Subscriu-te

El DeltaChamber, referent de la música de cambra a Catalunya

DELTACHAMBER MUSIC FESTIVAL. Elena Copons, soprano. Anna Brull Piñol, mezzosoprano. David Rebull, violoncel. Laura Ruiz Ferreres, clarinet. Pau Rodríguez Ruiz, clarinet. Hilko Dumno, piano. Eliot Quartett. Obres de Richard  Strauss, Brahms, Mozart, Boccherini. MUSEU DE LES TERRES DE L’EBRE (AMPOSTA). 4 D’AGOST DE 2023.

Els festivals o cicles de música especialitzats ocupen un lloc preponderant entre les propostes estiuenques musicals a Catalunya. Alguns gaudeixen d’una llarga trajectòria, com és el cas de la Schubertíada de Vilabertran, dedicada al lied; d’altres són més novells, com el Festival Jordi Savall, que atrau concert rere concert un públic nacional i internacional per deixar sense entrades els esdeveniments celebrats a espais emblemàtics, localitzats a Montblanc o als monestirs de Santes Creus i Poblet i convertint-se en el referent ineludible de la música antiga. D’altra banda, el cicle de piano que en el decurs del mes d’agost ens proposa el Palau de la Música permet apropar-nos a talents del pianisme nacional i internacional. I per descomptat, el DeltaChamber és un referent de la música de cambra, que enguany se celebra a localitats com Amposta, Ulldecona, Horta de Sant Joan, Deltebre o Roquetes; vuitena edició d’un festival a les Terres de l’Ebre que és un clar exemple de com ha arrelat generació rere generació la formació musical com a factor ineludible per a bona part de la població. Lied, música antiga, piano i música de cambra, apostes especialitzades que, a més, no defugen la incorporació de joves talents a les programacions respectives.

El DeltaChamber Music Festival oferia enguany onze programes entre el 22 de juliol i el 6 d’agost. Per primera vegada ha incorporat la veu com a complement de la música de cambra instrumental, en una edició que ha convidat la reconeguda soprano Elena Copons i una mezzo com és l’ampostina Anna Brull Piñol, membre de l’Òpera de Graz. Sota la direcció de la reconeguda clarinetista Laura Ruiz Ferreres, el programa 2023 presentava obres de Mussorgski, Ravel, Chausson, Montsalvatge, Schubert, Falla… en els quals van participar nou músics ja professionals i cinc joves estudiants sorgits del programa Young Talent Academy.

El concert celebrat el divendres 4 d’agost a Amposta va tenir com a eix central dues obres cambrístiques de primer ordre: el Quintet per a clarinet i quartet de corda, op. 115 de Brahms i el Quintet de corda, “la Música Nocturna dels Carrers de Madrid” de Boccherini. El conjunt alemany Eliot Quartett i el clarinet de Laura Ruiz, solista de l’Oxford Philharmonic, van seduir-nos amb una versió aprofundida, acurada en els diàlegs, meticulosa, d’aquesta passional obra de Brahms. Versió que pouava en els aspectes més romàntics, poètics i vehements que conté aquesta pàgina, cimera del repertori romàntic cambrístic per a clarinet i portadora de tota la maduresa musical del compositor germànic. Compenetració per copsar moments de desolació, moments –com explicava a la presentació de la interpretació la mateixa Laura Ruiz– amb un rerefons que ens transporta en el segon moviment a la música d’arrels zíngares plasmada també en les diferents rapsòdies. Una versió on res quedava a l’atzar i on el diàleg instrumental confegia a les frases el punt just d’aprofundiment, en una de les obres més colpidores del Romanticisme.

De l’apassionament brahmsià a la música programàtica de Boccherini, a la descriptiva música del cèlebre compositor italià que a mitjan segle XVIII s’establia a la cort de Madrid. Acompanyat pel violoncel·lista David Rebull, l’Eliot Quartett va endinsar-se en una versió descriptiva, elegant en el seu sentit clàssic, amb els celebèrrims temes melòdics que fluïen fins a arribar a la marxa final. Una versió acurada en la naturalitat de la seva expressió i en una seductora plasticitat melòdica interpretativa.

El concert va obrir-se amb una bellíssima interpretació del sublim Morgen de Richard Strauss, amb una impecable Elena Copons acompanyada al piano per Hilko Dumno i la violinista Maryana Osipova. La passional ària “Parto, parto” de La clemenza di Tito de Mozart, amb el mateix pianista, el clarinetista Pau Rodríguez –director de La Lira Ampostina– i una veu poderosa, dúctil, nítida en el seu recorregut com la de la mezzo Anna Brull, va completar el programa.

Un concert que exemplifica el compromís del DeltaChamber amb la música de cambra de la més alta qualitat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter