Subscriu-te
,

Tres títols d’òpera italiana a la temporada 2019-20 dels Amics de l’Òpera de Sabadell

Tres òperes italianes del gran repertori, La Cenerentola de Rossini, La traviata i Macbeth de Verdi, configuren la temporada 2019-20 de l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell (AAOS) en la 37a temporada d’òpera a Sabadell i el 32è Cicle d’Òpera a Catalunya. El tret de sortida serà el proper dimecres 23 d’octubre amb la Ventafocs rossiniana al teatre La Faràndula de Sabadell. Els tres títols, en 32 funcions, es podran veure a teatres d’onze ciutats catalanes.

La mezzosoprano Carol García

De La Cenerentola es podran veure les tres funcions habituals a Sabadell (dimecres 23, divendres 25 i diumenge 27 d’octubre), en què la mezzosoprano Carol García, com a Angelina, debutarà a la temporada de l’AAOS, com també ho farà Pablo Martínez (Don Ramiro). Igualment hi intervindran Carles Pachón (Dandini), Fernando Álvarez (Don Magnifico), Elisa Vélez (Clorinda), Anna Tobella (Tisbe) i Marc Pujol (Alidoro). D’aquest títol, que és la tercera vegada que es programa, es repetirà la producció signada escènicament per Pau Monterde, “que s’ha revisat per donar-hi un nou concepte”, explica. L’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), la formació resident dels dos cicles, estarà dirigida per Daniel Gil de Tejada. També a Sabadell se’n faran dues funcions més, a càrrec dels alumnes de l’Escola d’Òpera de Sabadell, una de caràcter gratuït per invitació –adreçada a escoles i col·lectius especials– el dijous 24 d’octubre i l’altra de caràcter popular, a un preu únic de 15 euros, que serà el dissabte 26 d’octubre. Després el títol anirà de gira durant els mesos d’octubre i novembre per Sant Cugat del Vallès, Granollers, Tarragona, Manresa i Reus.

La soprano Maite Alberola

La traviata, de la qual es faran tretze funcions en total, és el títol que més vegades ha programat l’AAOS i “que més agrada al públic i en què implica el cant brillant de la soprano”, segons Jordi Torrents, vicepresident de l’AAOS. Maite Alberola posarà la veu a la protagonista, Violetta, rol que ja va cantar la darrera vegada que es va programar; Albert Casals a Alfredo, i Ismael Pons a Giorgio Germont. El títol tindrà doble repartiment en Violetta i Alfredo, amb Núria Vilà i Antoni Lliteres. La resta del repartiment serà a càrrec d’Anna Tobella, Laura Obradors i Carlos Enrique Ortiz, entre d’altres. Amb direcció musical de Xavier Puig, nou director titular de l’OSV i que s’estrena a la temporada de l’AAOS, i direcció d’escena de Carles Ortiz, La traviata començarà a Sabadell el 19 de febrer de 2020 i farà gira, durant el febrer i el març, per Manresa, Viladecans, Vic, Sant Cugat del Vallès, Granollers, Reus, Girona, Lleida i Tarragona. El 29 de febrer de 2020 es podrà sentir en versió de concert al Palau de la Música Catalana, cicle Simfònics al Palau, que per segon any consecutiu inclou un títol de l’AAOS a la temporada de l’OSV al Palau de la Música.

El baríton Toni Marsol

Finalment, Macbeth, que es programa per segona vegada, tancarà la temporada començant a Sabadell el 29 d’abril de 2020. Serà protagonitzada per Toni Marsol, un veterà a les temporades de l’AAOS, que debutarà en aquest paper, i per Maribel Ortega com a Lady Macbeth, que repeteix aquest rol amb l’AAOS; també hi intervindran, entre d’altres, Jeroboám Tejera, Antoni Lliteres i Carlos Ortiz Rivera. Amb direcció musical novament de Daniel Gil de Tejada i direcció escènica de Carles Ortiz, Macbeth farà gira al maig per Manresa, Sant Cugat del Vallès, Granollers, Reus, Girona i Tarragona. El títol també repetirà producció, que es “renovarà dins la mateixa proposta escenogràfica”, explica Carles Ortiz. Es tracta “d’enriquir la creació sobre la idea” que evoluciona amb els anys gràcies a l’experiència de l’ofici.

Aquesta temporada disposa d’un pressupost aproximat d’1.500.000 d’euros, el 85% del qual es destina a inversió artística i producció. Pel que fa als ingressos, es treballa amb un model equilibrat entre els ingressos per taquilla, les aportacions dels teatres de la xarxa i els ajuts i subvencions. A banda, cal considerar l’aportació no monetària de l’Ajuntament de Sabadell, que consisteix en la cessió del teatre La Faràndula. Per la seva banda, el Departament de Cultura, que reafirma les temporades d’òpera de l’AAOS com “un projecte d’alta qualitat i un circuit estratègic” que “permet democratitzar l’òpera a tot Catalunya”, segons Conxita Oliver, cap de l’Àrea de Difusió i Cooperació Artística del Departament de Cultura, hi ha aportat aquest any 582.000 euros, 60.000 euros més que l’any passat.

El 2018 es va anunciar la creació de la Fundació Òpera a Catalunya (FOC), amb la finalitat d’assegurar el futur d’Òpera a Catalunya al territori català, augmentar el circuit actual i consolidar un relleu generacional. Es tracta de la fusió de l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès, en què també prenen part la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra. Una entitat que també aportarà un model de gestió sostenible, un coixí econòmic sòlid i la consolidació de la ciutat de Sabadell com a centre de producció operística, així com l’aposta per joves talents i per la qualitat artística. Tot i que les sinergies entre l’AAOS i l’OSV ja s’han posat en pràctica, és previst que la FOC es presenti oficialment properament. D’altra banda, Òscar Lanuza, gerent de l’OSV, va anunciar que “s’ha aconseguit eixugar el dèficit estructural” que arrossegava l’AAOS gràcies a l’increment de l’ajut de la Generalitat, l’augment d’ingressos per taquilla i el suport econòmic privat. La temporada passada hi va haver un increment global d’espectadors del 15%. Els objectius de futur són: incrementar la inversió artística, incrementar la inversió en nous públics, més col·laboració amb la xarxa de comunicació i garantir el projecte de futur.

Imatge destacada: Maribel Ortega com a Lady Macbeth, la temporada 2006-2007. © Dr. Xavier Gondolbeu

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *