, Doña Francisquita, però sense oblidar alguna de les seves cançons més estimades: composicions corals que va llegar a l’Orfeó Català, com la suite Follies i paisatges (1928) i la nostàlgica L’emigrant, sobre una poesia de Jacint Verdaguer, composta amb la tristor per la mort de la seva mare uns mesos abans i del seu pare feia dos anys.

Sobre Amadeu Vives i el seu fons documental

Amadeu Vives i Roig és un dels compositors catalans més importants de tots els temps. Va néixer el 18 de novembre de 1871. Des de ben jove, als 13 anys, Amadeu Vives va establir amistat amb Lluís Millet, vincle que els portà a la decisió de crear l’Orfeó Català amb la finalitat de fomentar la música catalana i de recuperar la música de grans mestres universals. L’any 1894 Amadeu Vives va deixar la direcció de l’entitat, que va compartir amb Millet, i va renunciar a tots els càrrecs que hi ocupava esdevenint soci protector. Tot i aquesta renúncia, l’amistat entre Millet i Vives, i la relació amb l’entitat, van continuar sent cordials al llarg de la seva vida.

L’entusiasme que envoltà la trajectòria artística d’Amadeu Vives queda reflectit clarament al llarg de tota la seva carrera, primer a Catalunya i després a Madrid. L’afany de superació i una actitud positiva envers les seves creacions artístiques el portaren a una vida ricament productiva, amb innombrables peces musicals, totes basades sempre en un enfocament clarament identitari, en què la música va esdevenir l’instrument i el mitjà d’expressió dels costums i l’essència d’un poble que, segons ell, era en el que s’havia d’inspirar tota obra musical.

Pel que fa al seu llegat compositiu, hi coexisteixen dos elements importants: d’una banda, la seva vinculació espiritual amb Catalunya, amb obres dedicades a l’Orfeó Català, moltes de les quals amarades del nacionalisme musical català, tal com ho són les lletres de Jacint Verdaguer, com L’Emigrant i el drama líric Canigó, del qual només va musicar alguns fragments, i també altres obres de clara arrel catalana, com La Balanguera, amb lletra de Joan Alcover. D’altra banda, dedicà una part important de la seva trajectòria al gènere líric en castellà, amb títols com les sarsueles Doña Francisquita, Colomba, Bohemios o Maruxa, però sense oblidar creacions de petita dimensió, com les Cançons epigramàtiques, basades en textos d’escriptors com Góngora i Quevedo.

De tota aquesta intensa vida productiva, el Centre de Documentació de l’Orfeó Català en conserva fragments originals de gran valor que permeten conèixer de primera mà la gènesi de moltes de les seves reconegudíssimes obres, fins i tot d’algunes pràcticament inèdites.

Podeu consultar aquí l’exposició virtual “Amadeu Vives. L’entusiasme i l’èxit” que el 2015 va dedicar-li el CEDOC.

Podeu llegir aquí l’article publicat al CEDOC per reivindicar la figura d’aquest gran compositor amb motiu de l’efemèride.

Imatge destacada: retrat d’Amadeu Vives. Autor desconegut. ca. 1900. Arxiu fotogràfic de l’Orfeó Català. CEDOC

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Segueix-nos a Twitter